پهلوگیر ۶۰ تنی سکوی بلال به لاوان منتقل شد

عملیات جداسازی پهلوگیر شمالی (بوت‌لندینگ) سکوی بلال به وزن ۶۰ تن و انتقال آن به منطقه لاوان به‌منظور انجام تعمیرات با موفقیت انجام شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، مردادماه ۹۸ پهلوگیر شمالی سکوی PLQ میدان نفتی بلال به‌دلیل ایراد در طراحی اولیه، همچنین وارد آمدن تنش‌های مداوم در اثر ضربات شناورها و نیروی امواج، دچار صدمه‌های اساسی شامل ایجاد ترک در جوش لوله‌های ۲۴ اینچ محل اتصال به پایه‌های ۵۴ اینچ سکو و شکست اعضای خود پهلوگیر شد و به همین دلایل پهلوگیر در شرف سقوط به بستر دریا و روی خط لوله ۱۴ اینچ انتقال نفت به جزیره لاوان قرار گرفت.

با توجه به شرایط بحرانی به‌وجودآمده و احتمال بسیار زیاد سقوط این پهلوگیر ۶۰ تنی در هر لحظه که می‌توانست افزون بر وارد آوردن صدمه جدی به سازه سکو در مسیر سقوط، سبب شکست و نشت خط لوله در بستر دریا و توقف تولید میدان نیز شود، واحد تعمیرات زیرآب منطقه لاوان به محل اعزام شد و پس از بررسی‌های دقیق، طرحی مبنی بر تقویت و مهار موقت با استفاده از کلمپ‌های ۵۴ اینچ و ۲۴ اینچ و بازوهای نگهدارنده میانی را به تعمیرات منطقه ارائه کرد.

پس از تصویب طرح از سوی رئیس تعمیرات منطقه لاوان، دستور ساخت صادر شد و عملیات به‌صورت شبانه‌روزی ادامه یافت تا سرانجام در شهریورماه ۹۸ پروژه نصب پایان یافت و شرایط از حالت بحرانی خارج شد.

انتقال موفقیت‌آمیز پهلوگیر به منطقه لاوان

با توجه به وزن بسیار زیاد این بخش غول‌پیکر از سازه سکو، جرثقیل‌های معمول روی شناورها برای تعمیر اساسی قابل استفاده نبودند. سرانجام با هماهنگی‌های انجام‌شده از طرف رئیس منطقه با ستاد تهران و تمهیدات اندیشیده‌شده، عملیات جداسازی به‌منظور انجام تعمیرات اساسی و نوسازی پهلوگیر در روز ۲۸ اردیبهشت‌ماه امسال با استفاده از بارج جرثقیل‌دار «سام ۳۰۰۰» آغاز شد و با وجود مشکلات متعدد و تداخل با امور عملیاتی دیگر، سرانجام برش نقاط اتصال در زیر و روی آب و جداسازی بخش اصلی این پهلوگیر در ساعت ۲۱ روز ۳۱ اردیبهشت به پایان رسید و پهلوگیر به روی عرشه بارج منتقل شد. پس از مهار کامل و ایمن بار روی عرشه، بارج در ساعت ۲ بامداد یکم خردادماه، سکوی بلال را به مقصد لاوان ترک کرد.

این مرحله از عملیات با همکاری واحدهای تعمیرات زیرآب، تعمیرات منطقه لاوان و کارکنان سکوی بلال به پایان رسید و اکنون بررسی‌های لازم به‌منظور اجرای مرحله دوم پروژه شامل مراحل طراحی، تقویت، نوسازی و نصب دوباره پهلوگیر با جدیت اجرا می‌شود.

کد خبر 316739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =