۱۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۵
  • کد خبر: 317079
گزیده‌های نفتی هفته

خبرهای مربوط به آتش‌سوزی در پالایشگاه نفت تهران، آغاز عملیات اجرایی طرح نگهداشت و افزایش تولید گاز در منطقه عملیاتی پارسیان، امضای تفاهم‌نامه‌ مطالعه میدان آزادگان با شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی، دیدار وزیر نفت با وزیران دارایی و برق عراق و معاون نخست‌وزیر آذربایجان و برگزاری هفدهمین نشست وزارتی اوپک پلاس را می‌توانید در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

حادثه در پالایشگاه تهران: حوالی ساعت ۱۹ چهارشنبه (۱۲ خردادماه) دود سیاهی جنوب تهران را فرا گرفت و متعاقباً مشخص شد نشت مخازن ضایعات نفتی در پالایشگاه نفت تهران منجر به آتش‌سوزی شده است. بلافاصله گروه‌های امدادی و آتش‌نشانی به‌منظور مهار کردن آتش وارد عمل شدند. بیژن زنگنه، وزیر نفت هم به‌منظور بررسی ابعاد حادثه در پالایشگاه حضور یافت و نشست ستاد مدیریت بحران با حضور وی تشکیل شد. فردای روز حادثه نیز پیروز حناچی، شهردار تهران در پالایشگاه حضور یافت و از دست‌اندرکاران مقابله با این حادثه قدردانی کرد. این آتش‌سوزی پس از بیش از ۲۴ ساعت عملیات نفس‌گیر و جهادگونه نیروهای آتش‌نشان و گروه‌های عملیاتی، حدود ساعت ۲۲ پنجشنبه (۱۳ خردادماه) به‌طور کامل مهار شد و ساعاتی بعد، پالایشگاه به مدار تولید بازگشت.

روز پنجشنبه خبری نیز مبنی بر آتش‌سوزی خطوط لوله نفت منطقه برومی اهواز شایع شد که شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب ضمن رد این خبر، اعلام کرد: این آتش‌سوزی در نیزارهای خشک اطراف خطوط لوله انتقال نفت در برومی اهواز رخ داده و بدون آسیب به خطوط لوله انتقال نفت این منطقه مهار شده است.

آغاز عملیات اجرایی طرح نگهداشت و افزایش تولید ۳ میدان گازی: عملیات اجرایی طرح‌های احداث مرکز تفکیک تابناک و ایستگاه‌های تقویت فشار گاز هما و وراوی با هدف نگهداشت، افزایش و تثبیت تولید گاز این سه میدان در سقف ۶۰ میلیون مترمکعب به‌منظور تأمین پایدار و تضمین خوراک پالایشگاه پارسیان، دهم خردادماه طی آیینی که با حضور نمایندگان کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در لامرد استان فارس برگزار شد، کلید خورد. قرار است این سه طرح با ۲۸۱ میلیون یورو سرمایه‌گذاری طی حداکثر ۳۶ ماه از سوی شرکت نفت و گاز پرشیا اجرایی ‌شود. وزیر نفت در ارتباط ویدئوکنفرانسی با این مراسم، دستور آغاز عملیات را داد. عملیات اجرایی طرح احداث تصفیه‌خانه پساب پتروشیمی کارون هم دهم خردادماه آغاز شد.

امضای تفاهم‌نامه مطالعه میدان نفتی آزادگان: شرکت ملی نفت ایران، مطالعات میدان نفتی آزادگان را در قالب امضای سه تفاهم‌نامه به پنج شرکت اکتشاف و تولید ایرانی واگذار کرد. این تفاهم‌نامه‌ها در سه بخش جنوبی، مرکزی و شمالی، دهم خردادماه در آیینی با حضور وزیر نفت امضا شد، به این شکل که تفاهم‌نامه مطالعه بخش شمالی میدان آزادگان بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت توسعه نفت و گاز پرشیا، تفاهم‌نامه مطالعه بخش مرکزی میدان آزادگان میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های پتروپارس و پتروایران و تفاهم‌نامه مطالعه بخش جنوبی میدان آزادگان میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های گسترش انرژی پاسارگاد و انرژی‌دانا امضا شد. معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران در این باره تأکید کرد تفاهمنامه‌های امضاشده تنها در صورتی به مذاکرات قراردادی ختم می‌شود که پس از انجام مطالعات، پیشنهادهای فنی و مالی این شرکت‌ها به تأیید شرکت ملی نفت برسد.

آخرین خبرها از طرح ملی انتقال نفت‌خام گوره - جاسک: این هفته، مرکز انتقال شماره ۲ طرح گوره_جاسک و  نخستین الکتروپمپ ۲.۸ مگاواتی (۳BB) ساخت ایران در تلمبه‌خانه شماره ۲ راه‌اندازی و با عملکرد موفق عملیاتی شد. این پمپ سایز بسیار بزرگ (Huge Size) و پیشرفته به‌طور کامل از سوی شرکت‌های ایرانی ساخته‌ شده است. شیر موتوری ۴۲ اینچ کلاس ۹۰۰ (MOV Full-Board) هم که برای نخستین بار در کشور ساخت داخل شده است با قابلیت استفاده در سرویس ترش در تلمبه‌خانه شماره ۴ این طرح نصب و راه‌اندازی شد.

توصیه زنگنه به دولت آینده: وزیر نفت این هفته در صحبت‌هایی بر ضرورت افزایش تولید نفت ایران تأکید کرد و گفت «به نظرم هر دولتی بر سر کار آمد، باید افزایش ظرفیت تولید روزانه نفت کشور تا ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه را جزو اولویت‌های خود قرار دهد. به این منظور زمان زیادی نداریم». اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری نیز در آیین گشایش کنفرانس ملی اقتصاد کشاورزی ایران عنوان کرد «ایران می‌تواند ۷ تا ۱۰ میلیون بشکه نفت تولید کند. این یک ضرورت است و هر کس مانع آن شود می‌خواهد ایران را از سرمایه خدادادی خود محروم کند».

دیدار وزیر نفت با مقام‌هایی از عراق و آذربایجان: زنگنه در روز نخست این هفته (شنبه، هشتم خردادماه) در دیدار با هیئت عراقی به ریاست علی عبدالامیر علاوی، وزیر دارایی این کشور از آمادگی ایران برای افزایش صادرات گاز به عراق خبر داد و ابراز امیدواری کرد که عراق هرچه سریع‌تر بدهی خود به ایران را بپردازد. در این دیدار که رضا اردکانیان، وزیر نیرو هم حضور داشت راهکارهای پرداخت بدهی برقی عراق به ایران بررسی شد. فردای آن روز (یکشنبه، نهم خردادماه) نیز زنگنه با معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان دیدار کرد و در این دیدار بر توسعه روابط تجاری و گازی دو کشور تأکید شد.

برگزاری هفدهمین نشست اوپک‌پلاس: ائتلاف اوپک‌پلاس در هفدهمین نشست وزارتی خود که ۱۱ خردادماه به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد بر تداوم کنونی افزایش تدریجی تولید تأکید کرد و بر اساس تصمیم‌های گرفته‌شده در این نشست مقرر شد تولید نفت کشورهای عضو این ائتلاف در ماه ژوئن ۳۵۰ هزار بشکه در روز افزایش ‌یابد و از محل کاهش داوطلبانه عربستان روزانه ۳۵۰ هزار بشکه وارد بازار شود. این تصمیم بر قیمت نفت اثر مثبت گذاشت و قیمت شاخص نفت‌خام برنت که پیش از برگزاری نشست با ۸۳ سنت افزیش به ۷۰ دلار و ۱۵ سنت برای هر بشکه رسیده بود، با تداوم این روند افزایشی پس از نشست به ۷۰ دلار و ۶۲ سنت رسید. در حوزه بین‌الملل دیگر خبرهای مهم آنکه اعلام شد نام شرکت توتال به «توتال انرژیز» تغییر کرده است و روسیه و پاکستان هم برای ساخت خط لوله گاز پاکستان استریم توافق کردند.

دیگر خبرها: قدردانی شماری از نمایندگان مجلس از اقدام‌های شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی برای جلوگیری از خام‌فروشی، ایجاد رونق در صادرات فرآورده‌های نفتی، ارتقای کیفیت بنزین و نفت گاز مطابق استانداردهای روزآمد و گشایش بازارهای جدید و ارزی‌آوری کم‌سابقه، امضای قرارداد پروژه لرزه‌نگاری دوبعدی دشت‌کوه بین مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران و شرکت خدمات مهندسی نفت کیش و بازدید جمعی از نمایندگان کمیسیون انرژی مجلس از منطقه عملیاتی قشم شرکت نفت فلات قاره ایران از دیگر خبرهای هفت روز اخیر صنعت نفت بود.

پیشنهاد هفته: خواندن گزارش «آتش آرام گرفت» برای اطلاع از جزئیات حادثه آتش‌سوزی در پالایشگاه نفت تهران، گزارش «عراق در پیچ‌وخم پرداخت مطالبات گازی ایران» برای مرور مباحث مربوط به بدهی گازی عراق و مطلب «پاسخ وزارت نفت به فضاسازی درباره پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز» برای اطلاع از سازوکارهای شکل‌گیری و فعالیت پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز پیشنهاد می‌شود.

کد خبر 317079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =