۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۶
  • کد خبر: 314290
گزیده‌های نفتی هفته

بهره‌برداری از طرح‌های ملی نفت در ایلام و عسلویه، برگزاری چهاردهمین نشست اوپک پلاس و گزارش وزیر نفت به رئیس‌جمهوری درباره توسعه گازرسانی در کشور را می‌توانید در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید

طرح‌های ملی نفت از ایلام تا عسلویه: با دستور رئیس جمهوری میدان مشترک آذر و پتروپالایش کنگان این هفته به بهره‌برداری رسمی رسید و عملیات اجرایی ساخت پتروشیمی کیان نیز آغاز شد. بیژن زنگنه در آیین بهره‌برداری این طرح‌ها از پتروپالایش کنگان و پتروشیمی کیان به ترتیب به‌عنوان طرح مادر تولیدکننده خوراک و یکی از ابرپروژه پتروشیمی یاد و اعلام کرد: در حال حاضر در تمامی میدان‌های مشترک نسبت به همسایگان در وضع مناسبی هستیم.

کیوان یاراحمدی، مجری طرح توسعه میدان آذر در شرکت مهندسی و توسعه نفت که در ایلام حضور داشت در این آیین، از ثبت حدود ۳۶ میلیون بشکه تولید تجمعی نفت در این میدان مشترک خبر داد. حمید قادری، مدیرعامل شرکت پتروپالایش کنگان از عسلویه گفت: ۱۰۰ درصد کار مهندسی و اجرایی این واحد به همت متخصصان داخلی انجام شده است و وحید محمودی، مدیرعامل شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان هم اعلام کرد: طرح پتروشیمی کیان پس از بهره‌برداری سالانه ۲.۵ میلیون تن خوراک گاز مایع مصرف می‌کند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری هم در این آیین با اعلام اینکه در طول دولت یازدهم و دوازدهم کارهای بی‌نظیری در بخش نفت انجام شده است، تأکید کرد: صنعت نفت مهم‌ترین صنعت کشور است و بقیه صنعت‌ها و خدمات کشور وابسته به این صنعت هستند، بنابراین نباید اهمیت این صنعت را از یاد ببریم.

نشست دیگر از اوپک پلاس: چهاردهمین نشست اوپک پلاس این هفته برگزار شد و وزیران نفت و انرژی این ائتلاف ضمن اجماع بر سر تداوم روند کنونی کاهش تولید، با مجموع افزایش تولید روزانه ۱۵۰ هزار بشکه‌ای روسیه و قزاقستان در ماه آوریل موافقت کردند.

بیژن زنگنه، وزیر نفت پس از این نشست وضع کنونی بازار را باثبات عنوان کرد و امیرحسین زمانی‌نیا، نماینده ایران در هئیت عامل اوپک هم گفت: عربستان به شرط اینکه دیگر اعضا تخطی از سهمیه خود را تا پایان ماه ژوئیه جبران کنند، رقم تولید روزانه یک میلیون بشکه را به‌تدریج پس از ماه آوریل امسال وارد بازار می‌کند تا تعادل بازار نفت نیز به هم نخورد.

در بیانیه پایانی این نشست هم عنوان شده است: نشست آینده کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه نفت کشورهای عضو و غیرعضو اوپک (JMMC) و پانزدهمین نشست وزارتی اوپک پلاس به ترتیب ۳۱ مارس ۲۰۲۱ (۱۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰) و یکم آوریل ۲۰۲۱ (۱۲ فروردین‌ماه ۱۴۰۰) برگزار می‌شود. با این تصمیم اوپک پلاس قیمت نفت افزایشی شد و برنت از ۶۸ دلار گذشت.

سایر اخبار: گزارش وزیر نفت به رئیس‌جمهوری درباره توسعه گازرسانی در کشور، امضای قرارداد طرح بهینه‌سازی پالایشگاه نفت تهران و بازگشت گاز مایع به سبد سوخت هیچ مزیتی برای کشور ندارد از دیگر اخبار صنعت نفت در هفته جاری بود.

پیشنهاد هفته: «ما توانستیم» عنوان گفت‌وگویی است که به بررسی پستی و بلندی‌های توسعه پیچیده‌ترین میدان‌ نفتی کشور پرداخته است پیشنهاد می‌شود آن را بخوانید.

کد خبر 314290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =