توجه ویژه «اوجی» به نیروهای مدت‌موقت وزارت نفت

مدیرعامل پیشین شرکت ذخیره‌سازی گاز طبیعی از توجه ویژه وزیر پیشنهادی نفت به سرمایه انسانی به‌ویژه کارکنان قرارداد مدت‌موقت این وزارتخانه خبر داد.

مسعود سامی‌وند با اشاره به معرفی «جواد اوجی» به‌عنوان وزیر پیشنهادی نفت دولت سیزدهم از سوی رئیس‌جمهوری، به خبرنگار شانا گفت: حدود ۲۰ سال با آقای اوجی کار کردم و در این مدت ایشان را انسانی خوب، مؤمن، پرتلاش، صادق و سالم دیدم که از نظر تخصصی هم بسیار خوش‌فکر است.

بهره‌برداری از ۲ پروژه مهم ذخیره‌سازی گاز

وی ادامه داد: از سویی باید گفت آقای اوجی بسیار پرتلاش است، انرژی خوبی دارد، نیروهای خوب، مؤمن و متعهد را به‌کار می‌گیرد و اهل مشاوره و مشورت است. من پیش از آقای اوجی مدیرعامل ذخیره‌سازی گاز کشور شدم که در آن زمان دو پروژه مهم ذخیره‌سازی گاز برای نخستین‌بار در خاورمیانه انجام شد، آن هم در ایران و در زمانی که آقای اوجی مدیرعامل شرکت ملی گاز بود.

مدیرعامل پیشین شرکت ذخیره‌سازی گاز طبیعی تصریح کرد: اگر بینش مدیر ارشد سازمان، تولید نبود و اگر حمایت نمی‌کرد شاهد آن مقدار بالا ذخیره‌سازی گاز نبودیم که به نقطه اوج خود رسید.

سامی‌وند با بیان اینکه «در زمان مدیرعاملی آقای اوجی در شرکت ملی گاز، رتبه ایران از لحاظ ذخیره‌سازی گاز از ۳۷ جهان به رتبه ۵ رسید»، تأکید کرد: با این تفاسیر حمایت آقای اوجی از یک طرح راهبردی قابل ستایش است و ایشان از یک طرح ذخیره‌سازی عظیم حمایت کرد.

اوجی باعث و بانی احداث خط لوله گاز صلح ایران بود

وی افزود: در زمان آقای اوجی ما ۲۲۰ مخزن را در ایران مطالعه کردیم و از این تعداد حدود ۳۰ یا ۴۰ موقعیتی که می‌شد ذخیره‌سازی گاز را در ایران انجام داد مشخص کردیم که ایشان حمایت خود را از ما دریغ نکرد و از همه مهم‌تر ما در کاشان یک گنبد نمکی را ایجاد کردیم که ۶ دستاورد علمی داشت و آقای اوجی در این مسئله دخیل بود؛ چه شخصی باعث و بانی خط لوله گاز صلح ایران بود و چه کسی آن را تا نزدیکی زاهدان برد؟ می‌توانستیم خط لوله گاز صلح را تا پاکستان بکشیم، اما نشد.

مدیرعامل پیشین شرکت ذخیره‌سازی گاز طبیعی یادآور شد: یکی از حسن‌های آقای اوجی این بود که هیچ مدیری را در شرکت گاز خلع نکرد، زیرا ایشان مدیرساز بود. مدیرانی که اکنون هستند همه در زمان آقای اوجی یا عضو هیئت مدیره بودند یا در جاهای دیگر کار می‌کردند و این هنر یک وزیر است که مدیرساز باشد؛ منابع انسانی مهم‌ترین و بالاترین سرمایه یک کشور است. آقای اوجی به سرمایه انسانی خیلی اهمیت می‌دهد و به‌واقع سرمایه انسانی را تقویت می‌کند و برای پیشرفت کارش از آدم‌های با ارزش، بادانش، صادق و با ایمان استفاده می‌کند و اهل رفیق‌بازی هم نیست و با کسی رودربایستی ندارد.

لزوم توجه جدی به برداشت از میدان‌های مشترک

سامی‌وند همچنین گفت: برای نمونه اگر من خوب کار نمی‌کردم، مرا کنار می‌گذاشت. ایشان افرادی را به‌کار می‌گیرد که اهل کار باشند، با توجه به مشکلاتی که ما اکنون در ایران و در وزارت نفت داریم به‌طور حتم باید یک «نفتی» وزیر باشد تا براساس حدس و خطا کار نکنیم.

وی اظهار کرد: ما با کشورهای همسایه از جمله عراق، کویت، امارات، عربستان و عمان مخزن مشترک داریم، برای توسعه و بهره‌برداری بیشتر از این میدان‌ها باید فردی بیاید که این مسائل را بشناسد و بداند و انرژی و گروهی مجرب داشته باشد، همچنین اهل مشاوره باشد که بتوانیم برداشت از میدان‌های مشترک را به بهترین نحو ممکن مدیریت کنیم.

مدیرعامل پیشین شرکت ذخیره‌سازی گاز طبیعی ادامه داد: ما در عسلویه اکنون تنها پایش تولید داریم از این رو باید به فکر نگهداشت و افزایش تولید در آینده باشیم، آقای اوجی و گروهش این توان را دارند.

مدت‌موقت‌ها مأیوس و ناامید شدند

سامی‌وند با اشاره به توجه به بحث سرمایه انسانی صنعت نفت، گفت: حدود ۱۰ تا ۱۵ سال است که جذب نیروی جدید نداشته‌ایم و نیروهای متخصص یکی پس از دیگری بازنشسته می‌شوند و می‌روند و نیروی جدیدی هم وارد وزارت نفت نشده است.

وی ادامه داد: افرادی اکنون به‌صورت قرارداد مدت‌معین یا مدت‌موقت کار می‌کنند، شماری از این افراد از نیروهای متخصص فعال در بخش‌های عملیاتی هستند، از این رو برای جلوگیری از مأیوس و ناامید شدن آنها باید فکری به حال بهبود وضع قراردادی و آینده فعالیت آنها در این صنعت کرد.

مدیرعامل پیشین شرکت ذخیره‌سازی گاز طبیعی تصریح کرد: شخصی که ۱۰ تا ۲۰ سال در وزارت نفت کار می‌کند ناامید شده و می‌خواهد کنار برود. اینها مواردی است که آقای اوجی به‌طور حتم به آنها توجه می‌کند و برای جلوگیری از یأس و ناامیدی نیروهای قرارداد موقت تدبیری می‌اندیشد، زیرا سرمایه انسانی بزرگ‌ترین سرمایه صنعت نفت است. 

سامی‌وند  با تأکید بر توجه به دانشگاه صنعت نفت، گفت: افراد به دانشکده نفت می‌روند و درس می‌خوانند از این رو باید شرایط جذب آنها نیز فراهم شود تا با فرار مغزها و سرمایه‌ها روبه‌رو نشویم. اینها مواردی است که وزیر پیشنهادی نفت بی‌شک به آن توجه خواهد داشت و ان‌شاءالله نمایندگان مجلس هم با اطلاع از این چالش‌ها با رأی اعتماد بالا به آقای اوجی مسیر بهبود شرایط در وزارت نفت را فراهم کنند تا شاهد روزهای اوج در این وزارتخانه باشیم.

کد خبر 319920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =