۱۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۹
  • کد خبر: 301237
کابوس تولیدکنندگان نفت در ماه مارس

تقابل عربستان و روسیه به‌عنوان بزرگترین تولیدکنندگان نفت اوپک و اوپک پلاس در کنار ویروس کرونا سومین ماه ۲۰۲۰ را به کابوسی برای تولیدکنندگان نفت تبدیل کرد؛ قیمت نفت در این ماه با رسیدن به پایین‌ترین رقم از سال ۲۰۰۳ تاکنون وارد کانال ۲۰ دلار شد. چگونه؟

*پیشنهاد ۱۳ عضو اوپک در یکصدوهفتادوهشتمین نشست این سازمان مبنی بر کاهش یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت که پنجم ماه مارس برگزار شد، ششم مارس با مخالفت روسیه همراه شد. اوپک پلاس به ریاست روسیه افزون بر مخالفت با پیشنهاد اوپک با اعلام اینکه توافق کاهش یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نیز تا پایان ماه مارس معتبر است و پس از آن هیچ تعهدی برای کاهش تولید نفت وجود ندارد روند کاهش قیمت نفت را که به دلیل شیوع ویروس کرونا در جهان آغازشده بود، تشدید کرد.

*شکست مذاکرات اوپک پلاس در ششم مارس آغازگر دورانی تازه برای بازار نفت شد، بازاری که به شدت تحت تاثیر ویروس کرونا قرار داشت و تقاضا در آن به پایین‌ترین سطح تنزل یافت. عربستان، امارات و روسیه اما در این شرایط برای افزایش تولید نفت از ۵۰۰ هزار بشکه تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه پس از پایان مارس اعلام آمادگی کردند و با این سیگنال کاهش بیشتر قیمت نفت را رقم زدند. بی‌جهت نبود بسیاری پس از شکست مذاکرات اوپک پلاس از آغاز جنگ نفتی نوشتند و گفتند.

*کاهش قیمت نفت صادراتی از سوی عربستان و به تبع آن بقیه کشورها جنگ قیمت را بین عربستان و روسیه شعله ور کرد، عراق و کویت هم، قیمت نفت خود را کاهش دادند. بلبشویی در بازار نفت که با مازاد عرضه روبرو بود، به پا شد. مشتریان نفت عربستان تلاش کردند خرید نفت از این کشور را  تا ۵۰ درصد افزایش دهند. در این شرایط قیمت کرایه نفتکش به دلیل رزرو نفتکش‌های غول‌پیکر برای حمل محموله‌های نفت‌خام از سوی عربستان به شدت افزایش یافت؛ عربستان دچار جنون نفتی شد. 

*عربستان و روسیه پس از شکست مذاکرات درحالی برای افزایش تولید نفت از ماه آوریل اعلام آمادگی کردند که پالایشگاه‌ها در سراسر جهان فعالیت‌های خود را به دلیل شیوع ویروس کرونا کاهش دادند. بلومبرگ هم در گزارشی نوشت در مناطقی از بازار نفت، قیمت منفی و مخازن ذخیره نفت در بسیاری از مناطق پر شده است، نفت مازاد هم در نفتکش‌های غول پیکر ذخیره می شود. بانک آمریکایی گلدمن ساکس هم ۲۵مارس(ششم فروردین‌ماه) پیش‌بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت‌خام درماه آوریل روزانه ۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه کاهش می یابد.

*و سرانجام قیمت هر بشکه نفت برنت، وست تگزاس اینترمدیت و سبد نفتی اوپک که ماه مارس را به ترتیب با قیمت ۵۱ دلار و ۹۰ سنت، ۴۶ دلار و ۷۵ سنت و ۵۱ دلار و ۶۵ سنت آغاز کرده بودند در پایان این ماه با همه‌گیری جهانی ویروس کرونا و جنون نفتی عربستان و روسیه به ترتیب ۲۷ دلار و ۲۸ سنت، ۲۱ دلار و ۳۴ سنت و ۲۱ دلار و ۶۶ سنت برای هر بشکه رسید.

کد خبر 301237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =