۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶
  • کد خبر: 316030
کاهش سرمایه‌گذاری‌های نفتی در منطقه منا

مؤسسه سرمایه‌گذاری عرب پترولیوم اعلام کرد که کشورهای خاورمیانه و آفریقای شمالی در پنج سال آینده سرمایه‌گذاری در حوزه نفت را کاهش خواهند داد.

به گزارش خبرگزاری پلتس از دوبی، مؤسسه سرمایه‌گذاری عرب پترولیوم روز سه‌شنبه (۱۴ اردیبهشت‌ماه) اعلام کرد که بیشتر افزایش سرمایه‌گذاری‌هایی که قرار است پنج سال آینده در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا (منا) انجام شود در حوزه پتروشیمی و نیروگاهی باشد و بخش نفت و گاز از این افزایش سرمایه‌گذاری بی‌بهره خواهند بود.

بنا به گفته این مؤسسه، دلیل این مسئله این است که تصمیم‌گیرندگان در عصر مازاد ظرفیت تولید گاز با احتیاط بیشتری نسبت به پروژه‌های جدید متعهد می‌شوند.

مؤسسه سرمایه‌گذاری عرب پترولیوم در آخرین چشم‌انداز سالانه خود اعلام کرد: مجموع سرمایه‌گذاری‌های نفتی در سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵، ۲۲۶ میلیارد دلار خواهد بود، این رقم از مقدار پیش‌بینی‌شده در چشم‌انداز پنج‌ساله پارسال این مؤسسه کمتر بود. در چشم‌انداز سال گذشته میلادی مبلغ سرمایه‌گذاری ۲۳۵ میلیارد دالار برآورد شده بود.

این در حالی است که مجموع سرمایه‌گذاری در حوزه گاز هم در چشم‌انداز امسال نسبت به پارسال کاهش یافت و از ۲۱۱ میلیارد دلار به ۲۰۸ میلیارد دلار رسید.

روند سرمایه‌گذاری‌های برنامه‌ریزی‌شده در بخش نفت به‌دلیل تأخیر ایجادشده در عراق و ایران کُند شده، در حالی که پس از اتمام تعهد سرمایه‌گذاری در پروژه‌هایی مانند جازان در عربستان، الزور در کویت و پالایشگاه مستورود در مصر، هیچ پروژه‌ای جایگزین این پروژه‌ها نشده است.

این مؤسسه در گزارش خود آورده است که این دهه می‌تواند آخرین فرصت تولیدکنندگان ارزان‌قیمت هیدروکربن به‌ویژه عربستان و قطر باشد تا زمانی که بتوانند دوباره سهم خود را از بازار بگیرند.

بر اساس گزارش مؤسسه سرمایه‌گذاری عرب پترولیوم، مجموع سرمایه گذاری‌های برنامه‌ریزی و متعهدشده کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا در صنایع نفت، گاز، برق و پتروشیمی در سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵، ۸۰۵ میلیارد دلار خواهد بود که ۱۳ میلیارد دلار بیشتر از چشم‌انداز پنج ساله پارسال است. مجموع سرمایه‌گذاری در حوزه برق ۲۵۰ میلیارد دلار خواهد بود و انرژی‌های تجدیدپذیر ۴۰ درصد مجموع سرمایه‌گذاری را به خود اختصاص می‌دهند.

بر اساس این گزارش، مجموع سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی هم ۱۲۱ میلیارد دلار خواهد بود. این رقم در برآورد پیشین ۱۱۵ میلیارد دلار بود.

در این برآورد مجموع سرمایه‌گذاری در حوزه نیروگاهی ۲۵۰ میلیارد دلار اعلام شده است که بیشترین سهم سرمایه‌گذاری در بخش انرژی را به خود اختصاص می‌دهد و از نفت پیشی می‌گیرد. این رقم در چشم انداز سال گذشته میلادی ۲۳۲ میلیارد دلار بود.

کد خبر 316030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =