پایلوت ارزیابی ۲ کاتالیست‌ در پژوهشگاه نفت راه‌اندازی شد

نخستین پایلوت ارزیابی کاتالیست‌های آلومینا و تیتانیای فرآیند کلاوس با همکاری شرکت ملی گاز ایران و پژوهشگاه صنعت نفت در پژوهشکده کاتالیست پژوهشگاه، طراحی، ساخت و راه‌اندازی شد.

به گزارش شانا به نقل از پژوهشگاه صنعت نفت، سپهر صدیقی، مدیر گروه مهندسی واکنش‌های کاتالیستی این پژوهشگاه با بیان اینکه یکی از فرآیندهای مورد استفاده در حذف سولفید هیدروژن و دیگر ترکیبات‌ گوگردی، فرآیند کلاوس است، گفت: این فرآیند از نظر اقتصادی و محیط زیستی اهمیتی به‌سزا دارد و با توجه به آنکه کاتالیست‌های بر پایه تیتانیا و آلومینا، ماده اصلی مصرفی در راکتورهای این فرآیند است، ارزیابی و انتخاب صحیح این کاتالیست‌ها با هدف ساخت و استفاده از آنها باید در شرایطی مشابه به شرایط عملیاتی و با استفاده از روش‌های استاندارد ارزیابی شوند.

وی افزود: به‌منظور پیشبرد اهداف تعیین شده در زمینه این فرآیند، نخستین پایلوت ارزیابی کاتالیست‌های آلومینا و تیتانیای فرآیند کلاوس در پژوهشکده توسعه فناوری‌های کاتالیست پژوهشگاه صنعت نفت، طراحی، ساخت و راه‌اندازی شده است.

مدیر گروه مهندسی واکنش‌های کاتالیستی پژوهشگاه صنعت نفت به مزیت‌های این پایلوت که ازسوی محققان پژوهشگاه صنعت نفت طراحی و ساخته شده است، اشاره کرد و گفت: در این پایلوت می‌توان همه کاتالیست‌های آلومینا و تیتانیای مورد استفاده فرآیند کلاوس در صنایع نفت و گاز را ارزیابی و فعالیت آنها را با دقت بالا بررسی کرد.

صدیقی افزود: با انجام آزمون‌های مختلف در دما و سرعت‌های فضایی پرشمار بر اساس الگوی طراحی آزمایش، می‌توان الگوی سینتیکی توسعه داده و ضرایب الگو را با استفاده از نتایج آزمون‌های راکتوری تنظیم کرد.

وی با تاکید بر این‌که این پایلوت ویژگی‌های پرشماری دارد، تصریح کرد: ساخت خوراک گازی با درصدهای متفاوت از H۲O، H۲S، CS۲  و SO۲، بارگذاری مقدار ۵ تا ۴۰ سی‌سی کاتالیست و مجهز بودن به سیستم آنالیز گاز به صورت بر خط با روش گازکروماتوگرافی برای خوراک و محصول، از مهم‌ترین ویژگی‌های این پایلوت مهم به شمار می‌آید.

مدیر گروه مهندسی واکنش‌های کاتالیستی پژوهشگاه صنعت نفت اظهار کرد: سیستم کنترل پروفایل دمای داخلی و خارجی بستر کاتالیستی و سیستم جداسازی آب و گوگرد با کنترل دما نیز از دیگر ویژگی‌های پایلوت ارزیابی کاتالیست‌های آلومینا و تیتانیای فرآیند کلاوس است.

صدیقی با بیان این‌که نتایج حاصل از این تحقیقات در مراحل اولیه بسیار رضایت‌بخش است، گفت: آزمون‌های اولیه‌ای که برای ارزیابی کاتالیست تیتانیا و آلومینای شرکت اکسنس (Axens) فرانسه در این سیستم انجام شده نشان داده که مقدار تبدیل H۲S و CS۲ به‌دست آمده با مقدار گزارش شده از سوی این شرکت مطابقت داشته است.

وی ادامه داد: آزمون‌های ارزیابی عملکرد و سینتیکی در شرایط دمایی و سرعت فضایی مختلف اثبات کرده است که کاتالیست‌های آلومینا و تیتانیای ساخته شده ازسوی پژوهشگاه صنعت نفت در مقایسه با نمونه‌های خارجی، بازدهی قابل قبولی برای انجام واکنش‌های کلاوس داشته، از این‌ رو تولید این کاتالیست‌ها با استفاده از دانش پژوهشگاه، از لحاظ فرآیندی و اقتصادی موفقیت آمیز بوده است.

وی با بیان اینکه در این زمینه پژوهشگاه صنعت نفت و شرکت ملی گاز همکاری‌های گسترده‌ای را با یکدیگر انجام داده‌اند، تصریح کرد: تاکنون با حمایت مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز، پروژه‌هایی در پژوهشکده توسعه فناوری‌های کاتالیست پژوهشگاه صنعت نفت با استفاده از این سیستم به‌منظور تدوین دانش فنی ساخت کاتالیست‌های آلومینا و تیتانیا و توسعه الگوی آدیاباتیک برای طراحی راکتورهای کلاوس در مقیاس صنعتی با استفاده از نتایج آزمون‌های سینتیکی در مقیاس بنچ انجام شده است.

مدیر گروه مهندسی واکنش‌های کاتالیستی پژوهشگاه صنعت نفت افزود: افزون بر این با استفاده از این پایلوت، ارزیابی عملکرد کاتالیست‌های تولیدی شرکت‌های داخلی برای واحدهای کلاوس فازهای پارس جنوبی و صحه‌گذاری ابعاد و شرایط فرآیندی راکتورهای کلاوس در پروژه‌های طراحی پایه پالایشگاه‌های گاز الفرقلوس و ایلام نیز انجام شده است.

صدیقی تصریح کرد: اکنون مشابه چنین سیستمی با کارآیی فوق در داخل کشو وجود ندارد و امید است که بتوان در آینده ‌با خرید و راه‌اندازی دستگاه پیشرفته‌تر آنالیز خوراک و محصول، کاتالیست‌های فرآیندهای تصفیه گاز باقیمانده را نیز مورد ارزیابی و مطالعات سینتیکی قرار داد.

کد خبر 319839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =