۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۱
  • کد خبر: 317379
فعالیت شرکت‌های فناور در صنعت نفت تسهیل می‌شود

سرپرست پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت گفت: فعالیت شرکت‌های فناور فعال در حوزه‌های مرتبط با صنعت نفت با استقرار در این پارک آسان می‌شود.

به گزارش خبرنگار شانا، آیدین ختلان امروز (دوشنبه، ۲۴ خردادماه) در آیین بهره‌برداری از پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت که با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و جمعی از مدیران ارشد نفت و فعالان حوزه پژوهش و فناوری کشور برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: پارک مؤسسه‌ای پژوهشی، دولتی و غیرانتفاعی و در واقع چهارمین سازمان مستقل ستادی وزارت نفت پس از پژوهشگاه صنعت نفت، دانشگاه صنعت نفت و مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی است که همانند این مجموعه‌ها، مالکیت و تأمین منابع آن با شرکت ملی نفت ایران و مطابق ابلاغیه وزارت علوم، ریاست هیئت امنا به‌عهده وزیر نفت است.

ترکیب هیئت امنا

وی با اشاره به ترکیب هیئت امنای پارک و بیان اینکه هیئت امنا از چهار عضو حقوقی و پنج عضو حقیقی که معرفی آنها در اختیار وزیر نفت است تشکیل شده، اعلام کرد: تلاش شده با توجه به ماهیت پارک، از حضور مدیران عامل بزرگ‌ترین متقاضیان فناوری صنعت نفت در هیئت امنا استفاده شود و نمایندگان وزارت علوم و سازمان برنامه و بودجه نیز از اعضای حقوقی هیئت امنا هستند.

سرپرست پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت درباره اراضی پارک گفت: بیشتر زمین‌های اختصاص‌یافته به پارک تا پیش از این بلااستفاده بوده و مالکیت آن در اختیار شرکت ملی نفت ایران است.

طرح ایده تا شکل‌گیری

ختلان درباره سابقه شکل‌گیری پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت توضیح داد: آغاز به بررسی ایجاد پارک در صنعت نفت به اوایل سال ۹۸ برمی‌گردد؛ پس از بررسی‌ها، زمین پارک در مهرماه ۹۸ انتخاب و قرارداد مشاوره برای طراحی پارک در بهمن‌ماه ۹۸ امضا شد. اسفندماه ۹۸ نیز درخواست تأسیس پارک از سوی شرکت ملی نفت ایران به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارائه شد.

وی افزود: در ادامه، ۳۰ شهریورماه ۹۹ مجوز تأسیس پارک از شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی دریافت شد و وزیر نفت آبان‌ماه ۹۹ بنده را به سرپرستی پارک منصوب کرد، پس از آن، آماده‌سازی اساسنامه و ارسال آن به وزارت علوم در دستور کار قرار گرفت و سرانجام اساسنامه پارک در بهمن‌ماه ۹۹ ابلاغ شد.

سرپرست پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت با اشاره به پیگیری معرفی اعضای حقیقی هیئت امنا به وزارت علوم و دریافت احکام این افراد و معرفی نمایندگان اعضای حقوقی هیئت امنا در دهه نخست اسفندماه و تشکیل نخستین نشست هیئت امنا در آن ماه، افزود: با تشکیل هیئت امنا، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های پارک (آیین‌نامه مالی و معاملاتی، آیین‌نامه سازمان‌دهی و تشکیلات، آیین‌نامه داخلی هیئت‌امنا، آیین‌نامه پذیرش و آیین‌نامه اجرایی بند (د) تبصره (۱۸) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور) فروردین‌ماه امسال تنظیم و نهایی‌سازی شدند و پارک نوآوری و فناوری صنعت در ۲۶ اردیبهشت‌ماه امسال ثبت شد.

به گفته ختلان، دومین نشست هیئت‌ امنای پارک نیز سوم خردادماه امسال برگزار و در جریان آن، بودجه، آیین‌نامه حمایتی و آیین‌نامه اداری و استخدامی تصویب شد.

ختلان با این توضیحات یادآور شد: با توجه به روند تاریخی اشاره شده، مشاهده می‌شود که از دو سال پیش مقدمات شکل‌گیری پارک فراهم بوده است و موضوعی تنها مرتبط با روزهای پایانی کار دولت نیست.

ارائه تسهیلات

وی با بیان اینکه پارک‌ها، معافیت‌های قانونی مانند معافیت مالیاتی، امکان ضمانت پارک و... را دارند که فعالیت شرکت‌های فناور مستقر در آن را تسهیل می‌کند، افزود: پارک تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان مستقیم به واحدهای فناور به‌صورت تسهیلات قابل تبدیل به کمک بلاعوض کمک می‌کند و در سطوح بالاتر از طریق صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت که خوشبختانه زودتر از پارک تأسیس و فعال شده است، حمایت خواهد کرد.

سرپرست پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت با اشاره به اینکه ۴۴ پارک در کشور وجود دارد که از این تعداد، ۴۲ پارک سمت عرضه فناوری و دو پارک سمت تقاضای فناوری قرار دارند، عنوان کرد: دو پارکی که در سمت تقاضای فناوری هستند شامل پارک ICT مربوط به وزارت ارتباطات و پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت مربوط به وزارت نفت است که به‌دلیل وجود نیازهای فناورانه تأسیس شده‌اند.

ختلان با بیان اینکه پارک‌ها به‌عنوان نهادهای مکمل پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های مطالعاتی ایفای نقش می‌کنند و پل میان نتایج پژوهش و مطالعات با بازار هستند، افزود: پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت متعلق به این صنعت نفت است. به عبارت دیگر، یکی از وجوه ممتاز اصلی پارک این است که به وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران تعلق دارد و شرکت ملی نفت، رکن مؤسس پارک است.

تلاش برای رفع موانع

وی پارک را محملی برای ارائه نیازهای فناورانه شرکت‌های تابع وزارت نفت و شرکت هلدینگ خلیج فارس و پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها و... خواند و گفت: کمک به رفع موانع شرکت‌های فناور برای تولید از طریق رفع مشکلات در زمینه تأمین مالی، اعطای استاندارد، ایجاد آزمایشگاه مرجع، دسترسی بهتر و ارزان‌تر به کارگاه‌های نمونه‌سازی و آزمایشگاه‌ها در دستور کار پارک قرار دارد.

دستیار ویژه وزیر نفت ادامه داد: عده‌ای هستند که ایده، فکر و توان تولید دارند، اما توان مالی، امکان گرفتن دفتر یا کارگاه، ساخت نمونه، آزمایش‌های لازم، مذاکره با خریداران اصلی و نفوذ به بوروکراسی نفت را ندارند. پارک این خلأ را برای این افراد پر می‌کند و زمینه را برای خودباوری و توانستن جوانان و فناوران و اتصال آنان به نیازهای فناورانه صنعت فراهم می‌کند.

ختلان با اشاره به سه حوزه اصلی فعالیت پارک‌ها و به‌صورت خاص پارک‌های تقاضامحور گفت: نخست کارکرد معمول پارک‌ها مبنی بر پذیرش واحدهای فناور است، دوم ایجاد شبکه اقماری از مراکز در پارک‌ها و دانشگاه‌های استان‌های مختلف و حمایت از حرکت‌های سراسر کشور است و سوم هم که بعد کاملاً نرم‌افزاری پارک و تلاش برای تجاری‌سازی نمونه محصول‌هاست.

فضاسازی برای جوانان

وی افزود: ما در پارک اعتقاد داریم با کمی حوصله در بین شرکت‌های بهره‌برداری که متقاضی بزرگ فناوری هستند، می‌توان بسیاری از کالاهایی را که اکنون وارد می‌شود ساخت. امروز بسیاری از کارفرمایان و سازندگان ما از تنگنای تحریم برای رشد و پیشرفت فناوری استفاده کرده‌اند و پارک در تلاش است بگوید جوانان بسیار بیشتری می‌توانند در صنعت نفت فعال شوند، بسازند و سطح فناوری را بالا ببرند.

سرپرست پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت گفت: پارک می‌خواهد راه‌هایی را پیش روی فناوران قرار دهد که تا دیروز یا بسته بودند و یا اگر باز بودند، فردی از آن اطلاع نداشته است. پارک می‌خواهد بن‌بست‌های صنعت نفت را شناسایی و با صدای بلند به جوانان ایرانی عرضه و نقاط کوری را که منجر به ایجاد انحصار برای برخی از کارفرمایان و واردکنندگان شده است برطرف کند. این کار هزینه‌هایی دارد که مدیریت ارشد امروز صنعت نفت مثل بسیاری دیگر از تغییر پارادایم‌های دیگر، آن را پذیرفته است.

قدردانی از حمایت‌ها

ختلان با تأکید بر اینکه اگر آزمایشگاه مرجع یا کارگاه نمونه‌سازی لازم باشد ساخته یا تجهیز می‌شود و استانداردهای مورد نیاز اخذ شده و تسهیلات برای شرکت‌های فناور فراهم می‌شود، ادامه داد: سرعت قابل توجهی که در فعال کردن پارک شاهد هستید، تنها مدیون حمایت تمام‌عیار مدیریت ارشد صنعت نفت بوده است. وزیر محترم نفت، مدیرعامل محترم شرکت ملی نفت ایران و هیئت‌مدیره محترم این شرکت همه‌جانبه حمایت کردند.

وی همچنین از تلاش‌های سعید محمدزاده، معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت و معاونان این مجموعه، تالین منصوریان، مدیر سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار شرکت ملی نفت ایران و آقایان مقیسه، مصطفوی، جعفری و دیگر افرادی که کمک‌های آنان در این مسیر راهگشا بوده است، همچنین از آقای تنکابنی‌پور، مجری این طرح، از شرکت مغان‌دشت به‌عنوان پیمانکار طرح، آقای درویشی، خانم عراقیان و در نهایت از گروهی که در پارک گرد هم آمده‌اند و در این چند ماه با رویکرد جهادی برای راه‌اندازی پارک تلاش کردند قدردانی کرد.

تأسی از رهنمودهای رهبری

سرپرست پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت یادآور شد: مقام معظم رهبری شهریورماه پارسال در دیدار با اعضای هیئت دولت تأکید کردند که سال آخر دولت خیلی مهم است و این آخرین فرصتی است که دولت باید در حد امکان از آن استفاده کند. فرمایش‌های رهبر معظم انقلاب انگیزه ما را برای به ثمر رساندن این مجموعه که ایجاد آن در تطابق کامل با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است دوچندان کرد و پیرو تأکیدات معظم‌له تا لحظه آخر فعالیت دولت از هیچ تلاشی برای خدمتگزاری و کار در چارچوب سیاست‌های تعریف‌شده نظام فروگذار نخواهیم کرد. ان‌شاءالله ادامه این روند هم از سوی وزارت نفت دولت آینده پیگیری شود.

وی گفت: پیش از ثبت پارک، تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه تهران امضا شده بود و امروز نیز در ادامه این مراسم، چهار موافقت‌نامه با شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و سه دانشگاه کشور امضا می‌شود.

ختلان به برگزاری دو رویداد همرسانی عرضه و تقاضا با همکاری شرکت ملی گاز ایران و شرکت ملی نفت ایران از سوی پارک اشاره کرد و افزود: در حوزه تجاری‌سازی، به جز برگزاری رویدادهای به‌همرسانی، بحث اعطای گرنت فناورانه نیز مورد توجه است.

کد خبر 317379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =