۸۰ درصد تجهیزات طرح گوره - جاسک ایرانی است

سرپرست پیشین وزارت صمت با اشاره به سهم ۸۰ درصدی تجهیزات ایرانی از مجموع تجهیزات به‌کار گرفته‌شده در طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک، اعلام کرد: اجرای این طرح سبب تغییر نقشه تجاری کشور می‌شود.

به گزارش شانا به نقل از فارس، حسین مدرس‌خیابانی با بیان این مطلب گفت: با راه‌اندازی این پروژه عظیم، تراکم تجارت ایران از خلیج فارس به دریای عمان منتقل می‌شود و به لحاظ ژئوپولیتیک نیز نقشه تجاری کشور تغییر می‌کند.

وی با بیان اینکه ما سال‌ها به‌دنبال این بودیم که از سواحل مکران و دریای عمان به‌عنوان یکی از قطب‌های تجاری ایران استفاده کنیم، گفت: در مرحله نخست، ۲۰ مخزن نفتی در مجموع با ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه نفت از سوی شرکت پتروامید آسیا (از زیرمجموعه‌های هلدینگ امید) ساخته می‌شود و سرانجام ظرفیت مخازن ذخیره‌سازی نفت خام در این طرح به ۵۰ میلیون بشکه نفت خام می‌رسد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری امید افزود: من فکر می‌کنم با راه‌اندازی طرح انتقال نفت خام از گوره به جاسک شاهد رونق کسب‌وکار اقتصادی در منطقه جاسک و جنوب شرق ایران خواهیم بود.

مدرس خیابانی ادامه داد: ساخت مخزن ذخیره‌سازی در جاسک نخستین تجربه پتروامید آسیا نبوده است، ما در گناوه هم مخزن ساخته‌ایم. آن زمان ۸۰ درصد تجهیزات به‌کار رفته در گناوه خارجی بود اما اکنون ۸۰ درصد تجهیزات به‌کار رفته در طرح انتقال نفت گوره به جاسک ایرانی است.

وی گفت: خاطرم هست روز اولی که به هلدینگ امید آمده بودم عمده قراردادهای ما برای تأمین ورق از چین بود که با توجه به توانمندی‌هایی که در سازندگان داخلی در این ارتباط به‌وجود آمد همه آنها را لغو کردیم و به سازندگان داخلی سفارش دادیم، در بازدیدی که به همراه تورج دهقانی، مدیرعامل شرکت متن از روند ساخت مخازن ذخیره سازی جاسک داشتیم او هم تأکید کرد که مخازن احداث شده در این طرح ایرانی‌ترین مخازنی است که تاکنون ساخته شده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری امید با تأکید بر اینکه ظرفیت‌های داخلی ما به‌گونه‌ای است که می‌توانیم بسیاری از فناوری‌ها را در داخل کشور تولید کنیم، یادآور شد: در جایی که این امکان وجود ندارد می‌توانیم در قالب مشارکت، مهندسی معکوس و استفاده از سرمایه خارجی، انتقال فناوری را ممکن کنیم، بسیاری از کشورهای شرق آسیا هم از این روش‌ها استفاده کردند.

مدرس خیابانی تصریح کرد: البته این را هم باید بگویم که ما در نقطه‌ای هستیم که برای بعضی از مطالعات بنیادی فناوری به سرمایه‌گذاری سنگین و زمان نیاز داریم که امروز هیچ‌کدام از آنها را نداریم، نه پول آنچنانی برای سرمایه‌گذاری داریم و نه زمان، بنابراین فکر می‌کنم اکنون می‌توانیم از طریق مهندسی معکوس که من به اصطلاح به آن «راهبرد تقلید» می‌گویم به این فناوری‌ها دست یابیم.

کد خبر 317845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =