فعالیت‌های خوبی در بخش جمع‌آوری گازهای مشعل انجام شده است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: انصافاً باید اعلام کنم که وزارت نفت فعالیت‌های خوبی در بحث جمع‌آوری گازهای مشعل انجام داده است.

به گزارش خبرنگار شانا، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، امروز (سه‌شنبه، ۱۸ خردادماه) در جریان بررسی پرسش علیرضا ورناصری قندعلی، نماینده مسجد سلیمان، لالی، هفتکل و اندیکا از وزیر نفت درباره جمع‌آوری گازهای مشعل در صحن مجلس، گفت: بنده خود در جریان این موضوع قرار دارم. انصافاً کارهای خوبی درباره جمع‌آوری گازهای مشعل انجام شده است.

در ادامه نماینده مسجد سلیمان، لالی، هفتکل و اندیکا خطاب به وزیر نفت گفت: بیش از ۲۰ سال است از موضوع ساماندهی و جمع‌آوری گازهای مشعل در وزارت نفت می‌گذرد، با توجه به ارزش بالای اقتصادی گازهای مشعل و منافعی که از جمع‌آوری آنها حاصل می‌شود و منافع غیرمستقیم این مسئله در کاهش آلودگی‌های زیست محیطی، بنا بود با هدف ممانعت از هدررفت ثروت ملی تا پایان برنامه ششم توسعه، سوختن ۹۰ درصد از گازهای مشعل مهار شود. با وجود متقاضی بخش خصوصی برای این پروژه‌ها در شرکت‌های مختلف، براساس ماده ۴۸ قانون برنامه ششم توسعه که باید با نرخ عادلانه به این بخش سپرده می‌شد، چرا مهار و بهره‌برداری از گازهای مشعل تکمیل نشده است و پیشرفت فیزیکی مطلوبی ندارد؟

ورناصری تصریح کرد: برای ممانعت از سوختن و هدررفت میلیون‌ها مترمکعب از گازهای مشعل، چه پروژه‌هایی تعریف شده است؟ به‌طور حتم اطلاع دارید در جهان سالانه بیش از ۱۵۰ میلیارد مترمکعب گاز با عنوان سوزاندن گازهای مشعل به مواد آلاینده تبدیل می‌شود که براساس آمارهای بانک جهانی این رقم معادل یک سوم مصرف گاز کل اروپاست. از حجم گازهای آلاینده، ۷۵ درصد آن متعلق به ۱۰ کشور است که ایران نیز جزو آنهاست.

این نماینده مجلس افزود: از سال ۲۰۱۷ به بعد حجم سوختن گازهای مشعل در ایران با کاهش همراه شد و از ۱۷.۷ میلیارد مترمکعب در سال ۲۰۱۷ به ۱۳.۳ میلیارد مترمکعب در سال ۲۰۲۰ رسیده است، اما کافی نیست.

نماینده مسجد سلیمان، لالی، هفتکل و اندیکا با بیان اینکه پرسش‌های وی درباره وضع نیروی انسانی وزارت نفت بی‌پاسخ مانده است، گفت: پرسش خود را به رأی نمی‌گذارم، اما به نظرم باید هیئتی مشترک از کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، مسئولان وزارت نفت و سازمان پدافند غیرعامل این مسائل را به‌طور جدی بررسی کنند تا مشکلات در این بخش برطرف شود.

کد خبر 317143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =