مذاکرات قراردادی؛ منوط به تایید پیشنهادهای فنی و مالی E&Pهای ایرانی

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران با اشاره به تفاهم‌های انجام با شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی برای مطالعه میدان نفتی آزادگان، گفت: در صورتی که پس از انجام مطالعات، پیشنهادهای فنی و مالی این شرکت‌ها به تایید شرکت ملی نفت برسد، مذاکرات قراردادی آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار شانا، رضا دهقان امروز (دوشنبه، دهم خردادماه) در آیین امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعاتی توسعه میدان آزادگان بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی، ضمن برشمردن اهمیت میدان آزادگان به‌عنوان بزرگ‌ترین میدان نفتی کشور گفت: در سال‌های اخیر توسعه این میدان در عمل در بخش شمالی و جنوبی دنبال شده است. با اجرای طرح توسعه بخش شمالی میدان آزادگان از سوی شرکت ملی نفت چین (CNPC)، ظرفیت تولید این میدان در سال ۹۵ به ۷۵ هزار بشکه در روز رسید که تاکنون این ظرفیت حفظ شده و تولید ادامه دارد.

وی ادامه داد: در بخش جنوبی نیز شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران رأساً توسعه میدان را در قالب امضای قراردادهای متعدد پیمانکاری، توسعه در بخش حفاری، بخش روسطحی، تأسیسات و ... در دستور کار قرار داد و سال گذشته، تکمیل کار توسعه در میدان آزادگان جنوبی به شرکت پتروپارس واگذار شد.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: امروز ظرفیت تولید روزانه میدان‌های آزادگان جنوبی و آزادگان شمالی به ترتیب ۱۴۰ هزار بشکه و ۷۵ هزار بشکه است که در مجموع ظرفیت تولید روزانه این میدان را به رقم ۲۱۵ هزار بشکه رسانده است.

دهقان گفت: پس از برجام با در اختیار داشتن مطالعات توسعه‌ای چند شرکت نفتی معتبر بین‌المللی درباره میدان آزادگان قصد داشتیم سرعت عمل بیشتری را برای توسعه این میدان در نظر بگیریم که متأسفانه خروج آمریکا از برجام شرایط را به‌گونه دیگری رقم زد.

وی به ایده حضور شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های فنی، مهندسی، مدیریتی و حتی سرمایه‌ای این نوع شرکت‌ها برای عبور از بحران پیش‌آمده اشاره کرد و افزود: طبق بررسی‌های انجام‌شده میدان آزادگان در دو بخش شمالی و جنوبی قرار دارد که بخش جنوبی آن به لحاظ ظرفیت مخزنی حدود دو برابر بخش شمالی است، بنابراین این فرضیه محتمل خواهد بود که بخش جنوبی میدان به دو بخش مرکزی و جنوبی تقسیم شود و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی مطالعات توسعه‌ای خود را در این سه بخش متمرکز کنند.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد: در حقیقت امضای این تفاهم‌نامه مشخص می‌کند آیا این تقسیم‌بندی عملی و اجرایی است و اینکه در صورت عملی بودن آیا به لحاظ فنی و اقتصادی توجیه‌پذیر خواهد بود یا خیر.

به گفته دهقان، مطالعاتی که از سوی شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی انجام می‌شود با همراهی شرکت ملی نفت ایران است. به این منظور کمیته فنی مشترکی برای هر سه بخش میدان و کمیته فنی مشترکی برای کل میدان در نظر گرفته شده است که وظیفه اصلی آن، بررسی حفظ یکپارچگی توسعه و بهره‌برداری میدان از نظر مخزنی، سرمایه‌گذاری و مدیریتی است، بنابراین اگر نتیجه‌بخش بودن انجام مطالعات برای شرکت ملی نفت ایران محرز و در صورتی که پیشنهادهای فنی و مالی از سوی شرکت ملی نفت ایران تایید شود، مذاکرات قراردادی با این شرکت‌ها آغاز خواهد شد.

کد خبر 316899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =