تشریح عملکرد صندوق پژوهش و فناوری در تأمین مالی فعالان صنعت نفت

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی صنعت نفت ضمن تشریح عملکرد این صندوق از ابتدای راه‌اندازی تاکنون گفت: براساس تفاهم‌نامه با صندوق نوآوری و شکوفایی، می‌توانیم شرکت‌ها را تا سقف ۵۰ میلیارد تومان با قراردادهای مشارکتی تأمین مالی کنیم.

به گزارش خبرنگار شانا، مسعود جعفری اصطهباناتی امروز (شنبه، یکم خردادماه) در آیین رویداد «به‌همرسانی عرضه و تقاضای فناوری اقلام راهبردی و پرمصرف شیمیایی صنعت گاز»، ضمن ارائه گزارشی از نحوه عملکرد این صندوق اظهار کرد: صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت یک نهاد مالی با ۱۲ سهامدار بخش دولتی و خصوصی است که اقدام‌های گسترده‌ای پیرامون تأمین منابع مالی شرکت‌های فعال در حوزه صنعت نفت ارائه می‌دهد.

وی از خرید تضمین تولید بار نخست به‌عنوان نخستین خدمت صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت یاد کرد و افزود: خوشبختانه در مدت ۶ ماه از راه‌اندازی این صندوق، توانستیم تعدادی قرارداد خرید تضمینی با تولیدکننده امضا کنیم، تضمین سرمایه در گردش نیز از دیگر خدمات مالی جدیدی است که هم‌اکنون ازسوی این صندوق ارائه می‌شود.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی صنعت نفت به تضامین قراردادی نظارتی به‌عنوان اقدام دیگر این صندوق برای تسهیل و ارائه خدمات مالی به ذی‌نفعان اشاره و اظهار کرد: بر این اساس ما طبق قانون اجازه داریم ضمانتنامه‌های مرتبط با قراردادها را ارائه کنیم و از طرف دیگر حدود اعتباری داشته باشیم.

جعفری از خرید مطالبات غیرقطعی و محقق‌نشده شرکت‌های طرف قرارداد صنعت نفت به‌عنوان اقدام دیگر صندوق پژوهش و فناوری یاد کرد و با بیان اینکه امیدواریم نخستین قرارداد تأمین مالی را تا پایان دولت کنونی داشته باشیم، گفت: خوشبختانه مسیر لازم از سوی شرکت ملی نفت ایران مهیا شده است تا بتوانیم شرکت‌هایی را که قراردادی با شرکت ملی نفت دارند با تعهد قرارداد ازسوی صندوق، تضمین و تامین مالی کنیم.

به گفته وی، آمادگی اولیه این است که شرکت‌ها افزون بر ۲۵ درصد سرمایه در گردشی که از کارفرما به‌صورت مستقیم دریافت می‌کنند تا سقف ۲۵ درصد مازاد هم از طریق فاکتورینگ تامین مالی شوند.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی صنعت نفت عنوان کرد: موضوع سرمایه‌گذاری خطرپذیر اقدام دیگر صندوق همسو با تأمین مالی مشارکتی است. به این منظور که ما تأمین مالی بر اساس عقود مشارکتی داریم، به نحوی‌ که هر اقدامی به سود و ضرر پروژه منتج شود به تأمین مالی‌کننده هم خواهد  رسید. نخستین قرارداد ما به‌صورت قابل تبدیل به سهام منتشر و قراردادهای اولیه با سرعت انجام خواهد شد و تملک سهام به آینده موکول می‌شود؛ در این مسیر به کارآفرین فرصتی داده شده تا بتواند به توسعه کمّی و کیفی خود بپردازد.

جعفری گفت: اکنون بر اساس تفاهم‌نامه با صندوق نوآوری و شکوفایی، می‌توانیم شرکت‌ها را تا سقف ۵۰ میلیارد تومان از طریق قراردادهای مشارکتی به‌صورت مستقیم تأمین مالی کنیم.

کد خبر 316512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =