تاکید آژانس بین‌المللی انرژی بر افزایش تولید اوپک پلاس

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که اعضای ائتلاف اوپک پلاس برای تأمین تقاضا باید تولید نفت خود را افزایش دهند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) روز جمعه (۲۱ خردادماه) و تنها چند هفته پس از اعلام اینکه برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تولید بلندمدت نفت باید کاهش یابد، اظهار کرد که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (ائتلاف اوپک پلاس) باید نفت بیشتری تولید کنند، زیرا تقاضای جهانی نفت در اوایل سال آینده میلادی به سطح پیش از همه‌گیری ویروس کرونا بازمی‌گردد.

این نهاد نظارتی مستقر در پاریس در گزارش ماهانه خود تصریح کرد: انتظار می‌رود عرضه نفت اعضای ائتلاف اوپک پلاس در سال ۲۰۲۲، یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز بیش از هدف تعیین‌شده برای ژوئیه ۲۰۲۱ تا مارس ۲۰۲۲ باشد.

اوپک پلاس در ماه آوریل توافق کرد کاهش تولید نفت را به‌تدریج از ماه مه تا ژوئیه تسهیل کند. این ائتلاف بار دیگر این تصمیم را در نشست ابتدای ماه ژوئن تأیید کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی افزود: بعید است مشکلی در تأمین تقاضای احیاشده باشد.

این نهاد برآورد کرد که اوپک پلاس پس از ماه ژوئیه همچنان روزانه ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه مازاد ظرفیت مؤثر  خواهد داشت و مذاکرات ایران با قدرت‌های جهانی می‌تواند سبب احیای عرضه نفت این کشور شود.

این آژانس تأکید کرد: با برداشته شدن تحریم‌های ایران، امکان بازگشت کوتاه‌مدت یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز به بازار وجود دارد.

آژانس بین‌المللی انرژی تأکید کرد: به نظر می‌رسد تقاضای نفت به روند افزایشی خود ادامه دهد و این مسئله بیانگر نیاز به تلاش بسیار برای رسیدن به اهداف اعلام‌شده است.

این آژانس انتظار دارد که ظرفیت مازاد اوپک پلاس در سال آینده میلادی ۱۸۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد و به ۵۰ میلیون و ۵۵۰ هزار بشکه در روز برسد. این افزایش تولید ناشی از افزایش عرضه نفت تولیدکنندگان حاشیه خلیج فارس خواهد بود.

آژانس بین‌المللی انرژی برآورد کرد: انتظار می‌رود عربستان و کویت به افزایش تولید نفت در منطقه بی‌طرف مشترک دو کشور ادامه دهند، امارات متحده عربی ظرفیت خود را در میدان آپرزاکوم افزایش و عراق میدان‌های عظیم جنوبی خود را توسعه می‌دهد.

کد خبر 317266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =