۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۱
  • کد خبر: 317258
گزیده‌های نفتی هفته

حضور وزیر نفت در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، اقدام‌های مثبت وزارت نفت در بحث جمع‌آوری گازهای مشعل، افزایش تولید نفت در تازه‌ترین گزارش اوپک و آمادگی ایران برای بازگشت به بازار با لغو تحریم‌ها را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

مجلس و جمع‌آوری گازهای مشعل: گزیده‌های نفتی این هفته را با خبر حضور وزیر نفت در مجلس آغاز می‌کنیم. بیژن زنگنه سه‌شنبه (۱۸ خردادماه) با حضور در جلسه علنی مجلس به پرسش سه‌ نفر از نمایندگان مجلس درباره جمع‌آوری گازهای مشعل، صادرات گاز، ‌ گازرسانی و علت کمبود گاز مایع پاسخ گفت و با تأکید بر ضرورت مصرف بهینه انرژی عنوان کرد: برای نگهداشت تولید پارس جنوبی و دیگر میدان‌های گازی، به حدود ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی هم با تأیید پاسخ‌ زنگنه درباره جمع‌آوری گازهای مشعل اعلام کرد: انصافاً باید اعلام کنم وزارت نفت فعالیت‌های خوبی در بحث جمع‌آوری گازهای مشعل انجام داده است. نمایندگان هم قانع شدند.

هم‌زمان با حضور وزیر نفت در مجلس برای توضیح درباره جمع‌آوری گازهای مشعل، رامین حاتمی، مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران هم اعلام کرد که کل طرح‌های جمع‌آوری گازهای مشعل این شرکت با امضای سومین قرارداد در این زمینه که مرتبط با میدان خشت است، تعیین تکلیف شده‌اند.

تولید نفت ایران و آمادگی برای بازگشت: فرخ علیخانی، معاون امور تولید شرکت ملی نفت ایران این هفته اعلام کرد: برنامه‌ریزی دقیقی برای بازگردانی تولید نفت به رقم پیش از تحریم در بازه‌های زمانی یک‌هفته‌ای، یک‌ماهه و سه‌ماهه انجام شده است و در صورت رفع تحریم‌ها، بخش عمده تولید نفت کشور در یک‌ ماه احیا می‌شود. او این را هم گفت: میانگین تولید روزانه نفت ایران در پسابرجام روزانه 3 میلیون و  ۸۳۰ هزار بشکه بود و شرکت ملی نفت ایران برنامه‌ریزی کرده است در صورت رفع تحریم‌ها، در گام نخست، تولید پیش از تحریم‌ها را برگرداند و در گام بعدی، افزایش ظرفیت تولید به بیش از ۴ میلیون بشکه را عملیاتی کند.

حالا که بحث افزایش تولید نفت ایران مطرح است این را هم باید گفت که در گزارش ماه ژوئن اوپک که این هفته منتشر شد آمده تولید نفت ایران در ماه مه (اردیبهشت‌– خرداد) ۴۲ هزار بشکه افزایش یافت و به ۲ میلیون و ۴۴۵ هزار بشکه رسید.

دیگر اخبار: کاهش ۷۰ درصدی آلاینده‌های صنعت گاز ایران تا ۳ سال آینده، درخواست وزیر نفت برای بررسی علل آتش‌سوزی پالایشگاه تهران، امضای تفاهم‌نامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با مؤسسه خدمات مدیریت کیفیت آلمان و ابلاغ آیین‌نامه اجرایی عرضه گاز طبیعی در بورس انرژی از دیگر اخبار صنعت نفت در هفته جاری بوده است.

پشنهاد هفته: اگر می‌خواهید در جریان توسعه میدان‌های مشترک نفت و گاز در دولت تدبیر و امید قرار بگیرید خواندن گزارش «مروری بر عملکرد ۸ ساله وزارت نفت در میدان‌های مشترک نفت و گاز» پیشنهاد می‌شود.

کد خبر 317258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =