زنجیره فراساحلی ۲۷ فاز پارس جنوبی به بهره‌برداری رسمی رسید

با تکمیل عملیات ساخت، نصب و بهره‌برداری از ۳۷ سکوی گازی، زنجیره‌های دریایی پارس جنوبی شامل تولید از بخش فراساحل ۲۷ فاز پارس جنوبی، با فرمان رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسمی رسیدند.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، زنجیره دریایی پارس جنوبی با دستیابی به تولید گاز از ۳۷ سکوی فازهای ۲۷گانه پارس جنوبی، امروز (یکشنبه، دهم مردادماه) با فرمان رئیس‌جمهوری و به‌صورت ویدیو کنفرانس در استان بوشهر، شهرستان عسلویه به بهره‌برداری رسمی رسید.

برای توسعه و تولید از میدان گازی پارس جنوبی ۳۷ سکو طراحی، نصب و راه‌اندازی شده است و برای اتصال این سکوها به پالایشگاه‌های خشکی نیز ۳۲۰۰ کیلومتر خط لوله زیردریایی ۳۲ اینچ نصب شده است.

در مجموع، ۲۷ فاز توسعه‌ای استاندارد پارس جنوبی از ۲۹ فاز با حفاری ۳۳۶ حلقه چاه تولیدی در موقعیت ۳۷ سکوی گازی این میدان انجام شده است.

طی هشت سال گذشته، شرکت نفت و گاز پارس به‌عنوان کارفرمای توسعه بزرگترین میدان گازی جهان در بخش ایرانی، به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران موفق شده است ۱۷ فاز متعارف پارس جنوبی را تکمیل کند و به بهره‌برداری برساند.

با بهره‌برداری از طرح‌های توسعه فاز ۱۲، فازهای ۱۵ و ۱۶، فازهای ۱۷ و ۱۸، فاز ۱۹، فازهای ۲۰ و ۲۱ طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ و همچنین با راه‌اندازی فاز ۱۳ و فازهای ۲۲، ۲۳ و ۲۴ در سال ۱۳۹۷ و نصب و راه‌اندازی سکوهای فاز ۱۴، ضمن پیشی گرفتن از قطر، ظرفیت برداشت گاز غنی  نسبت به سال ۱۳۹۲، ۲.۵ برابر شده است.

بهره‌برداری رسمی از زنجیره دریایی پارس جنوبی درحالی رقم خورده که آخرین سکوی تولیدی این میدان متعلق به طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی به‌عنوان آخرین طرح دارای مجتمع پالایشگاهی، اسفندماه سال ۹۸ به بهرداری رسید و با تکمیل زنجیره‌های دریایی طرح‌های توسعه‌ای این میدان مشترک، دستیابی به تولید گاز از بخش دریایی ۲۷ فاز پارس جنوبی محقق شد.

طی هشت سال گذشته حدود ۲۵ میلیارد دلار در توسعه طرح‌های باقیمانده پارس جنوبی سرمایه‌گذاری شده که از این رقم، بیش از ۱۰ میلیارد دلار مربوط به تأسیسات فراساحل بوده است.

میدان مشترک پارس جنوبی با مساحتی به وسعت ۹ هزار و ۷۰۰ کیلومتر در خلیج فارس و در مرز آبی ایران و قطر قرار گرفته و سهم ذخایر هیدروکربونی ایران در مساحتی به وسعت ۳ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع از این میدان گازی، حدود ۱۴ تریلیون مترمکعب گاز و ۱۸ میلیارد بشکه میعانات گازی تخمین زده شده است.

این درحالی است که از ابتدای توسعه این میدان تاکنون آمار تولید تجمعی گاز به بیش از ۱.۸ تریلیون مترمکعب رسیده و ۲.۲ میلیارد بشکه میعانات گازی نیز از میدان پارس جنوبی برداشت شده است.

کد خبر 319236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =