چرا تعداد مشترکان گاز زاهدان به کندی افزایش می‌یابد؟

شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان و شرکت‌های معین عمده وظایف خود را برای گازرسانی به شهر زاهدان انجام داده‌اند، اما چرا تعداد مشترکان گاز این شهر به کندی افزایش می‌یابد؟

به گزارش شانا، گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان در سال‌های اخیر با جدیت و شتاب بیشتری دنبال شده است و دولت یازدهم بزرگ‌ترین طرح توسعه گازرسانی کشور را اسفند ۱۳۹۵ با آغاز پروژه گازرسانی به زاهدان کلید زد تا اتصال این شهر به شبکه گاز کشور به‌عنوان آخرین مرکز استان بدون گاز تکمیل شود.

۱۰ اسفندماه ۱۳۹۵ هم پروژه خط لوله انتقال گاز ایرانشهر- زاهدان با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید و شعله‌های گاز در این شهر روشن شد و به‌دلیل اهمیت پیشرفت پروژه بنا شد شرکت گاز استان‌های خراسان رضوی، سمنان و همدان در توسعه گازرسانی به شهر زاهدان با شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان همکاری ‌کنند که خراسان رضوی و سمنان در ماه‌های اخیر اعلام کردند وظایف خود را انجام داده و پروژه‌های این شرکت‌ها در زاهدان تکمیل شده است.

به گفته رضا پنجابی، مدیرعامل شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان اکنون در شهر زاهدان بیش از هزار و ۳۳۰ کیلومتر شبکه‌گذاری گاز و حدود ۹۶ درصد شبکه‌های مورد نیاز اجرایی شده است، از این مقدار شبکه‌گذاری حدود هزار و ۲۱۰ کیلومتر گازرسانی شده و می‌توان گفت بیش از ۹۱ درصد از شبکه گاز در زاهدان به بهره‌برداری رسیده است.

طبق توضیحات او، بیش از ۵۵ هزار انشعاب در زاهدان نصب شده که حدود ۹۸ درصد انشعابات مورد نیاز این شهر است. بیش از ۶۱ هزار مشترک گاز در زاهدان  وجود دارد که ظرفیت بسیار خوبی برای پذیرش حدود ۹۰ هزار مشترک فراهم شده است و متقاضیان اشتراک‌پذیری باید گام‌های بعد را بردارند. 

اما موضوع قابل توجه اینجاست که بین تعداد انشعاب‌های اجراشده و تعداد اشتراک‌پذیری اختلاف و فاصله وجود دارد که به گفته مدیرعامل شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان به‌دلیل مسائلی خارج از حیطه اختیار و کنترل شرکت گاز استان است.

پنجابی در این باره توضیح می‌دهد: شرکت گاز تعهدهای خود را در این ابرپروژه‌ها انجام داده، اما اینکه فقط حدود ۵۰ درصد مردم مشترک گاز طبیعی شده‌اند به مسائلی همچون شرایط اقتصادی آنها، قطع سوخت متقاضیان با اشتراک‌پذیری گاز و شرایط بازار مربوط است که رفع این عوامل در حیطه وظایف شرکت گاز نیست.

اما دولت برای مساعدت به مردم سیستان و بلوچستان برای افزایش اشتراک‌پذیری چه کرد؟

هیئت وزیران در نشست روز یکشنبه پنجم اردیبهشت‌ماه که به ریاست حسن روحانی، رئیس‌جمهوری برگزار شد، به‌منظور اثربخشی مناسب طرح ضربتی گازرسانی در این استان، مبلغ تسهیلات اعطایی قرض‌الحسنه برای افزایش اشتراک‌پذیری گاز و انجام لوله‌کشی داخل منازل در شهرهای دارای شبکه گاز استان سیستان و بلوچستان را از ۵۰ میلیون ریال به ۱۰۰ میلیون ریال به ازای هر خانوار (با معرفی خانوارها از سوی شرکت گاز استان) و تعداد تسهیلات تا سقف ۱۰۰ هزار فقره افزایش داد.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد اکنون عزم و خواست مردم این شهر برای اتصال به شبکه گاز کشور بیش از هر چیز اهمیت دارد، زیرا زیرساخت‌های لازم برای بهره‌مندی آنها از گاز طبیعی فراهم شده است.

کد خبر 317689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =