زیرساخت‌های عظیمی در بخش پتروشیمی و خودکفایی بنزین ایجاد شد

سخنگوی دولت گفت: توانستیم با استفاده از فضای تحریم‌شکنی اولیه، زیرساخت‌های عظیمی در بخش پتروشیمی و خودکفایی بنزین ایجاد کنیم.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، علی ربیعی، امروز (سه‌شنبه، ۱۸ خردادماه) در نشست خبری که به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، گفت: در حالی که کشور پس از چند سال طوفانی، با تدابیر دولت در مسیر ثبات و رونق قرار داشت، یک‌باره از نیمه دوم سال ۹۳، جهان با افت شدید و به نوعی بی‌سابقه قیمت جهانی نفت روبه‌رو شد. قیمت نفت که برای حدود یک دهه، در محدوده ۸۰ تا ۱۰۰ دلار در نوسان بود، به یک‌باره و در عرض چند ماه به ۳۰ دلار برای هر بشکه سقوط کرد. بسیاری از کشورهای نفتی نتوانستند در برابر این شوک مقاومت کنند و بسیاری دچار رکود اقتصادی و برخی دچار تورم شدید شدند.

وی افزود: سال ۹۴ برای دولت که در کوران مذاکرات هسته‌ای قرار داشت، سال بسیار سختی بود، با این حال، با تدابیری که اتخاذ شد، موفق شدیم با کمترین آثار رکودی و تورمی، از این بحران جدید نیز عبور کنیم و در عمل این فشار سنگین در سال ۹۴ را فقط دولت احساس کرد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: میانگین صادرات غیرنفتی در دولت دهم ۲۶.۶۷۸ میلیارد دلار، دولت یازدهم ۳۱.۳۱۷ و دولت دوازدهم ۳۰.۱۸ میلیارد دلار بوده است. آیا این یک کارآمدی نیست که صادرات غیرنفتی ما متوسط چهار سال بیش از زمان بی‌هیچ مسئله و محدودیتی بوده، این یعنی افزایش تولید واقعی، چرا تحریف می‌کنید؟ در مرحله پساترامپی با اذعان به شکست دولت آمریکا این بار نیز دولت با نظریه تعامل عزتمندانه با جهان با استفاده از ظرفیت‌ها و بی‌نظیرترین افرادی که دانش و فهم جهانی بالایی دارند، تحریم ها را تا امروز به اندازه بسیار خوبی به عقب رانده‌ایم.

ربیعی گفت: در کنار تلاش دولت با استفاده از فضای تحریم‌شکنی اولیه و سرمایه‌گذاری‌های  صورت داده، زیرساخت‌های عظیمی در راه، تولیدات صنعتی از قبیل فولاد، پتروشیمی و خودکفایی بنزین و پروژه عظیم انتقال آب خلیج‌فارس و هزاران پروژه عظیم دیگر را سامان داده است. بدون تردید آثار این سرمایه‌گذاری‌ها در سال‌های آینده بر وضع اشتغال و بهبود اقتصاد ایران تأثیر خواهد گذاشت.

کد خبر 317176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =