۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۴
  • کد خبر: 319435
برنامه آرامکو و ادنوک برای جذب سرمایه خارجی

شرکت‌های بزرگ سعودی آرامکو عربستان و ادنوک امارات سهام بیشتری در بخش‌های مختلف از جمله اکتشاف، تولید و حتی پتروشیمی برای فروش گذاشته‌اند و در فکر جذب سرمایه‌گذاران خارجی هستند.

به گزارش شانا به نقل از رویترز، بزرگترین شرکت‌های نفت خاورمیانه از جمله شرکت دولتی نفت سعودی آرامکو عربستان و شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) به‌دنبال افزایش قیمت‌ها، در فکر فروش سرمایه‌های بیشتری هستند تا سهام خود را در کسب‌وکارهای تولید، اکتشاف و پتروشیمی به پول تبدیل کنند.

شرکت آرامکو قصد فروش بخشی از سرمایه‌های خود از جمله خطوط لوله‌ انتقال گاز و سهام خود در پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌های برق را دارد.

در اوایل سال ۲۰۲۱ اعلام شد: آرامکو که مسئول پروژه‌های اکتشاف و تولید نفت در عربستان است، قصد دارد بخشی از سهام خود را در میدان‌های نفتی غیرراهبردی به سرمایه‌گذاران خارجی واگذار کند.

آرامکو تاکنون ۴۹ درصد از سهامش در شبکه خطوط لوله‌ انتقال را به کنسرسیومی به رهبری شرکت ای‌آی‌جی گلوبال انرژی آمریکا به ارزش ۱۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار فروخته است.

در امارات هم ادنوک برای عرضه اولیه سهام خود در بورس در بخش حفاری آماده می‌شود و قصد دارد سرمایه‌گذاران خارجی را به این پروژه‌ها جذب کند.

ادنوک پیش از این هم میلیاردها دلار از فروش سرمایه‌های خود در بخش انرژی درآمد داشته است؛ برای نمونه این شرکت ۴۹ درصد از سهام خود در خطوط لوله‌ گاز را سال گذشته میلادی به ارزش ۱۰ میلیارد دلار واگذار کرد، این عرضه آغاز فروش سرمایه ازسوی تولیدکنندگان حاشیه خلیج فارس بود که به دنبال کسب پول نقد و جذب سرمایه‌گذاران هستند.

عمان و بحرین هم به‌دنبال تبدیل کردن سرمایه‌های خود به پول از طریق فروش سهام افتاده‌اند.

کد خبر 319435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =