پارک نوآوری می‌تواند بازوی رشد فناوری در کشور باشد

سرپرست پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز با تأکید بر اینکه پارک نوآوری فرای هر دولتی می‌تواند بازوی رشد فناوری در کشور باشد، گفت: اگر هر رویدادی منجر به تولد یک فناوری هم شود، اتفاق بزرگی برای کشور می‌افتد.

به گزارش خبرنگار شانا، آیدین ختلان امروز (دوشنبه، ۱۱ مردادماه) در سومین رویداد به‌هم‌رسانی عرضه و تقاضای فناوری اولترافیلتر و غشاهای اسمز معکوس مصرفی پتروشیمی تأکید کرد: در این رویدادها سعی می‌شود نیاز واقعی مطرح شود زیرا پارک، تقاضا محور است نه عرضه محور که این ویژگی ممتاز و وظیفه اصلی این پارک است.

وی با اشاره به اینکه اوایل سال ۹۸ کار تأسیس و شکل‌گیری پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز آغاز شد، افزود: پارسال مجوز این پارک صادر شد و خردادماه امسال در محدوده ری در کنار پالایشگاه تهران در باقرشهر در زمینی به مساحت ۳۲ هکتار که از سوی شرکت ملی نفت ایران اختصاص داده شده است، به‌طور رسمی گشایش یافت.

سرپرست پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت با اشاره به اینکه شرکت‌های متقاضی می‌توانند در فضای پارک، اجاره دفتر، زمین، کارگاه اجاره کنند و مستقر شوند، ادامه داد: پارک به‌طور مستقیم وارد حوزه پیش رشد نمی‌شود و تمرکز بر شرکت‌های پارکی است.

ختلان، تقاضامحور بودن پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز را یکی از ویژگی‌های متمایز این پارک برشمرد و گفت: دو نوع پذیرش؛ عمومی و اختصاصی در این پارک انجام می‌شود. پذیرش عمومی برای شرکت‌هایی است که ادعا می‌کنند به فناوری‌های نو دست یافته‌اند و نیاز به حمایت دارند، از این رو می‌توانند تقاضای پذیرش کنند و سپس تقاضای آنها درکارگروه‌ها بررسی و رسیدگی می‌شود.

وی درباره موضوع متفاوت پذیرش اختصاصی که در ادامه مسیر این رویداد قرار ‌می‌گیرد، ادامه داد: امروز شرکت‌های پتروشیمی فجر و دماوند نیازهای خود را در این رویداد مطرح می‌کنند و پس از آن مذاکرات با کسانی که در عرصه فناوری می‌توانند پاسخگوی نیازهای این شرکت‌ها باشند، انجام می‌شود و این آغاز پذیرش اختصاصی پارک است.

به گفته سرپرست پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت، پارک با شرکت‌هایی که نیاز را مطرح می‌کنند به‌طور مشترک کار می‌کند و مسیر پذیرش با شرکت صاحب نیاز طی می‌شود به‌طوری که در حین انجام پذیرش حداقل نیمی از تیم داوری از شرکت صاحب نیاز تعیین می‌شود و در شورای فناوری نیز نماینده صاحب نیاز به‌طور حتم حضور خواهد داشت.

ختلان تصریح کرد: پارک در این مسیر بررسی‌ها و محتوا را به صاحب نیاز سپرده و تنها محمل قانونی و مقررات و بررسی شکلی پارک است و سرانجام، براساس تشخیص شرکت صاحب‌نیاز، شرکت فناور پذیرش می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در نخستین رویداد به‌هم‌رسانی عرضه و تقاضای فناوری، ۲۳ پیشنهاد به پارک ارائه شد که پس از ارزیابی‌های دقیق سرانجام به یک پیشنهاد منتج شد، اظهار کرد: اگر هر رویداد منجر به تولد یک فناوری هم شود، اتفاق بزرگی برای کشور خواهد افتاد.

سرپرست پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت با بیان اینکه تلاش می‌شود ماهانه یک رویداد به‌هم‌رسانی‌ عرضه و تقاضای فناوری برگزار شود، ادامه داد: این رویداد نسبت به دو رویداد پیشین یک ویژگی منحصر به فرد دارد و آن این است که در دو رویداد پیشین پارک به سراغ شرکت‌ها و مطرح کردن نیاز آنها رفت اما در این رویداد خود شرکت‌ها نیازشان را با پارک مطرح کردند که بسیار جای قدردانی دارد.

ختلان تأکید کرد: اعتقادم این است که پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز فرای هر دولت و هر مسئول و وزیری، سازمانی است که می‌تواند بازوی رشد فناوری در کشور باشد زیرا پارک نه پژوهش می‌کند، نه توسعه فناوری می‌دهد، نه اجازه اجرای طرح و گرفتن هیئت علمی دارد. پارک تنها زمینه‌ساز و تسهیل‌گر است که کمک می‌کند بخش خصوصی پژوهش و ضمن توسعه‌ فناوری مورد نظر، آن را اقتصادی و تجاری کند.

کد خبر 319264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =