طرح شیرین‌سازی برش سبک پتروشیمی بوعلی‌سینا به بهره‌برداری رسید

طرح شیرین‌سازی برش سبک مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا با ظرفیت سالانه ۳۵۰ هزار تن رافینت و گاز مایع (ال‌پی‌جی) با فرمان رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسمی رسید.

به گزارش خبرنگار شانا، طرح شیرین‌سازی (گوگردزدایی) برش سبک مجتمع پتروشیمی بوعلیسینا امروز (پنجشنبه، سوم تیرماه) با هدف گوگردزدایی از محصول برش سبک این شرکت برای رسیدن به مقدار نهایی گوگرد کمتر از یک PPM با فرمان حسن روحانی، رئیس‎جمهوری از طریق ویدیوکنفرانس یع بهره‌برداری رسمی رسید.

محمد احمدزاده، مدیرعامل پتروشیمی بوعلی سینا درباره اهداف اجرای طرح شیرین‌سازی برش سبک این شرکت به خبرنگار شانا گفت: حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد از محصولات پتروشیمی بوعلی‌سینا محصول ترش و سولفوردار برش سبک است و به مصرف شرکت‌های منطقه می‌رسد که در صورت توقف فعالیت یا کاهش تولید واحدهای متقاضی، بوعلی‌سینا نیز مجبور به کاهش تولید می‌شد به‌طوری‌که سالانه حدود ۲۰ درصد از ظرفیت تولید این شرکت به‌دلیل عدم دریافت برش سبک از سوی واحدهای مصرف‌کننده کاهش می‌یافت.

وی افزود: تا دوسال گذشته این طرح پیشرفت چندانی نداشت اما از اوایل سال ۹۸ قراداد مهندسی، تأمین تجهیزات و اجرا (ئی‌پی‌سی) طرح با یک پیمانکار ایرانی انجام و تا پایان پارسال تکمیل و اوایل امسال عملیاتی شد.

مدیرعامل پتروشیمی بوعلی سینا، محصول برش سبک تولیدی بوعلی را خوراکی مناسب برای واحدهای الفینی دارای کوره مایع اعلام و اظهار کرد: این محصول با خط لوله به مصرف واحدهای مصرف‌کننده منطقه می‌رسد زیرا به راحتی قابل حمل نیست و حمل آن با خطر همراه است بنابراین با اولویت تأمین نیاز شرکت‌های داخلی، با تبدیل مازاد برش سبک در واحد شیرین‌سازی به محصول قابل حمل، این محدودیت رفع می‌شود و شرکت صادرات و درآمد ارزی نیز خواهد داشت.

احمدزاده با بیان اینکه پس از تأمین نیاز داخل، بقیه رافینت تولیدی در واحد شیرین‌سازی صادر می‌شود ضمن اینکه نخستین محموله نیز صادر شده است، ادامه داد: این روند درآمد ارزی برای شرکت به دنبال خواهد داشت که براساس پیش‌بینی انجام شده در محافظه‌ترین حالت سالانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان به سود بوعلی‌سینا اضافه می‌شود.

وی ظرفیت تولید رافینت و ال‌پی‌جی در واحد شیرین‌سازی برش سبک را در مجموع ۳۵۰ هزار تن در سال اعلام کرد و ادامه داد: اجرای این طرح افزون براینکه سبب جبران افت ۲۰ درصدی تولید مجتمع در سال‌های گذشته می‌شود بلکه بوعلی سینا می‌تواند ۱۰ درصد بالاتر از ظرفیت اسمی تولید داشته باشد.

مدیرعامل پتروشیمی بوعلی‌سینا با اشاره به اینکه حدود ۷۰۰ میلیارد تومان در این طرح سرمایه‌گذاری شده که از طراحی پایه و لایسنس تا پیمانکاران اجرا از سوی داخلی‌ها انجام و حدود ۸۵ درصد خریدها نیز از داخل تأمین شده است، گفت: اجرای این طرح ماهانه به‌طور میانگین برای حدود ۲۵۰ نفر در دوران احداث اشتغال ایجاد کرد و هم‌اکنون نیز حدود ۴۰ نفر به‌طور مستقیم در واحد فعالیت دارند.

پتروشیمی بوعلی‌سینا از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس است که در زمینی به مساحت ۳۶ هکتار در شمال غربی خلیج فارس در استان خوزستان و در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) قرار دارد.

کد خبر 317752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =