ایران جایگاه چهارم خود را در اوپک حفظ کرد

تولید نفت خام ایران بر اساس تازه‌ترین گزارش اوپک در ماه مه (اردیبهشت‌ - خرداد) با افزایش ۴۲ هزار بشکه‌ای به ۲ میلیون و ۴۴۵ هزار بشکه رسید و جایگاه چهارم خود را در اوپک حفظ کرد.

به گزارش شانا به نقل از دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، گزارش ماه ژوئن اوپک نشان می‌دهد ۱۳ عضو این سازمان براساس گزارش منابع ثانویه در ماه مه ۲۵ میلیون و ۴۶۳ هزار بشکه نفت خام تولید کردند که ۳۹۰ هزار بشکه بیشتر از ۲۵ میلیون و ۷۳ هزار بشکه ماه آوریل است.

اعضای اوپک پلاس در پانزدهمین نشست خود تصویب کرده بودند که تولید روزانه این ائتلاف در ماه مه ۳۵۰ هزار بشکه افزایش یابد و از محل کاهش یک میلیون بشکه‌ای داوطلبانه روزانه عربستان ۲۵۰ هزار بشکه در این ماه وارد بازار شود.

بر اساس گزارش ماه ژوئن اوپک، عربستان با تولید روزانه ۸ میلیون و ۴۶۶ هزار بشکه، عراق با تولید روزانه ۳ میلیون و ۹۶۷ هزار بشکه و امارات با تولید روزانه ۲ میلیون و ۶۴۰ هزار بشکه تولیدکنندگان بزرگ اوپک هستند.  

تولید نفت خام ونزوئلا و لیبی کشورهایی که از توافق کاهش تولید معاف هستند در ماه مه به ترتیب روزانه ۴۵ هزار بشکه و ۲۳ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

افزایش قیمت نفت خام سنگین ایران

قیمت نفت خام سنگین ایران براساس تازه‌ترین گزارش اوپک، در ماه مه نسبت به ماه آوریل ۳ دلار و ۷۲ سنت برابر با ۵.۹ درصد افزایش یافت. قیمت نفت خام سنگین ایران در ماه مه ۶۶ دلار و ۷۲ ثبت شد، در حالی که در ماه آوریل هر بشکه ۶۳ دلار بود.

قیمت سبد نفتی اوپک هم در ماه مه با افزایش بیش از ۳ درصدی به ۶۶ دلار و ۹۱ سنت برای هر بشکه رسید که ۳ دلار و ۶۷ سنت بیشتر از ماه آوریل است.

اوپک و خوش‌بینی به بهبود تقاضای نفت

اوپک در گزارش ماه ژوئن خود تقاضای جهانی نفت برای سال ۲۰۲۱ را ۹۶ میلیون و ۵۸۰  هزار بشکه در روز اعلام کرد که ۱۲۰ هزار بشکه بیشتر از ماه آوریل و  ۵ میلیون و ۹۵۰ هزار بشکه معادل ۵.۹۵ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۰ است.

اوپک تقاضای جهانی نفت برای سه ماه نخست تا چهارم را به ترتیب ۹۲ میلیون و ۹۳۰ هزار بشکه در روز، ۹۵ میلیون  و ۲۶۰ هزار بشکه در روز، ۹۸ میلیون و ۱۸۰ هزار بشکه در روز و ۹۹ میلیون و ۸۲۰ هزار بشکه در روز پیش‌بینی کرده است.

کد خبر 317257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =