پالایشگاه بندرعباس رکورد جهانی تعمیر کوره در حال فعالیت را جابه‌جا کرد

متخصصان پالایشگاه نفت بندرعباس برای نخستین بار در ایران و با تکیه بر دانش بومی موفق به جابه‌جایی رکورد ترمیم سقف کوره در حال فعالیت که پیش‌تر متعلق به یک شرکت آمریکایی بوده است، شدند.

به گزارش شانا به نقل از شرکت پالایش نفت بندرعباس، با مشارکت شرکتی دانش‌بنیان، بخشی از سقف کوره در حال فعالیت واحد تقطیر شماره ۲ این شرکت که دچار آسیب شده بود، در کوتاه‌ترین زمان به همت مهندسان و متخصصان پالایشگاه بندرعباس ترمیم شد.

رضا خاورسنگری، مدیر نگهداری و تعمیرات شرکت پالایش نفت بندرعباس در این باره گفت: در این تعمیرات بخشی از سقف کوره واحد ۷۱ که به‌دلیل حرارت بالا و گداختگی و آسیب عایق‌های داخلی دچار آسیب شده بود، با مشارکت یک شرکت دانش‌بنیان داخلی و روش استندگذاری و تزریق فوم نسوز و کار شبانه‌روزی طی چهار روز تعمیر شد.

وی با بیان این نکته که با توجه به لزوم تولید مستمر امکان غیرفعال کردن واحد وجود نداشت، افزود: انجام تعمیرات در شرایط فعالیت کوره برای نخستین بار در کشور در شرکت پالایش نفت بندرعباس انجام شد.

مدیر نگهداری و تعمیرات پالایشگاه بندرعباس بیان کرد: با توجه به لزوم تعمیرات در زمان فعالیت واحد، با مشارکت یک شرکت دانش‌بنیان فعال در زمینه تولید مواد تعمیراتی و عایق و با توجه به وسعت بخش آسیب‌دیده کوره، استندهایی به‌منظور قرارگیری در سقف و تثبیت آنها از بیرون کوره و سپس تزریق فوم نسوز روی آن طراحی شد.

خاورسنگری تصریح کرد: در این تعمیرات حدود ۱۰ مترمربع از سقف کوره استندگذاری و فوم تزریق شد که رکوردی جهانی به شمار می‌آید و رکورد پیشین و ترمیم در حالت فعالیت کوره در دست یک شرکت آمریکایی با متراژ ۳ مترمربع بود.

وی گفت: یکی از اهداف مهم ما تولید مستمر فرآورده‌های نفتی با کیفیت و جلوگیری از خاموشی‌های مقطعی واحدهای عملیاتی است و امروز به فرآیندی دست یافتیم که می‌توان با استفاده از آن اگر مشکلاتی در هر یک از کوره‌های واحدهای عملیاتی ایجاد شود، بدون نیاز به خارج کردن واحد از سرویس، ترمیم مقطعی را انجام دهیم تا زمان تعمیرات اساسی واحد فرا برسد.

مدیر نگهداری و تعمیرات شرکت پالایش نفت بندرعباس با اشاره به اینکه با توجه به فعالیت کوره انجام تعمیرات با چالش‌هایی همراه بود افزود: در بخش بالایی کوره دما بسیار بالاست و با هماهنگی بخش بهره‌برداری و HSED پالایشگاه، ریسک و خطرهای موجود محاسبه و با اقدام‌های لازم توانستیم سطح ریسک را به ریسک قابل تحمل برسانیم و با تلاش مسئولانه کارکنان ترمیم را به بهترین شکل انجام دهیم.

خاورسنگری گفت: در این تعمیرات از فوم نسوزی استفاده شد که تا پیش از این فناوری ساخت آن در اختیار سه شرکت آمریکایی بود که با مهندسی معکوس توسط شرکتی دانش‌بنیان در ایران نیز توانستیم به دانش ساخت آن دست یابیم.

کد خبر 317893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =