تلاش برای مدیریت بهینه مصرف انرژی در پژوهشگاه صنعت نفت

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت از برنامه تأمین برق مصرفی پژوهشگاه با استفاده از صفحه‌های خورشیدی و تلاش برای به صفر رساندن هدررفت آب در این مجموعه خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از هفته‌نامه مشعل، جعفر توفیقی در این باره گفت: همواره علاقه‌مند بوده‌ام برق مصرفی پژوهشگاه صنعت نفت از محل صفحه‌های فتوولتائیک خورشیدی تأمین شود که درخواست آن به پردیس انرژی ارائه و مطالعات مربوط به آن انجام شده است.

وی افزود: پژوهشگاه صنعت نفت باید به یک پژوهشگاه سبز از منظر مصرف انرژی، انرژی‌های تجدیدپذیر و... تبدیل شود که حتی شعار آن در اسناد اعلام شده است. چند صفحه خورشیدی اکنون موجود است که فکر می‌کنم ۲۵ کیلووات تولید آن به شبکه سراسری وصل است. موضوع دیگری که با توجه به مصرف آب در کشور حائز اهمیت است، فضای سبز پژوهشگاه است که دوستان در تلاش هستند هدررفت آب را به صفر برسانند.

پیگیری ۲۰۰ پروژه صنعتی

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با بیان اینکه اکنون حدود ۲۰۰ پروژه صنعتی با ارزش بیش از هزار میلیارد تومان در سطح سه پردیس پژوهشگاه در حال انجام است، درباره این پروژه‌ها گفت: در حوزه بالادستی بومی‌سازی ۱۲ قلم افزایه‌های پرمصرف حفاری، طرح اکتشافی هیدرات گازی دریای عمان، طرح افزایش برداشت از میدان‌های اهواز، رگ سفید، بی‌بی‌حکیمه، انتخاب بازدارنده مناسب برای جلوگیری از رسوب در میدان مشترک سروک آذر و ازدیاد برداشت میدان بلال با روش تزریق نانوسیال قابل اشاره است.

توفیقی گفت: در بخش پایین‌دستی طرح کک‌سازی پالایشگاه بندرعباس برای توسعه ۳۰۰ هزار تن در سال کک اسفنجی مورد نیاز کشور به همراه طراحی بیش از ۱۰ واحد تحت لیسانس در این کارخانه با سرمایه‌گذاری نزدیک به ۱.۵ میلیارددلار براساس دانش فنی پژوهشگاه صنعت نفت، طرح تولید کک سوزنی در پالایشگاه شازند اراک با هدف تولید ۶۰ هزار تن در سال کک سوزنی با دانش فنی پژوهشگاه صنعت نفت، راه‌اندازی واحد DMC میعانات گازی در فازهای ۲ و ۳ پارس جنوبی، راه‌اندازی واحدهای مرکاپتان‌زدایی از بوتان و میعانات گازی پالایشگاه بیدبلند ۲، تأمین لیسانس فرآیندی و طراحی واحدهای طرح توسعه پالایشگاه کرمانشاه، تأمین لیسانس و طراحی واحد بازیابی گوگرد پتروشیمی ایلام و صادرات خدمات مهندسی به عراق برای طراحی یک واحد تولید قیر به ظرفیت ۶۰۰ تن در روز قابل اشاره است.

وی ادامه داد: افزون بر این موارد، در بخش انرژی و محیط زیست، پاک‌سازی میعانات گازی از آب‌های زیرزمینی عسلویه، پاکسازی ده‌ها هزار تن خاک آلوده به مواد نفتی در مناطق عملیاتی کشور مانند پالایشگاه اراک، جزیره‌های خارک و لاوان را در حال انجام داریم.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت اظهار کرد: در بخش تجاری‌سازی می‌توانم به تجاری‌سازی کاتالیست‌ها و مواد شیمیایی مورد نیاز صنعت نفت و گاز از سوی بخش خصوصی از جمله کاتالیست RCD، هیدروکراکینگ، اتیلن اکسید، تولید بنزین و آروماتیک، انواع مواد شیمیایی و روغن‌ها اشاره کنم.

توفیقی افزود: باید یادآور شوم که ۳ میلیارد دلار طرح صنعتی بر پایه فناوری‌های پژوهشگاه در حال انجام است که از خروج ۲۷۰ میلیون دلار جلوگیری کرده و ۲۰۰ میلیون دلار در سال برای صنعت ایجاد درآمد داشته است، در کنار همه این موارد، هزار میلیارد تومان هم قرارداد صنعتی داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه این مجموعه اکنون دارای دانش فنی طراحی واحدهای پالایشی است، افزود: قرار بود پالایشگاهی ۳۰۰ هزار بشکه‌ای در مکران با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) بسازیم که این ستاد پیگیر منابع آن است، همچنین پژوهشگاه در زمینه ال‌ان‌جی، صاحب فناوری است و کار مشترکی را با کره جنوبی در زمینه توسعه دانش فنی ال‌ان‌جی انجام داده و اکنون مدعی است که می‌تواند این صنعت را در مقیاس‌های کوچک برپا کند، با شرکت مپنا در این زمینه توافقنامه امضا کردیم، اما موانع اقتصادی همچون قیمت گاز و مواردی اینچنین بر سر راه آن است

مرکز نوآوری

توفیقی درباره مرکز نوآوری پژوهشگاه صنعت نفت نیز توضیح داد: اکنون اقتصاد دنیا از طریق ایده‌های نو و تجاری کردن ایده‌ها می‌چرخد. کشور ما چند سالی است وارد این عرصه شده و به کرات اسم پارک‌ها و مراکز و شهرک‌های علم و فناوری و نوآوری و اکوسیستم‌ها و استارت‌آپ‌ها را شنیده‌اید. اینها ادبیات جدید توسعه اقتصادی دنیاست که با نظام علم و فناوری گره خورده است.

وی افزد:  زمانی که صحبت از مرکز نوآوری می‌شود، یعنی می‌خواهیم بازیگران زنجیره علم تا صنعت، علم تا اقتصاد، علم تا توسعه را یکجا جمع کنیم، بدان معنا که دانشگاهی که دانش بنیادی تولید می‌کند، حلقه‌های بعدی آن مشخص باشد، از اساس معتقدم یکی از دلایل ضعف ارتباط علم با صنعت و دانشگاه در ایران، نگاه سنتی به فعالیت‌های علم و صنعت بوده است. اکنون اکوسیستم‌های نوآوری، مشکل را حل می‌کنند. 

به گفته رئیس پژوهشگاه صنعت نفت، مرکز نوآوری پژوهشگاه از چند زاویه کار خود را آغاز کرده است، یکی برگزاری رویدادهای تقاضامحور است که اکنون بسیار مرسوم شده است بنابراین یکی از اقدام‌های مرکز نوآوری پژوهشگاه صنعت نفت، برگزاری رویدادی است که متقاضیان چالش‌ها و مشکلات خود را بیان کنند.

توفیقی افزود: در کنار آن استارت‌آپ‌های حاضر، ایده‌ها را دریافت و در آن زمینه کار می‌کنند و به‌تدریج به کسب‌وکار تبدیل می‌شود، همه این موارد اعم از تخصیص فضا، در اختیار گذاشتن آزمایشگاه‌ها و پژوهشگران برای ارائه راهنمایی‌های علمی و... با حمایت پژوهشگاه صنعت نفت انجام می‌شود، استارت‌آپ‌ها چند پروژه را در سوله‌های ما در دست انجام دارند.

وی درباره شراط مدیریت پژوهشگاه صنعت نفت در دولت بعد گفت: تغییر و تحولات روندی طبیعی است. دلم می‌خواهد و امیدوارم چهره‌ای علمی و یک مدیر اجرایی به اینجا بیاید که ارزش این فعالیت‌ها را بداند.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت تصریح کرد: این مرکز در خاورمیانه بی‌نظیر است، می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم و سخنی نیز با مدیران نفتی داشته باشم که قدر پژوهشگاه صنعت نفت، پژوهشگران و این سرمایه‌ها را بدانند و از این مجموعه را برای حل مشکلات خود بیشتر حمایت کنند، سخنم با دانشجویان هم این است که به‌واقع طرح میزبانی، طرحی ایده‌آل با توجه به وضع مالی موجود دانشگاه‌هاست.

کد خبر 318679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =