به‌کارگیری تازه‌ترین الگوی تعالی سازمانی اروپایی در صنعت پتروشیمی ایران

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی از برگزاری نشست تخصصی تعالی سازمانی در صنعت پتروشیمی به‌منظور ارائه و تشریح ویرایش ۲۰۲۰ الگوی تعالی سازمانی بنیاد علمی مدیریت کیفیت اروپا (EFQM) با حضور اعضای هیئت مدیره این بنیاد خبر داد.

حسن عباس‌زاده با اعلام این مطلب به خبرنگار شانا گفت: این نشست تخصصی فردا (چهارشنبه، ۱۹ خردادماه) با حضور مدیران عامل هلدینگ‌ها و شرکت‌های پتروشیمی ایران و چند مهمان از اعضای هیئت مدیره بنیاد علمی مدیریت کیفیت اروپا(EFQM) و مدیرعامل شرکت QMS (خدمات مدیریت کیفیت آلمان) به‌عنوان نماینده بنیاد EFQM در اروپا که در حوزه آموزش‌های مرتبط با جوایز تعالی فعالیت می‌کند، برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون هشت دوره جایزه تعالی در صنعت پتروشیمی براساس مصوبه هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سال ۸۹ برگزار شده است، افزود: هدف از برگزاری جایزه تعالی، ساماندهی پروژه‌های بهبود شرکت‌های پتروشیمی براساس یک الگوی جامع است.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه الگوی EFQM رشد و توسعه را در ۹ معیار به رهبری، راهبرد، کارکنان، شریکان تجاری و منافع، فرآیندها، نتایج مشتریان، نتایج کارکنان، نتایج جامعه و نتایج کلیدی عملکرد به صورت هم‌زمان پیش می‌برد، ادامه داد: شرکت‌های پتروشیمی ایران هر ساله براساس این الگو که در بسیاری از کشورها و شرکت‌های صنعتی و غیرصنعتی نیز استفاده می‌شود، ارزیابی می‌شوند.

عباس‌زاده با بیان اینکه آموزش‌های ویرایش جدید EFQM از سوی یک مدرس ایرانی مورد تأیید EFQM آغاز شده است، افزود: این نشست به‌منظور تشریح و ارائه ویژگی‌های این الگو جدید از سوی شرکت QMS و یکی از اعضای هیئت علمی بنیاد EFQM که برای نخستین بار در ایران حاضر می‌شوند، برگزار می‌شود.

به گفته وی، ضرورت به‌کارگیری رویکردهای نوین تعالی سازمانی در صنعت پتروشیمی ایران، نقش جایزه تعالی صنعت پتروشیمی در ارتقای صنعت ارزش‌آفرین پتروشیمی در ایران، کاربری جهان‌شمول مدل EFQM، چگونگی طرح‌ریزی ویرایش جدید EFQM، علل تغییر الگوی EFQM در ویرایش نوین براساس ابرروندهای جهانی و راهکارهای مؤسسه خدمات مدیریت کیفیت آلمان در زمینه تعالی سازمان از محورهای اصلی این نشست است.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: پروفسور هانس اشنایدر، از مشاوران حوزه تعالی سازمانی شرکت BMW که از شرکت‌های برتر حوزه تعالی سازمانی در جهان و مارکوس گاردوف، مدیرعامل مؤسسه خدمات مدیریت کیفیت آلمان در این نشست حاضر خواهند شد و تجارب خود را در این زمینه ارائه خواهند داد.

عباس‌زاده گفت: بومل، مدیر تعالی و عضو کمیته راهبردی گروه بوش و عضو اصلی کمیته طراحی ویرایش جدید الگوی EFQM و جان لوکا موله، قائم مقام بنیاد مدیریت کیفیت اروپا نیز به‌صورت آنلاین آخرین دستاوردها و تجارب خود را با شرکت‌های پتروشیمی ایرانی به اشتراک خواهند گذاشت.

امضای تفاهمنامه همکاری با EFQM

وی با اشاره به اینکه تفاهم‌نامه همکاری آموزشی در حوزه تعالی سازمانی بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت مؤسسه خدمات مدیریت کیفیت آلمان (QMS) به‌عنوان نماینده بنیاد مدیریت کیفیت اروپا (EFQM) در این نشست امضا خواهد شد، اظهار کرد: براساس این تفاهم‌نامه، زمینه آموزش‌ها، ارزیابی‌ها و استفاده از اطلاعات پایگاه داده بنیاد مدیریت کیفیت اروپا در صنعت پتروشیمی در ایران فراهم می‌شود.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: در سال‌های اخیر به دلیل شرایط ویژه تحریم و کرونا موضوع ارزیابی شرکت‌های پتروشیمی انجام نشد، اما اقدام‌های دیگر انجام شد، زیرا شرکت‌ها در شرایط تحریم در ارائه اطلاعات به ارزیابان بیرونی احتیاط می‌کنند، همچنین با شیوع ویروس کرونا، حتی اتحادیه اروپا نیز ارزیابی‌ها را متوقف کرد و به سمت پشتیبانی‌ها حرکت کردند.

عباس‌زاده با اشاره به اینکه از سال ۹۶ که آخرین دوره جایزه تعالی صنعت پتروشیمی برگزار شد، شرکت‌های پتروشیمی خود ارزیابی را انجام داده‌اند و شرکت ملی صنایع پتروشیمی آموزش‌های الگوی EFQM و پروژه‌های بهبود شرکت‌ها را پیگیری و پایش کرده است، اظهار کرد: امیدواریم امسال یا سال آینده با بهبود شرایط ارزیابی‌ها براساس ویرایش جدید EFQM از سر گرفته شود.

وی اظهار کرد: در نیمه دوم سال گذشته، دو دوره آموزش مدل EFQM از سوی مدرس ایرانی انجام شد و ۵۰ نفر در سری جدید آموزش ارزیابی دیدند و مورد تأیید EFQM قرار گرفتند. هم‌اکنون ۱۰۰ نفر ارزیاب مورد تأیید EFQM در صنعت پتروشیمی ایران وجود دارد.

کد خبر 317190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =