۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۹
  • کد خبر: 315963
گزیده‌های نفتی هفته

ابلاغیه وزیر نفت برای ممنوعیت خرید ۷۰ قلم کالا مورد نیاز صنعت نفت دارای مشابه داخلی، بررسی دریافت مطالبات گازی ایران از بغداد، فراخوان مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت و رسیدن قیمت نفت به مرز ۷۰ دلار را می‌توانید در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

به گزارش شانا، گزیده‌های نفتی این هفته را به خبری از وزیر نفت آغاز می‌کنیم. وزیر نفت نخستین روز این هفته در ابلاغیه‌ای خرید ۷۰ قلم کالا و تجهیزات خارجی مورد نیاز وزارت نفت را که دارای تولید مشابه داخلی هستند ممنوع کرد. وی در همین روز با ماجد مهدی حنتوش، وزیر برق عراق دیدار و راه‌حل‌های دریافت مطالبات گازی ایران از بغداد را بررسی کردند. زنگنه همچنین این هفته هم‌زمان با سالروز قمری درگذشت مرحوم حسین کاظم‌پور اردبیلی در نخستین پیام در حساب کاربری شخصی خود در توئیتر که پس از مسدود شدن حساب کاربری پیشین فعال شده است، نوشت: هنوز این فقدان را باور نکرده و در گرفتاری‌هایم به‌دنبال مشورت با کاظم‌پور هستم. وزیر نفت همچنین در پیام دیگری درگذشت سید محمدهادی نژادحسینیان را به خانواده محترم ایشان تسلیت گفت.

محمد مشکین‌فام، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس این هفته از تحویل نخستین ردیف شیرین‌سازی فاز ۱۴ پارس جنوبی به گروه راه‌انداز در نیمه تیرماه امسال خبر داد و شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از افزایش هفت برابری تزریق گاز به مخازن نفتی این شرکت نسبت به اسفندماه پارسال خبر داد. از دیگر اخبار صنعت نفت در هفته‌جاری باید به فراخوان مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت به‌منظور اجرای طرح «انتخاب و توسعه مدیر عمومی در صنعت نفت» و بررسی راهکارهای گسترش همکاری‌های نفتی ایران و ترکمنستان در نشست مشترک مدیرعامل نفت خزر و سفیر ترکمنستان اشاره کرد.

به بخش پالایش و پالایش برویم. گازسوز کردن خودروهای عمومی به‌صورت رایگان در کشور همچنان در جریان است. مدیران شرکت ملی پخش در منطقه اردبیل، زاهدان و خراسان رضوی این هفته از گازسوز کردن ۱۸۰۰ خودرو در منطقه اردبیل، ۴۰۰ خودرو در زاهدان و نزدیک ۶ هزار خودرو در خراسان رضوی خبر دادند. در بخش پتروشیمی هم احمد مهدوی ابهری، دبیرکل انجمن صنفی و کارفرمایی صنعت پتروشیمی اعلام کرد: شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی برای بومی‌سازی کاتالیست‌ها با هدف پایان انحصار خارجی‌ها مصمم است. همچنین این هفته اعلام شد خط لوله جدید انتقال گاز منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی پس از تکمیل عملیات توپ‌کرانی، براساس برنامه نیمه دوم اردیبهشت‌ماه به بهره‌برداری می‌رسد. در بخش دولت و مجلس می‌توانید روایت علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی از تحریم‌های فلج‌کننده پیش از برجام و روایت اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری از فروش نفت در دوران تحریم و امکان افزایش صادرات نفت تا ۲.۵ میلیون بشکه پس از رفع تحریم را بخوانید.

اما در بخش بین‌الملل اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) اعلام کرد واردات سالانه نفت ایالات متحده آمریکا از اوپک به کمترین مقدار از سال ۱۹۷۳ میلادی و تولید نفت خام ایالات متحده آمریکا به کمترین مقدار از سال ۲۰۱۷ میلادی رسیده است. از اوپک هم خبر اینکه اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت عرضه نفت خام خود را در ماه آوریل ثابت نگه داشتند. از دیگر اخبار بخش بین‌الملل می‌توان به بهره‌برداری پالایشگاه نفت کربلا از سپتامبر ۲۰۲۲ و حمله تروریست‌های داعش به چاه‌های نفت این کشور اشاره کرد که بنابر ادعای رویترز تأثیری بر تولید نداشته است. در بخش تقاضا هم خبر اینکه که سهم اوپک از واردات نفت هند به کمترین مقدار در ۲۰ سال اخیر رسیده است. قیمت نفت این هفته هم‌زمان با اعلام کاهش ذخیره‌سازی نفت آمریکا به مرز ۷۰ دلار برای هر بشکه رسید.

کد خبر 315963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =