جلوه‌های کم‌نظیر ساخت داخل و در هم شکستن تحریم‌ها در طرح جاسک

وزیر نفت با تشریح مراحل توسعه خط انتقال نفت خام گوره – جاسک تأکید کرد: در این طرح ملی جلوه‌های کم‌نظیری از ساخت داخل و در هم شکستن تحریم‌ها به نمایش گذاشته شده است.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه امروز (پنجشنبه، ۳۱ تیرماه) در آیین بهره‌برداری رسمی از خط لوله انتقال نفت خام گوره - جاسک اظهار کرد: امروز روز تاریخی در صنعت نفت ایران است و برای نخستین بار در تاریخ بیش از ۱۱۰ ساله نفت ایران عملیات صادرات نفت از سواحل مکران در دریای عمان آغاز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ایجاد سامانه ایجاد پایانه صادراتی نفت خام در منطقه مکران، از سال‌های اولیه دهه ۱۳۶۰ و اوج جنگ تحمیلی، مطرح بود، افزود: ساخت خط لوله انتقال نفت به نام «محرم»، بر همین اساس آغاز شد که با پایان جنگ این خط رها شد و بخشی از این خط لوله انتقال به قطر ۵۶ اینچ به طول حدود ۲۲۰ کیلومتر در استان بوشهر به انتقال آب به مناطق ساحلی اختصاص یافت.

وزیر نفت با یادآوری اینکه در جریان سفر سال ۱۳۹۲ جنابعالی (رئیس‌جمهوری) به استان هرمزگان، این فکر دوباره به‌طور جدی مطرح شد و بر این اساس، پس از بررسی کارشناسی موضوع، توجیه اقتصادی، فنی و محیط زیستی، این طرح با اعتبار نزدیک به ۲ میلیارد دلار در شورای اقتصاد تصویب و ابلاغ شد، افزود: فرآیند ساخت و تأمین تجهیزات از سال ۱۳۹۷ و عملیات لوله‌گذاری این طرح به‌صورت رسمی تیرماه ۱۳۹۹ با دستور جنابعالی آغاز شد.

ذخیره‌سازی ۱۰ میلیون بشکه نفت خام در جاسک

زنگنه با بیان اینکه خط لوله به‌عنوان بخشی از طرح گوره - جاسک با قطر ۴۲ اینچ (۱۰۶ سانتی‌متر) و طول ۱۰۰۰ کیلومتر از منطقه گوره در استان بوشهر نفت خام سنگین و نیمه سنگین را به جاسک در استان هرمزگان منتقل می‌کند، افزود: در مسیر این خط لوله ۵ تلمبه‌خانه، ۱۰ پست برق، حدود ۳۰۰ کیلومتر خط انتقال نیرو و ۲ ایستگاه توپکرانی قرار دارد.

وی ادامه داد: در پایان زنجیره نیز یک واحد اندازه‌گیری، یک ایستگاه توپک‌رانی و سپس تأسیسات بارگیری نفت خام که اساس آن شامل سه گوی شناور، سه دستگاه میترینگ، ۶ خط لوله زیردریایی ۳۶ اینچ (در مجموع به طول ۳۶ کیلومتر) قرار دارد، همچنین حوضچه آرامش و اسکله پشتیبانی و خدماتی در حال اجراست.

وزیر نفت با بیان اینکه در پایانه جاسک ۲۰ مخزن با مجموع حجم ۱۰ میلیون بشکه ذخیره‌سازی نفت خام در حال اجراست، تصریح کرد: اکنون، نفت خام پس از طی مسافت تقریبی هزار کیلومتر بدون هیچ‌گونه مشکل عملیاتی به بندر جاسک رسیده و در حال بارگیری در کشتی است (زیرا مخازن آماده نبود و نفت به‌صورت مستقیم در کشتی بارگیری شده است).

زنگنه با بیان اینکه بخش‌هایی که امروز به بهره‌برداری می‌رسد شامل هزار کیلومتر خط لوله، ایستگاه تلمبه‌خانه شماره ۲، تأسیسات ارسال و دریافت توپک و تجهیزات و بارگیری در پایانه جاسک با ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه در روز است، افزود: مجموع پیشرفت کل طرح ۸۲ درصد است و تاکنون بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیارد دلار در این طرح هزینه شده و برق تلمبه‌خانه‌های موردنیاز در مسیر این خط لوله در ظرفیت کامل ۱۰۰ مگاوات است.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های مهندسی و توسعه نفت (متن) و نفت و گاز پارس به ترتیب مسئولیت بخش‌های خشکی و دریایی این طرح را به‌عهده داشتند، اظهار کرد: قراردادهای امضا شده با پیمانکاران در شرکت متن یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون دلار بوده که تاکنون ۹۷۰ میلیون دلار پرداخت شده است و در شرکت نفت و گاز پارس قراردادهای امضا شده با پیمانکاران و تأمین‌کنندگان ۳۰۰ میلیون دلار بوده که تاکنون ۲۰۰ میلیون دلار آن پرداخت شده و پیشرفت فیزیکی از پیشرفت مالی بالاتر بوده است.

وزیر نفت با بیان اینکه بهره‌برداری از خط و تلمبه‌خانه‌ها و تأسیسات مسیر به شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت سپرده شده که دارای بالاترین تجربه حرفه‌ای در بخش بهره‌برداری از خطوط لوله نفت و فرآورده است، گفت: عملیات بارگیری و صادرات نفت خام از جاسک هم‌اکنون از سوی نفت و گاز پارس انجام می‌شود، اما در ماه‌های آینده به‌طور کامل به شرکت پایانه‌های نفتی ایران واگذار می‌شود.

بهره‌برداری کامل از جاسک؛ ابتدای ۱۴۰۱

وزیر نفت با بیان اینکه این طرح در ابتدای سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری کامل می‌رسد، افزود: ظرفیت انتقال روزانه این خط لوله که هم‌اکنون ۳۰۰ هزار بشکه‌ در روز است، آبان‌ماه به روزانه ۴۰۰ هزار بشکه، دی‌ماه به ۵۰۰ هزار بشکه و با آمدن تلمبه‌خانه و مخزن ذخیره‌سازی در جاسک به ۷۵۰ هزار بشکه و اسفندماه به ظرفیت یک میلیون بشکه در روز می‌رسد، بهره‌برداری تدریجی از طرح‌های بزرگ موضوعی طبیعی است.

زنگنه با تأکید بر اینکه در همه بخش‌های طرح خط لوله گوره - جاسک استانداردهای ملی و بین‌المللی از جمله استانداردهای IPS، API و ASME رعایت شده است، افزود: این طرح جلوه کم‌نظیر از در هم شکستن تحریم‌ها و تکیه بر توان داخل بوده است.

وی ادامه داد: زمان آغاز عملیات اجرای این طرح قرارداد خرید ۴۰۰ هزار تن لوله‌های مقاوم به هیدروکربور ترش (NACE) با شرکت‌های خارجی امضا شد، اما این شرکت‌ها بخش اندکی از لوله‌ها را تحویل دادند و از تحویل بقیه آن امتناع کردند، در تأمین پمپ‌ها هم با همین مشکل روبه‌رو شدیم.

وی ادامه داد: برای تولید تختال (فولاد مبارکه) و رسیدن به ورق (فولاد اکسین خوزستان) و سپس تحویل آن به لوله‌سازها یک کار یک‌ساله بین شرکت ملی نفت ایران و فولاد مبارکه و شرکت فولاد اکسین انجام شد و ما بخش اصلی ورق برای نخستین بار داخلی‌سازی شد.

وزیر نفت تصریح کرد: در بخش پمپ نیز طبق طراحی اولیه به پمپ ۶ مگاواتی نیاز بود که با توجه به وجود نداشتن چنین ظرفیتی در کشور ما آن را به ۵۰ پمپ ۲.۵ مگاواتی تبدیل کردیم که در داخل ساخته شد، اکنون چهار پمپی که در ایستگاه شماره ۲ کار می‌کند پمپ‌هایی است که ۶ شرکت ایرانی ساخته‌اند.

مسیر مشتریان نفت ایران کوتاه شد

زنگنه با ابراز امیدواری از اینکه این طرح به‌عنوان مهم‌ترین طرح پایه‌ای زمینه‌ساز توسعه منطقه مکران و کلید توسعه اقتصادی این منطقه باشد، اعلام کرد: مجوز اجرای سه طرح پالایشگاهی با ظرفیت پالایش روزانه ۹۰۰ هزار بشکه نفت خام در این منطقه صادر شده و در حال انجام است که این طرح‌ها می‌تواند صنایع پایین‌دستی هم داشته باشد.

وی ادامه داد: پروژه ساخت ۱۰ میلیون بشکه مخازن ذخیره‌سازی نفت خام بر پایه روش قراردادی ساخت، بهره‌برداری و واگذاری (BOT) با سرمایه‌گذاری بیش از ۲۳۰ میلیون دلار از سوی بخش خصوصی در حال ساخت است.

وزیر نفت افزود: ما به‌دنبال این هستیم که در این منطقه یک هنرستان صنعتی بسازیم که بتوانیم نیروهای ماهر موردنیاز طرح‌های کنونی و آینده منطقه را از مردم استان هرمزگان تأمین کنیم که این توسعه انسانی نیز اثری ماندگار در بلندمدت خواهد داشت.

زنگنه با بیان اینکه بیش از ۵ هزار هکتار زمین در جاسک تحصیل شده است که به‌تازگی قرار شد ۱۱۰۰ هکتار آن به سازمان بنادر و دریانوردی برای ایجاد یک اسکله تجاری عظیم اختصاص یابد، گفت: در واقع ما هم‌اکنون یک پایانه صادراتی داریم که برای نخستین بار نفت را از دریای عمان صادر می‌کند و این موضوع سبب افزایش ظرفیت صادرات ایران، تنوع و انعطاف در پایانه‌های صادراتی به‌منظور کاهش ریسک‌های عملیاتی و امنیتی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بهره‌برداری از این خط لوله سبب کوتاه‌تر شدن مسیر رفت و برگشت مشتریان نفت کشور حدود هزار مایل دریایی می‌شود، گفت: هزینه انتقال نفت به جاسک از ۶۰ سنت با نفتکش به حدود ۴۰ سنت با خط لوله کاهش می‌یابد.

وزیر نفت تصریح کرد: در این طرح بیش از ۲۵۰ شرکت بزرگ و کوچک داخلی، ظرفیت تولید خود را به این طرح اختصاص داده‌اند و نزدیک ۱۰ هزار نفر فعالیت کردند.

زنگنه در پایان با تشکر از جمعی از مدیران نفت اظهار کرد: این خط لوله ایرانی‌ترین و سریع‌ترین خط لوله‌ای بود که ساخته شده است و امروز مرحله نخست بهره‌برداری را داریم، همچنین این پروژه یکی از راهبردی‌ترین طرح‌های این دولت بود که بحمدالله به بهره‌برداری رسید، به ملت ایران و جنابعالی (رئیس‌جمهوری) تبریک می‌گویم و امیدوارم مأموریتمان را در یکی از راهبردی‌ترین طرح‌های دولت به‌خوبی انجام داده باشیم.

کد خبر 318843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =