۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۸
  • کد خبر: 316318
پتروپارس میدان گازی فرزاد را توسعه می‌دهد

توسعه میدان گازی فرزاد «ب» با امضای قراردادی به ارزش حدود یک میلیارد و ۷۸۰ میلیون دلار، به شرکت ایرانی پتروپارس واگذار می‌شود.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، با توجه به سیاست‌های وزارت نفت در راستای استفاده از ظرفیت شرکت‌های ایرانی، قرارداد توسعه بیع متقابل میدان گازی فرزاد «ب» فردا (دوشنبه، ۲۷ اردیبهشت‌ماه) با حضور وزیر نفت، بین شرکت ملی نفت ایران به عنوان کارفرما و شرکت پتروپارس به عنوان پیمانکار امضا می‌شود.

هدف از این قرارداد ۱۷۸۰ میلیون دلاری، دستیابی به تولید روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب گاز ترش طی ۵ سال عنوان شده است.

گاز تولیدی این میدان برای فراورش به تاسیسات خشکی منطقه پارس ۲ کنگان منتقل می‌شود. در تاسیسات خشکی ابتدا میعانات گازی از گاز ترش تفکیک شده و سپس به منظور تثبیت به پالایشگاه فازهای ۱۲ و ۱۹ پارس جنوبی منتقل خواهد شد. گاز خروجی از تاسیسات خشکی طرح فرزاد «ب» نیز برای فراورش بین پنچ پالایشگاه موجود در منطقه پارس ۲ توزیع می‌شود.

مهم‌ترین بخش‌های شرح کار این قرارداد شامل حفاری هشت حلقه چاه تولیدی، ساخت و نصب دو سکوی سرچاهی فرعی و اصلی، احداث تاسیسات جداسازی مایعات در سکوی اصلی، احداث یک رشته خط لوله دریایی ۳۶ اینچ بطول تقریبی ۲۳۰ کیلومتر برای انتقال سیال ترش از سکوی اصلی به تاسیسات خشکی، احداث یک رشته خط لوله دریایی ۱۰ اینچ به طول تقریبی ۲۳۰ کیلومتر برای انتقال میعانات به خشکی، احداث یک رشته خط لوله ۲۰ اینچ رابط دو سکو به طول ۳ کیلومتر، احداث تاسیسات ساحلی طرح شامل تجهیزات دریافت سیال ترش تولیدی بخش فراساحل و جداسازی میعانات به همراه تاسیسات جانبی و خطوط لوله خشکی برای انتقال و توزیع گاز ترش و میعانات به پالایشگاه‌های مستقر در منطقه پارس ۲ است.

بر اساس اعلام شرکت نفت و گاز پارس، مقدار گاز درجای میدان فرزاد «ب» حدود ۲۳ هزار میلیارد فوت‌مکعب برآورد شده است که مقدار میعانات گازی آن حدود ۵ هزار بشکه در ازای هر میلیارد فوت‌مکعب گاز تخمین زده می‌شود.

میدان مشترک گازی فرزاد «ب» در محدوده بلوک فارسی در نوار مرزی ایران و عربستان و در فاصله نزدیک ۲۰ کیلومتری جزیره فارسی واقع شده است.

کد خبر 316318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =