۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۳
  • کد خبر: 317621
علت حوادث صنعت گاز چیست؟

رئیس واحد بهداشت، ایمنی و محیط زیست (اچ‌اس‌ئی) شرکت ملی گاز ایران ضمن تشریح علل حوادث در زیرمجموعه‌های این شرکت، تأکید کرد که علل تامه آنها خطای انسانی است.

به گزارش شانا، غلامرضا بهمن‌نیا در دومین کمیته تخصصی ایمنی و آتش‌نشانی وزارت نفت که به میزبانی پالایشگاه گاز ایلام برگزار شد، گفت: علل اکثر حوادث خطاهای انسانی است که اهمیت عوامل انسانی و نقش تعیین‌کننده آنها در حوادث را نشان می‌دهد.

وی به وضع رو به رشد اچ‌اس‌ئی در شرکت پالایش گاز ایلام اشاره کرد و افزود: با ادامه این روند انتظار این است که پالایشگاه ایلام به‌زودی در رده پالایشگاه‌های برتر در حوزه اچ‌اس‌ئی دیده شود.

>>> بیشتر بخوانید؛

کاهش ۷۰ درصدی آلاینده‌های صنعت گاز ایران تا ۳ سال آینده

رئیس اچ‌اس‌ئی شرکت ملی گاز ایران به اهمیت و ضرورت نگاه عمیق به علل بروز حوادث و درس‌آموزی از حوادث اشاره و اظهار کرد: مدیریت اچ‌اس‌ئی شرکت ملی گاز ایران همسو با پیشگیری از بروز حوادث با تکیه بر درس‌آموزی از حوادث گذشته، پروژه‌های بهبود متعددی مانند «بررسی حوادث ۱۰ سال اخیر در شرکت ملی گاز و استخراج و استفاده از درس‌آموخته‌ها» و «بررسی نقش خطای انسانی در حوادث و راهکارهای حذف علل ریشه‌ای بروز خطاها و مدیریت بهینه فاکتورهای انسانی» را تعریف کرده که در حال پیگیری است.

بهمن‌نیا گفت: شرکت ملی گاز ایران در حوزه اچ‌اس‌ئی تلاش می‌کند با ایجاد هم‌افزایی در همه شرکت‌های زیرمجموعه و به‌کارگیری ظرفیت موجود از بروز مجدد حوادث گذشته پیشگیری کند.

وی ادامه داد: به هر حال راهکار اساسی در پیشگیری از حوادث، ارتقای فرهنگ اچ‌اس‌ئی در سطح کل سازمان و اشاعه‌ این موضوع است که «همه در زمینه اچ‌اس‌ئی مسئول هستند» که آموزش در این زمینه نقش اساسی دارد؛ برگزاری آموزش‌های حضوری و مجازی، تدوین، چاپ و انتشار کتابچه‌های قوانین طلایی در زمینه‌های ایمنی، بهداشت و محیط زیست، استخراج ۵۰۰ درس‌آموخته از ۵۰ حادثه در سطح وزارت نفت و اطلاع‌رسانی در سطح شرکت و... از جمله اقدام‌های انجام‌شده برای پیشگیری از حوادث بوده است.

روح‌الله نوریان، مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام هم در این نشست اظهار کرد: انقلاب صنعتی چهارم تحول عظیمی در ۱۰ سال آینده به‌وجود می‌آورد که در بحث فناوری‌های نوین، پیشرفت‌های روباتیکی، شهر هوشمند، رایانش ابری، هوش مصنوعی، زنجیره بلوکی، کلان‌داده‌ها و داده‌کاوی، محاسبات نرم و کاربرد اینترنت اشیا می‌تواند در این صنعت تحول اساسی ایجاد کند.

وی به اهمیت موارد ایمنی و آتش‌نشانی در واحدهای پرمخاطره مانند پالایشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: با آغاز دوره چهارم انقلاب صنعتی از سال ۲۰۱۵ و استفاده از فناوری‌های تازه در بخش‌های ایمنی و آتش‌نشانی مانند استفاده از واقعیت مجازی V.R در شبیه‌سازی حوادث و استفاده آتش‌نشانان از آن، کلاه ایمنی و دستبند هوشمند، سنسورهای هوشمند در امداد و نجات، ردیابی افراد، ارسال لحظه‌ای اطلاعات حیاتی برای آمادگی و مقابله با حوادث احتمالی ضرورت دارد.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام به شناسایی خطرات با روش‌های مختلف HAZID ،HAZOP ،JHA و انجام اقدام‌های اصلاحی برای فعالیت‌های خطرپذیری بالا در سال‌های گذشته در این پالایشگاه گاز اشاره و تصریح کرد: با اقدام‌های انجام‌شده در واحدهای فرآیندی در چند سال اخیر حادثه ناتوان‌کننده یا آتش‌سوزی گسترده در سطح پالایشگاه نداشته‌ایم و این شرکت در زمینه کاهش حوادث کارنامه قابل قبولی دارد.

کد خبر 317621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =