۲۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۸
  • کد خبر: 315389
گزیده‌های نفتی هفته

بهره‌برداری از سه طرح پتروشیمی، افتتاح صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت، افزایش تولید نفت ایران و قیمت تازه برای نفت را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

بهره‌برداری از سه طرح پتروشیمی: طرح پالایش پارسیان سپهر و طرح‌های تولید کاتالیست پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن سنگین پنجشنبه این هفته به فرمان رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید. حسن روحانی در آیین بهره‌برداری از این طرح‌ها با اعلام اینکه صنعت پتروشیمی همواره در خط مقدم مقابله با جنگ اقتصادی با دشمن قرار داشته است، گفت: این صنعت توانست ۹۰ درصد ارز نیمایی کشور را در سال ۹۹ تأمین کند. بیژن زنگنه، وزیر نفت هم طرح‌های پتروشیمی را مصداق اقتصاد مقاومتی، مقابله با خام‌فروشی و تکمیل زنجیره ارزش دانست و گفت: با افتتاح طرح استحصال اتان پالایشگاه پارسیان سپهر، در مجموع ۲۱.۵ میلیون تن از تعهد افزایش ظرفیت تولید پتروشیمی (۲۵ میلیون تن) عملیاتی شده است.

غلامحسین نوذری، رئیس هیئت‌مدیره شرکت پالایش پارسیان سپهر در این آیین به رئیس‌جمهوری و وزیر نفت گزارش داد: ساخت تجهیزات این پالایشگاه در ۱۸ استان کشور انجام شد و ۲۵۰ سازنده داخلی در ساخت تجهیزات مورد نیاز این پالایشگاه همکاری داشته‌اند. پرویز راحت، مدیرعامل گروه توسعه اقتصادی تدبیر هم گفت: محصولات تولیدی طرح پالایشگاه پارسیان سپهر با بیش از یک میلیارد دلار درآمدزایی سالانه، هزینه‌های طرح را در مدت یک‌سال جبران خواهد کرد.

علی پژوهان، مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی هم با اعلام اینکه کاتالیست پلی‌اتیلن سنگین در طول یک سال و کاتالیست پلی‌پروپیلن طی دو سال ساخته شده‌اند، گفت: ظرفیت تولید کاتالیست پلی‌اتیلن سنگین سالانه ۲۰ تن و کاتالیست پلی‌پروپیلن سالانه ۱۲ تن است و در این دو طرح در مجموع نزدیک ۲۷۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است. 

دانش‌بنیان‌ها و گام‌های تازه وزارت نفت: صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی صنعت نفت این هفته چهار قرارداد امضا کرد؛ دو قرارداد در زمینه خرید تضمینی و دو قرارداد در زمینه سرمایه‌گذاری خطرپذیر. زنگنه در آیین گشایش صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی صنعت نفت تأکید کرد: مطمئنم ایران می‌تواند با توجه به ظرفیت فناور حرف‌های بااهمیتی بیش از خود نفت و منابع طبیعی برای گفتن در منطقه داشته باشد. مسعود کرباسیان، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران هم عنوان کرد: اقتصاد فناورانه این صنعت، شاهد تحولات جدیدی شده است. مسعود جعفری اصطهباناتی، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی صنعت نفت نیز ضمن تشریح گام‌های صندوق پژوهش و فناوری در مسیر تأمین مالی صنعت نفت اعلام کرد: این صندوق تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان انواع ضمانت‌نامه‌های متعارف صادر کرده است.

علی وحدت، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی هم در این آیین بر ضرورت توسعه صندوق‌های پژوهش و فناوری در مسیر ارتقای شرکت‌های دانش‌بنیان‌ تأکید کرد و رضا دولت‌آبادی، مدیرعامل بانک تجارت هم عنوان کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان فزونی یافته و شرکت‌های دانش‌بنیان امروز نقش خود را در اقتصاد پیدا کرده‌اند.

نفت در بین‌الملل: گزارش ماه آوریل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) این هفته منتشر شد. در این گزارش عنوان شد تولید نفت خام ایران ۱۳۷ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به ۲ میلیون و ۳۰۴ هزار بشکه در روز رسیده است. اوپک همچنین در گزارش برآورد ماهانه خود اعلام کرد: تقاضای نفت در سال ۲۰۲۱، ۵ میلیون و ۹۵۰ هزار بشکه در روز معادل ۶.۶ درصد بهبود می‌یابد و این رقم ۷۰ هزار بشکه در روز بیش از پیش‌بینی ماه گذشته خواهد بود. حالا که بحث اوپک مطرح است این خبر را هم باید اعلام کرد که دومین نشست کارگروه بلندپایه بازبینی راهبرد بلندمدت اوپک این هفته برگزار شد. قیمت نفت هم این هفته تحت تأثیر تنش‌ها در خاورمیانه و کاهش ذخیره‌سازی نفت آمریکا افزایش یافت به مرز ۶۷ دلار رسید.

سایر اخبار: تکمیل ۳۶۴ پروژه مسئولیت اجتماعی نفت در سال ۹۹، فراخوان جذب علاقه‌مندان به همکاری با دفتر مدیریت پروژه شرکت ملی نفت و آغاز تعمیرات اساسی مجتمع گاز پارس جنوبی از دیگر اخبار صنعت نفت در هفته جاری بوده است.

پیشنهاد هفته: «احیای چاه‌های غیرفعال؛ بستری برای سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان‌های ایرانی» عنوان گزارشی است که به راهکار پیشنهادی برای احیای بخشی از چاه‌های نفتی غیرفعال در کشور پرداخته است و مطالعه آن پیشنهاد می‌شود.

کد خبر 315389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =