افت سوددهی و تولید غول‌های نفت و گاز دنیا زیر سایه کرونا

شرکت‌های معظم نفتی آمریکایی و اروپایی در پایان سه ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا و آثار منفی‌اش بر فعالیت‌های اقتصادی و به دنبال آن سقوط قیمت نفت، همگی افزون بر اعلام زیان‌های حاصل از این شرایط از کاهش تولید در ماه‌های گذشته و برنامه‌ریزی برای کاستن از این مقدار در ماه‌های آینده خبر دادند.

به گزارش شانا به نقل از خبرگزاری‌های رویترز و بلومبرگ، بحران اقتصادی ناشی از ویروس کرونا، جنگ قیمتی و در پی آنها، افت شدید قیمت نفت سبب شد غول‌های نفتی جهان نیز برای همراهی با کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک پلاس) و دیگر تولیدکنندگان بزرگ نفت G20 به‌منظور بازگشت توازن به بازار نفت و بهبود قیمت‌ها، برنامه‌های تولید خود را تعدیل کنند.

شرکت انگلیسی – هلندی شل نخستین شرکتی بود که روز پنجشنبه (۱۱ اردیبهشت‌ماه) سود سهام خود را به دلیل بحران ویروس کرونا و برای حفظ نقدینگی کاهش داد. این نخستین بار است که این شرکت پس از جنگ جهانی دوم  دست به چنین اقدامی می‌زند.

شل همچنین خرید سهام خود را به حالت تعلیق درآورد و اعلام کرد پس از نصف‌شدن سود خالصش در سه ماه نخست سال ۲۰۲۰ و رسیدن آن به ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار، حدود یک‌چهارم تولید نفت و گاز خود را کاهش می‌دهد. 

این اقدام‌های جدید در کنار کاهش هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها در ماه گذشته، می‌تواند امسال حدود ۳۰ میلیارد دلار برای شل صرفه‌جویی به همراه داشته باشد. این شرکت با رقم یادشده می‌تواند از آسیب‌های بحران ویروس کرونا بکاهد و برای انتقال به سمت انرژی‌های کم‌کربن آماده شود.

شرکت‌های اکسون موبیل و شورون، غول‌های نفتی ایالات متحده نیز در حال کاهش تولید نفت خام شیل هستند. این دو شرکت در واکنش به افت شدید قیمت‌های نفت خام و کاهش تقاضای سوخت به‌طور مشترک روزانه ۸۰۰ هزار بشکه از تولید خود می‌کاهند.   

هر دو شرکت روز جمعه (۱۲ اردیبهشت‌ماه)، از کاهش عمیق سرمایه‌گذاری در حوضه نفت شیل پرمین، میدانی که توسعه سال‌های اخیر آن، آمریکا را به بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان  بدل کرد، خبر دادند. هرکدام از این دو شرکت، کاهش تولید روزانه ۴۰۰ هزار بشکه را در سه ماه نخست امسال اعلام کردند و دلیل آن محدودیت‌های اعمال‌شده برای مقابله با بیماری همه‌گیر ویروس کرونا بوده است.

در حالی که بیشتر شرکت‌های نفتی در پی همه‌گیری ویروس کرونا و کاهش تقاضا و قیمت نفت خام خسارت‌های بسیاری را گزارش کرده‌اند، شورون روز جمعه (۱۲ اردیبهشت‌ماه) از رشد ۳۸ درصدی سود سه ماه این شرکت که از افزایش فروش دارایی تقویت‌شده این شرکت حاصل شده خبر داد، در عین حال اعلام کرد قصد دارد برای مقابله با کاهش تقاضا و قیمت‌های پایین نفت و گاز، هزینه‌های خود را کاهش دهد.

شرکت آمریکایی کونوکو فیلیپس نیز روز پنجشنبه اعلام کرد در هفته‌های آتی ۳۵ درصد از تولید خود را تا ابتدای ماه ژوئن کاهش خواهد داد، زیرا قیمت‌های پایین منابع انرژی، در سه ماه نخست امسال، یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار به این شرکت آسیب وارد کرده است.

شرکت اوام‌وی اتریش نیز که در سه ماه نخست امسال، به دلیل هزینه‌های قابل توجه ذخیره‌سازی، متحمل زیان شده است، اعلام کرد در پاسخ به کاهش تقاضای نفت در پی همه‌گیری ویروس کرونا، هدف تولید و برآوردش از قیمت نفت خام را کاهش می‌دهد.

اوام‌وی، روز چهارشنبه (۱۰ اردیبهشت‌ماه) اعلام کرد که این شرکت، برخلاف سود ۴۹۶ میلیون یورویی سه ماه نخست پارسال، در مدت مشابه امسال، ۶۸ میلیون یورو (۷۴ میلیون دلار) زیان داده‌ است. 

با تعطیلی بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی در سراسر جهان و لغو مسافرت‌ها برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، ظرفیت‌های ذخیره‌سازی جهان به سرعت در حال تکمیل شدن هستند و این شرایط آسیب بیشتری به این شرکت‌ها وارد می‌کند.

سرمایه‌گذاران نگران‌اند که کاهش عرضه ناشی از توافق کاهش اوپک پلاس و دیگر تولیدکنندگان بزرگ نفت، برای مقابله با کاهش تقاضا کافی نباشد.

به گزارش شانا، وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو و غیر عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در دهمین نشست فوق‌العاده خود از طریق وبینار در ۱۲ آوریل (۲۴ فروردین ماه) متعهد شدند تولید روزانه خود را از اول ماه مه (۱۲ اردیبهشت ماه) ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ (حدود ۱۰ درصد عرضه جهانی) در ماه‌های مه و ژوئن کاهش دهند.

کد خبر 302470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =