روحانی: ساخت و راه‌اندازی سکوهای پارس‌جنوبی نتایج برجام بود

رئیس‌جمهوری گفت: اگر همچنان در شرایط تحریم می‌ماندیم باید راه سختی برای رسیدن به دستاوردها طی می‌کردیم، اما در نتیجه گشایش‌های برجام توانستیم عملیاتی کردن بیست‌وهفتمین سکوی دریایی در پارس‌جنوبی را جشن بگیریم در غیر اینصورت همه این طرح‌ها نیمه‌کاره می‌ماند.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، دکتر حسن روحانی، امروز (دوشنبه، ۱۱ مردادماه) در آخرین روز دولت دوازدهم و در نشست با مدیران ارشد دولت تدبیر و امید، گفت: با افراطی‌گری به جایی نمی‌رسیم، با چنگ انداختن به روی صورت هم و تخریب همدیگر و هتاکی نسبت به یکدیگر به جایی نمی‌رسیم و نمی‌توانیم کشور را به پیشرفت برسانیم.

وی افزود: باید به این نتیجه برسیم که دوران تندروی و افراطی‌گری به پایان رسیده است، البته برخی فکر می‌کنند تازه آغاز شده که اشتباه می‌کنند.

رئیس‌جمهوری با اشاره به وضع کشور در روزهای آغازین پس از انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری و آغاز فعالیت دولت یازدهم، تصریح کرد: در آن روزها امید در سراسر ایران موج می‌زد و تدبیر دولت در سایه آن جاری بود. تدبیر در سایه امید آسان‌تر از تدبیر در فشار سایه جنگ و سختی‌هاست.

روحانی افزود: آن روز روزِ امید مردم بود که آثار آن را می‌شد در انتظارهای مردم مشاهده کرد. این ‌آثار هم در داخل ایران و هم در افکار عمومی جهانیان قابل مشاهده بود و در همان امیدواری بود که کارهای عظیم و بزرگ به ثمر نشست.

وی با بیان اینکه در روزهای آغازین دولت یازدهم بدون اینکه دولت هنوز اقدام خاصی انجام داده باشد قیمت ارز شروع به پایین آمدن کرد، گفت: وقتی گفتیم در ۱۰۰ روز اول گام‌های مهمی برای حل مشکلات برمی‌داریم برخی‌ها خودشان را به راهی دیگر زدند که گویا نمی‌دانند معنای این حرف چیست و برخی هم گفتند که در ۱۰۰ روز چه کاری می‌شود انجام داد؟

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه امروز نیز همانند سال ۹۲ اعتدال و همکاری سازنده در داخل و خارج را راه حل رفع مشکلات و نجات ایران می‌دانم، بیان کرد: برخی می‌گویند هواپیماهایی که دولت مدعی است پس از برجام خریداری کرده کاغذی بودند، می‌توانید از مسافرانی که این هواپیماها را سوار شدند بپرسید که این هواپیماها کاغذی بودند یا واقعی. میلیاردها دلار سرمایه پس از برجام وارد کشور شد و حرکتی عظیم و بزرگ شکل گرفت که نتیجه آن به پایان رسیدن فازهای پارس‌جنوبی، گسترش معادن، احداث خطوط ریلی و بزرگراهی در سراسر کشور، رونق بنادر، ساخت سدها و ساخت و توسعه نیروگاه‌ها و هزاران اقدام دیگر در مسیر توسعه ایران بود.

روحانی با بیان اینکه گسترش پهن‌باند در سراسر کشور نیز یکی از دستاوردهایی بود که در نتیجه گشایش حاصل از برجام ایجاد شد، افزود: اگر همچنان در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی می‌ماندیم این دستاوردها بسیار سخت‌تر به دست می‌آمد، اما در نتیجه آن گشایش دیروز توانستیم عملیاتی کردن بیست‌وهفتمین سکوی دریایی در میدان عظیم پارس‌جنوبی را جشن بگیریم در غیر اینصورت همه این طرح‌ها نیمه‌کاره مانده بود و همچنان خاک می‌خورد.

وی تصریح کرد: این حرف من نیست که بگویم پس از برجام شاهد یک پیشرفت بزرگ در کشور بودیم، بلکه آمار رشد اقتصادی ۱۲.۵ درصدی در سال ۹۵ نرخ تورم تک رقمی برای چند سال، ایجاد ۷۹۰ هزار فرصت شغلی و مثبت شدن تراز تجارت غیرنفتی پس از ۶۰ سال گواه آن است که پس از برجام در اقتصاد کشور چه گذشت.

رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه طبیعی است تفاهم و توافق با هیچ کشوری چه دوست و چه دشمن نمی‌تواند دائمی باشد، گفت: خداوند خطاب به پیامبر خود می‌گوید که تو هر پیمانی که با کفار بستی از سوی آنان نقض شد، اما مسئله مهم این است که ببینیم در زمانی که پیمانی را امضا کردیم بهترین کاری که می‌توانستیم انجام دهیم کدام بود؟

کد خبر 319266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =