۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۱
  • کد خبر: 314272
چهاردهمین نشست اوپک پلاس دقایقی پیش آغاز شد

چهاردهمین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (ائتلاف اوپک پلاس) دقایقی پیش آغاز شد.

به گزارش خبرنگار شانا، ۲۳ تولیدکننده عضو اوپک پلاس در نشست امروز (پنجشنبه، ۱۴ اسفندماه) و پس از پایان سخنرانی عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه و جیامانچینو آزودو، رئیس نشست اوپک و وزیر معادن و نفت آنگولا در آیین افتتاحیه، در نشست پشت درهای بسته ضمن شنیدن گزارشی از دبیرخانه اوپک درباره برنامه‌های تولید نفت در ماه‌های آینده بحث و گفت‌وگو می‌کنند.

خبرها پیش از برگزاری این نشست از وجود تفاوت دیدگاه بین عربستان و روسیه حکایت دارد. مسکو خواستار افزایش تولید نفت و تسهیل توافق کاهش تولید است و ریاض معتقد است با توجه به وجود انواع ویروس کرونا باید محتاطانه عمل کرد.

نشست دیروز کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک (JMMC) هم بدون ارائه توصیه‌ای به نشست امروز وزیران، به کار خود پایان داد و تصمیم‌گیری برای تولید ماه آوریل به نشست امروز وزیران اوپک پلاس سپرده شده است.

بیم آن وجود دارد اختلاف عربستان و روسیه که به مارس ۲۰۲۰ برمی‌گردد بار دیگر امروز تکرار و روزهای سیاهی را مانند آوریل ۲۰۲۰ برای نفت رقم زند. ائتلاف اوپک پلاس از ماه مه ۲۰۲۰ و برای جلوگیری از کاهش شدید قیمت نفت و جلوگیری از آثار منفی بیماری همه‌گیر کرونا تولید نفت خود را کاهش داده است.

اعضای اوپک پلاس در نشست گذشته خود (سیزدهمین نشست وزارتی) که دو روز به درازا کشید ضمن ارائه مجوز افزایش تولید محدود برای روسیه و قزاقستان در ماه‌های فوریه و مارس ۲۰۲۱ بر سر رقم کاهش تولید روزانه ۷ میلیون و ۱۲۵ هزار بشکه‌ای برای ماه فوریه و ۷ میلیون و ۵۰ هزار بشکه‌ای برای ماه مارس به توافق رسیدند. عربستان سعودی هم در این نشست اعلام کرد که تولید خود را در ماه‌های فوریه و مارس داوطلبانه یک میلیون بشکه در روز کاهش می‌دهد.

آیا نشست امروز پرچالش خواهد بود؟ آیا کاهش تولید اوپک پلاس تسهیل خواهد شد؟ آیا عربستان هدیه یک میلیونی یا بخشی از آن را پس خواهد گرفت؟ آیا شرایط کنونی بدون هیچ تغییری در تولید ادامه می‌یابد؟ آیا متخلفان اوپک پلاس توانستند تخلف خود را جبران کنند؟ آیا ... برای دریافت پاسخ این پرسش‌ها باید تا پایان نشست صبر کرد. اوپک پلاس در نشست‌های اخیر ثابت کرده که غیرقابل پیش‌بینی است.

کد خبر 314272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =