عربستان خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده اوپک پلاس شد

عربستان خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده مشترک میان کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برای کمک به بهبود شرایط بازارهای جهانی نفت شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از دوبی، خبرگزای دولتی عربستان سعودی (اس‌پی‌ای) اعلام کرد: عربستان سعودی امروز (پنجشنبه، ۱۴ فروردین‌ماه) خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک موسوم به «اوپک ‌پلاس» با هدف رسیدن به توافقی عادلانه برای کمک به ثبات قیمت و بازارهای جهانی نفت خام شده است.

روند کاهشی قیمت‌ نفت در بازارهای جهانی ناشی از تضعیف تقاضا در سایه شیوع ویروس کرونا، که پیش از نشست بی‌نتیجه ماه مارس اوپک ‌پلاس به‌دلیل امتناع روسیه از مشارکت در توافق تعمیق کاهش تولید آغاز شده بود، بلافاصله پس از نشست بیهوده تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک شتاب گرفت تا جایی که قیمت نفت خام شاخص برنت با سقوطی شدید وارد کانال ۲۰ دلار برای هر بشکه شد.

بی‌نتیجه ماندن هشتمین نشست مشترک کشورهای عضو و غیرعضو اوپک بدان معنا بود که در پایان ماه مارس کشورهای حاضر در توافقنامه همکاری (Declaration of Cooperation) متشکل از ۱۳ تولیدکننده عضو اوپک و ۱۰ تولیدکننده غیرعضو اوپک دیگر تعهدی به توافق کاهش تولید روزانه یک میلیون و ۷۰۳ هزار بشکه‌ای مصوب هفتمین نشست مشترک وزارتی اوپک و غیراوپک در دسامبر ۲۰۱۹ ندارند و می‌توانند به هر مقدار که می‌خواهند نفت تولید کنند.

یک روز پس از پایان نشست اوپک پلاس در وین بازارهای جهانی نفت خام شاهد آغاز جنگ قیمتی از سوی عربستان در بازارهای جهانی نفت بود، به‌طوری که مقام‌های نفتی ریاض از عرضه بیش از ۱۲ میلیون بشکه نفت خام در بازارهای جهانی خبر دادند.

هم‌اکنون بازارهای جهانی نفت خام  افزون بر آثار منفی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا یعنی تضعیف شدید تقاضا به دلیل قرنطینه و اعمال مقررات منع رفت‌وآمد در بیشتر کشورهای جهان، کاهش تولید انواع فرآورده نفتی، تعطیلی بسیاری از پالایشگاه‌ها دنیا، اعلام کاهش هزینه بسیاری از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت و گاز در دنیا، با سیلی از مازاد عرضه نفت خام به دلیل جنگ قیمتی بین عربستان و روسیه روبه‌روست.

سقوط شاخص‌های اصلی قیمت نفت در بازارهای جهانی به‌گونه‌ای بوده است که اکنون قیمت دیگر انواع نفت در بخش‌هایی از دنیا تک رقمی و حتی به صفر نزدیک شده است، این شرایط تولیدکنندگان نفت و گاز شیل در آمریکای شمالی را به شدت تحت فشار گذاشته است و از سوی دیگر شاهد افت شدید حاشیه سود تولید بنزین بسیاری از پالایشگران جهان به‌ویژه آمریکا هستیم.

از این رو بسیاری از تحیلگران بازار نفت، بانک‌ها و شرکت‌های مشهور معامله‌گر بازار نفت، بانک‌ها، نهادها و سازمان‌های بین‌المللی انرژی از جمله آژانس بین‌المللی انرژی و اداره اطلاعات انرژی آمریکا برآوردهای نگران‌کننده‌ای درباره کاهش تقاضای جهانی نفت تا رقم روزانه ۲۰ میلیون بشکه و ماندن قیمت نفت در سطوحی پایین حتی در سه ماه سوم و چهارم سال ۲۰۲۰ میلادی ارائه داده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به تازگی اعلام کرده بود که بین عربستان و روسیه با هدف کمک به ثبات قیمت و بازار نفت پادرمیانی می‌کند.

حال نشانه‌هایی از احتمال نزدیک شدن دیدگاه‌های ریاض و مسکو پدیدار شده است، به‌طوری که ترامپ امروز (پنجشنبه، ۱۴ فروردین‌ماه) از آمادگی عربستان و روسیه برای کمک به شرایط بحرانی بازار نفت خبر داده است.

کد خبر 301248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =