۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۰
  • کد خبر: 317479
هشدار کارشناسان برجسته نفت درباره نفت ۱۰۰ دلاری

کارشناسان نفتی هشدار دادند که ممکن است قیمت نفت خام در سال جاری میلادی به ۱۰۰ دلار برای هر بشکه برسد.

به گزارش خبرگزاری پلتس، کارشناسان برجسته بازار نفت روز سه‌شنبه (۲۵ خردادماه) پیش‌بینی کردند که ممکن است قیمت نفت امسال به ۱۰۰ دلار برای هر بشکه برسد.

این کارشناسان معتقدند سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک پلاس) باید برای قیمت‌ها سقفی مشخص کند، زیرا خطر کمبود عرضه نفت و شوک‌های بالقوه قیمتی در سال‌های آینده همچنان وجود دارد.

جف کوری، مدیر تحقیقات کالای بانک آمریکایی گلدمن ساکس در کنفرانس مجازی جهانی مدیران صنعت نفت پلتس، ایده سه‌رقمی شدن قیمت نفت را مطرح کرد و نسبت به پایان سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بلندمدت نفتی و پیامدهای احتمالی آن بر قیمت‌ها هشدار داد.

در حالی که گلدمن ساکس پیش‌بینی کرده است قیمت نفت به ۸۰ دلار برای هر بشکه می‌رسد، کوری احتمال رسیدن قیمت‌ها به بالاتر از ۱۰۰ دلار برای هر بشکه را تا پایان سال ۲۰۲۱ دور از انتظار ندانست.

وی افزود: شرایط بازارها نشان از احتمال افزایش ۱۰ درصدی قیمت نفت در کوتاه‌مدت دارد بدان معنا که قیمت نفت ممکن است از هم‌اکنون تا پایان سال ۲۰۲۱ به بیش از ۱۰۰ دلار برای هر بشکه برسد.

جرمی وایر، مدیر تجارت کالای ترافیگورا از این دیدگاه کوری حمایت کرد و در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است قیمت نفت به‌دلیل محدودیت‌‎های احتمالی عرضه در پی کاهش سرمایه‌گذاری در سال‌های آینده به ۱۰۰ دلار در هر بشکه برسد، گفت: این احتمال وجود دارد، زیرا برای ایجاد انگیزه برای تولید، به قیمت‌های بالاتر و جذب سرمایه در این تجارت نیاز داریم و احتمال دارد وجود سرمایه و هزینه سرمایه این صنعت بیشتر شود.

راسل هاردی، مدیرعامل شرکت تجارت کالای ویتول هم هشدار داد که عقب‌نشینی بخش‌هایی از صنعت از پروژه‌های سوخت فسیلی شکافی میان عرضه و تقاضا ایجاد می‌کند و این مسئله جهان را با کمبود احتمالی عرضه نفت در یک دهه آینده روبه‌رو می‌کند.

وی گفت: قیمت نفت تا پایان سال ۲۰۲۱ در محدوده ۷۰ تا ۸۰ دلار برای هر بشکه می‌ماند، زیرا تولیدکنندگان اوپک پلاس محدودیت عرضه خود را به‌دلیل انتظار بازگشت صادرات نفت ایران به بازار حفظ می‌کنند.

حلیمه کرافت، مدیر استراتژیست ارشد کالای مؤسسه آربی‌سی کپتال مارکتز در این باره گفت: تنها در صورتی که شوک شدیدی بر بازار نفت وارد شود شاهد نفت ۱۰۰ دلاری خواهیم بود.

مایکل کوهن، اقتصاددان آمریکایی شرکت بی‌پی اظهار کرد: با توجه به ظرفیت مازاد تولید عربستان و دیگر اعضای اوپک و احتمال افزایش تولید این کشورها در ماه‌های آینده، بعید است شاهد نفت ۱۰۰ دلاری باشیم.

تحلیلگران پلتس انتظار دارند قیمت نفت خام برنت در تابستان امسال در محدوده ۷۰ دلار برای هر بشکه باقی بماند، اما در سال ۲۰۲۲ به محدوده ۶۰ دلار برای هر بشکه بازگردد.

کد خبر 317479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =