بازگشت ایران به بازار نفت پس از برجام از کارهای بزرگ وزارت نفت بود

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه برنامه دشمنان این بود که تولید نفت ما به‌تدریج صفر شود، گفت: پس از برجام یکی از کارهای بسیار بزرگ وزارت نفت این بود که در زمانی کوتاه توانستیم در بازار نفت حق خود را به‌دست بیاوریم.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، دکتر حسن روحانی امروز (چهارشنبه، ۲۳ تیرماه) در نشست هیئت دولت گفت: کاری که دولت یازدهم انجام داد به نظر من در تاریخ کشور به‌عنوان فعالیتی بسیار ارزشمند و حرکت مهم در فعالیت‌های سیاسی و روابط بین‌الملل ثبت است، اینکه ما در کمتر از ۱۰۰ روز نخست توانستیم به توافقی موقت با ۱+۵ برسیم و با این توافق موقت ادامه تحریم‌ها متوقف شد، برنامه این بود که تولید نفت ما به‌تدریج به صفر برسد.

وی افزود: بنا بود که اواسط سال ۹۳ نفت ما حتی یک بشکه فروش نرود، اما این موضوع محقق نشد و برخی از منابع بانک مرکزی نیز آزاد شدند، کلیاتی هم مورد قبول طرفین قرار گرفت که در واقع در همان توافق موقت طرف مذاکره ما قبول کرد که ایران می‌تواند غنی‌سازی داشته باشد، یعنی اصل غنی‌سازی در همان توافق موقت پذیرفته شد.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: نتیجه‌ای که می‌گیریم این است که از طریق گفت‌وگو و همکاری سازنده می‌توان مسائل پیچیده و مهمی را که میان کشور ما و کشورهای بزرگ یا سازمان‌های بین‌المللی وجود دارد حل‌وفصل کرد، این موضوعی مهم بود.

روحانی اعلام کرد: هرچقدر شلوغ کردند و گفتند اینها روی کاغذ است، اما در عمل همه مردم دیدند که توانستیم نفت و میعاناتی که حدود یک میلیون بشکه می‌فروختیم در یک زمان بسیار کوتاه تبدیل به فروش ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه شد که یکی از کارهای بسیار بزرگ وزارت نفت بود که در یک زمان کوتاهی توانست این حرکت سریع را انجام دهد، برای اینکه ما بتوانیم در بازار نفت، حق خود را به‌دست بیاوریم.

وی گفت: یکی از حقوقی که از دست رفته بود، بازار نفت بود که می‌گفتند شما در بازار نبودید، اما ما به بازار برگشتیم و حق خود را در بازار تصاحب کردیم. سرمایه‌گذاری‌ها در برق، گاز، ‌پتروشیمی آغاز شد. اگر در جنگ اقتصادی توانستیم مقاومت کنیم ریشه آن در سال ۹۴، ۹۵ و ۹۶ بود. یعنی در سالی که تحریم برداشته شد توانستیم سرمایه جذب کنیم، پالایشگاه‌ها را تکمیل و در پتروشیمی و صنایع معدنی حرکت بزرگی ایجاد کنیم. این کارها سبب شد در جنگ اقتصادی بایستیم.

رئیس‌جمهوری افزود: اینکه دولتی که در سال به‌طور میانگین ۶۰ میلیارد دلار باید درآمد نفتی داشته باشد و این درآمد حذف شود، اما بشود کشور را اداره کرد، ‌کار آسانی نیست، سپس می‌گویند شما چه کار به خارج و واردات دارید، همه مشکلاتی که امروز می‌بینید برای واردات است.

روحانی تصریح کرد: فرقی نمی‌کند که دولت دوازدهم یا دولت سیزدهم موفق باشد، اما در اینکه ۶ ماه فرصت برای توافق از دست رفت بسیار متأسفیم و امیدواریم بتوانیم به قول و وعده‌ای که دادیم تا لحظه آخر و روز آخر عمل کنیم و مردم هم مقاومت کنند تا به پیروزی نهایی دست یابیم.

کد خبر 318604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =