۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۸
  • کد خبر: 314784
گزیده‌های نفتی هفته

پیام وزیر نفت و مدیران ارشد صنعت نفت برای آغاز سال نو، گزارش مدیران صنعت نفت به رئیس جمهوری و شرایط پروژه ساخت خط لوله انتقال نفت خام گوره-جاسک را در گزیده‌های نفتی نخستین هفته سال ۱۴۰۰ بخوانید.

پیام‌های نوروزی: بیژن زنگنه، وزیر نفت در بخشی از پیام آغاز سال نو خطاب به کارکنان صنعت نفت نوشت: هرچند تحریم و تنگناهای ایجاد شده شتاب توسعه را کُند کرد و شرکت‌های بزرگ بین‌المللی را از حضور و فعالیت در طرح‌ها و پروژه‌های کشور بازداشت، لیکن هرگز نتوانست در اثر هوشیاری و اراده پولادین شما این صنعت را متوقف کند و مانع استمرار تولید و صادرات نفت شود. مسعود کرباسیان، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نوشت: صنعت نفت در حدود ۱۰۰ سال گذشته روزهایی پرالتهاب اما سرشار از تلاش را پشت سرگذاشته ‌است. ملی شدن نفت، جنگ و تحریم همگی طی این دوره زمانی رخ داد و هر سه آنها جوانان این کشور را چنان کارآزموده کرد که اکنون می‌توان با نهایت افتخار از خودکفایی در صنعت پیچیده و عظیم نفت صحبت کرد.

حسن منتظرتربتی، معاون وزیر نفت در امور گاز هم نوشت: در سالی که گذشت، با وجود همه مشکلات و موانع ناشی از تحریم و محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کووید-۱۹، شرکت ملی گاز ایران توانست به برکت بهره‌مندی از نیروهای فداکار و شایسته و همدلی و هماهنگی مثال‌زدنی همه کارکنان با عبور از موانع و غلبه بر مشکلات، سالی سرشار از موفقیت را رقم بزند. علیرضا صادق آبادی، معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نوشت: خانواده بزرگ پالایش و پخش مسئولیت‌های تولید، تأمین، انتقال و توزیع فرآورده‌های نفتی را مطابق الزام‌های برنامه و با هدف عمل به شعار ارزنده «جهش تولید» انجام داد.

بهزاد محمدی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی هم نوشت: صنعت پتروشیمی در سالی که ازسوی مقام معظم رهبری به نام سال «جهش تولید» نام‌گذاری شده بود، گام‌های بلندی در مسیر جهش دوم برداشت و بی‌سابقه‌ترین رشد تولید صنعت پتروشیمی در تاریخ این صنعت در سال ۱۳۹۹ ثبت شد تا به‌رغم فشار محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا و تحریم‌ها، به یاری پروردگار متعال و تلاش تمامی مدیران و کارکنان مجموعه پتروشیمی در کشور، موفقیتی بی‌نظیر در این صنعت ثبت شود.لیکن، این پایان کار نیست.

گزارش به رئیس جمهوری: حسن روحانی، رئیس جمهوری در چهارمین روز سال ۱۴۰۰ در ارتباط ویدئوکنفرانسی با سه مرکز صنعت نفت در جریان وضع فعالیت آنها قرار گرفت. مسعود کاظمی، معاون عملیات دیسپچینگ شرکت ملی گاز در جریان این ارتباط اعلام کرد: باوجود محدودیت‌ها و موانع ناشی از تحریم‌ها و مضاف بر آن شیوع ویروس کرونا، تولید گاز شیرین کشور در سال گذشته ۶ درصد افزایش یافت. کرامت ویس‌کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هم اظهار کرد: وضع ذخیره‌سازی سوخت در تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ مطلوب است.

تورج دهقانی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت هم از استان بوشهر به رئیس جمهوری گزارش داد: طرح انتقال نفت خام گوره-جاسک ۸۰ درصد پیشرفت دارد و با تامین کل لوله‌های موردنیاز از سازندگان داخلی، روند پیشرفت آن شتاب گرفته است. حسن روحانی، رئیس جمهوری هم پس از شنیدن گزارش‌ها اعلام کرد: طرح ملی انتقال نفت خام گوره- جاسک برای استقلال کشور اهمیتی بسیار زیاد و راهبردی دارد.

رئیس جمهوری همچنین در جریان افتتاح طرح‌های ملی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در پنجم فروردین‌ماه اظهار کرد: صادرات نفت ایران از امسال به بعد توامان از خلیج فارس و دریای عمان انجام می‌شود و آنهایی که اهل سیاست، استراتژی و مسائل امنیت ملی هستند می‌دانند که معنای این حرف چیست و تا چه حد طرح انتقال نفت خام گوره-جاسک مهم است.

سایر اخبار: افزایش ۳۰ درصدی تولید نفت در مناطق نفت‌خیز جنوب در نیمه دوم سال ۹۹، آغاز عملیات اجرایی بسته قراردادی مارون ۱و ۴، افزایش گازرسانی بیش از ۸ میلیارد مترمکعبی گاز به نیروگاه‌ها و صنایع عمده و پایبندی ۱۱۳ درصدی اوپک پلاس به توافق کاهش تولید نفت از دیگر اخبار صنعت نفت در هفته جاری بوده است.

پیشنهاد هفته: شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی (شانا) همزمان با پایان سال ۹۹ مهمترین رویدادهای بخش‌های مختلف صنعت نفت را با عنوان «شرکت ملی نفت ایران در سالی که گذشت»، «کارنامه مثبت صنعت گاز در عبور از زمستان ۹۹» و «ورودی‌های ۹۹»  مورد بررسی قرار داده است که پیشنهاد می‌شود آنها را مطالعه کنید، همچنین دکتر محمدعلی موحد در سخنرانی‌ای با عنوان «ملی کردن نفت ایران؛ اثرات و ثمرات آن» به شرح ملی شدن صنعت نفت پرداخت که خواندن آن نیز پیشنهاد می‌شود.

کد خبر 314784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =