روایت رئیس سازمان انرژی اتمی از تحریم‌های فلج‌کننده پیش از برجام

رئیس سازمان انرژی اتمی کشور با اشاره به مشکلات تحریمی کشور پیش از حصول توافق برجام از جمله مشکلات در زمینه فروش نفت، دریافت پول نفت و عبور کشتی‌های تجاری، گفت: تحریم‌های فلج‌کننده قبل از برجام را فراموش نکنیم.

به گزارش شانا، علی‌اکبر صالحی، شامگاه جمعه (دهم اردیبهشت‌ماه) در حاشیه حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در شبکه مجازی کلاب‌هاوس، به تحریم‌های پیش از توافق برجام اشاره کرد و گفت: طوری صحبت نشود که گویا پیش از برجام همه چیز گل و بلبل بوده و صرفا چون آمریکا از برجام بیرون رفت، پس مقصر همه مشکلات برجام است.

وی افزود: آن زمان در شرایطی بودیم که حتی با عراق هم نمی‌توانستیم مراوده مالی داشته باشیم. هر ۶ ماه صادرات نفت ما ۲۰ درصد کاهش می‌یافت، برای دریافت پول نفت با مشقت‌های بسیاری روبه‌رو بودیم. حتی به خاطر قطعنامه ۱۹۲۹ نمی‌توانستیم کشتی‌های تجاری را عبور دهیم. کشتی‌های بزرگ باید در امارات پهلو می‌گرفتند و ما باید با لنج، بارها را منتقل می‌کردیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه برجام و مذاکره برای رفع تحریم و خروج از قطعنامه‌ها بود، تصریح کرد: ما در آن زمان شرایط بسیار سختی داشتیم و برجام آمد تا آن شرایط را تغییر دهد.

صالحی با اشاره به خروج ترامپ از برجام، گفت: نباید بگوییم که برجام باعث مشکلات امروز شده است. پس از برجام، دو سال گشایش فوق‌العاده‌ای در کشور ایجاد شد و نرخ رشد اقتصادی افزایش یافت.

وی با بیان اینکه برخی معتقدند بیشتر مشکلات ناشی از ناکارآمدی دولت است و نه تحریم، گفت: یک دولت ایده‌آل با همه تصمیم‌های درست اگر نتواند نقل و انتقال مالی داشته باشد، چه خواهد کرد.

کد خبر 315826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =