۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۲
  • کد خبر: 316195
گزیده‌های نفتی هفته

ضرورت تسریع فرآیند تبدیل وضعیت ایثارگران صنعت نفت، گاز سوزشدن ۱۰۰ هزار خودرو عمومی در کشور به‌صورت رایگان، تداوم روند افزایشی تولید نفت ایران و برگزاری آیین یادبود حسین کاظم‌پور اردبیلی با حضور وزیر نفت را می‌توانید در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

به گزارش شانا، گزیده‌های نفتی این هفته را با اخباری از منابع انسانی آغاز می‌کنیم که این هفته پررنگ‌تر از دیگر اخبار بود. فرزین مینو، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت نوزدهم اردیبهشت‌ماه در نامه‌ای خطاب به مدیران عامل چهار شرکت اصلی این وزارتخانه، بر ضرورت تسریع در اجرای قانون تفسیر بند «و» ماده ۴۴ قانون برنامه پنجم توسعه و تبدیل وضعیت ایثارگران مشمول بخشنامه مربوطه در اسرع وقت تأکید کرد. وی بیست و دوم اردیبهشت‌ماه نیز در پاسخ به نامه مدیرکل تدوین و هماهنگی مقررات اداری و استخدامی وزارت نفت با موضوع «قانون تفسیر بند (و) ماده ۴۴ قانون برنامه پنجم توسعه کشور (سمت سازمانی مناسب) پاسخ نوشت: «مطابق تأکید وزیر محترم نفت، تبدیل وضعیت مشمولان ایثارگر نباید به تأخیر بیفتد و نبود سمت مناسب نباید عذری بر انجام ندادن کار باشد.»

تجمع تعدادی از کارکنان رسمی نفت برای پیگیری مطالبات صنفی خود جلو مجلس شورای اسلامی در روز بیستم اردیبهشت‌ماه نیز از دیگر اخبار مربوط به منابع انسانی در این هفته بود. وزارت نفت در واکنش به اعتراض‌های کارکنان نفت به نحوه افزایش حقوق اعلام کرد: «محدودیت‌های پیش‌آمده، ناشی از تغییرات اعمال شده از سوی مجلس در لایحه بودجه است و وزارت نفت در عین حال که کارکنان خود را محق می‌داند و برای صیانت از حقوق ایشان تلاش‌ها و نامه‌نگاری‌های فراوانی نیز انجام داده است، اما امکان تخطی از قانون مصوب بودجه کل کشور را ندارد.» و سرانجام فریدون عباسی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در واکنش به این اعتراض‌ها در حساب کاربری خود در توئیتر از تدوین و ارسال نامه‌ای مبنی بر درخواست حل سریع مشکلات این کارکنان خطاب به رؤسای جمهوری و مجلس خبر داد.

آیین یادبود مرحوم حسین کاظم‌پور اردبیلی هم پایان این هفته بر سر مزارش در بهشت زهرا برگزار شد و وزیر نفت در این آیین با گرامیداشت یاد و خاطره وی گفت: مرحوم کاظم‌پور اردبیلی وقتی پای ایران به میان می‌آمد برای وطنش، مردمش و عزت این سرزمین از هیچ‌چیز کوتاهی نمی‌کرد.

به بخش پالایش و پخش برویم، حسین باقری، مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی این هفته اعلام کرد: از ابتدای اجرای طرح تبدیل رایگان خودروهای عمومی از خردادماه ۱۳۹۹ تاکنون، بیش از ۳۰۶ هزار خودرو عمومی در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۱۳۲ هزار خودرو مشمول طرح شناخته شده‌اند و نزدیک به ۱۰۰ هزار خودرو عمومی در کشور به‌صورت رایگان گازسوز شدند. حمید قاسمی‌ ده‌چشمه‌، معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران هم این هفته عنوان کرد: طرح تبدیل خودروهای مسافربر شخصی که با دوگانه‌سوز کردن تاکسی‌های اینترنتی از اسفندسال ۱۳۹۹ آغاز شده بود، اکنون برای خودروهای آژانس با اعطای یارانه دولتی به میزان ۷۵ درصد از هزینه مورد نیاز اجرا می‌شود.

انتشار گزارش ماه مه اوپک و اعلام تداوم روند صعودی تولید نفت ایران در ماه آوریل مهم‌ترین خبر در بخش بین‌الملل نفت در هفته‌جاری بوده است. در این گزارش آمده است: تولید نفت خام ایران در ماه آوریل (فروردین‌ماه - اردیبهشت‌ماه) با افزایش ۷۳ هزار بشکه‌ای به ۲ میلیون و ۳۹۳ هزار بشکه رسید و با پشت سرگذاشتن کویت در جایگاه چهارمین تولیدکننده نفت اوپک قرار گرفت. اوپک در این گزارش تقاضای جهانی نفت برای سال ۲۰۲۱ را ۹۶ میلیون و ۴۶۰ هزار بشکه در روز اعلام کرد که ۵ میلیون و ۹۵۰ هزار بشکه معادل ۶.۵۸ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۰ است. از دیگر اخبار بخش بین‌الملل می‌توان به تغییر موضع هند برای خرید نفت از عربستان اشاره کرد. پالایشگاه‌های دولتی هند این هفته اعلام کردند: پس از کاهش خرید نفت از عربستان در ماه مه، در پی پایین آمدن میانگین قیمت نفت صادراتی این کشور، برای ماه ژوئن محموله‌های بیشتری از آرامکو سفارش داده‌اند. شرکت آرامکو قیمت رسمی فروش نفت برای تحویل به مشتریان آسیایی در ماه ژوئن را ۱۰ تا ۳۰ سنت برای هر بشکه کاهش داد. قیمت نفت نیز این هفته تا مرز ۷۰ دلار بالا رفت اما در آخر هفته کاهش یافت و وارد کانال ۶۷ دلار شد.

پیشنهاد هفته: «میدان نفتی آزادگان در دل هورالعظیم» و «یکسال گذشت؛ حسین کاظم‌پور اردبیلی» دربرگیرنده مجموعه عکس‌هایی از تالاب هورالعظیم و حسین کاظم‌پور اردبیلی است که پیشنهاد می‌شود آن را ببینید.

کد خبر 316195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =