رئیسی: وزیران باید زمینه‌های فسادزا را اصلاح کنند

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه انتظار مردم از دولت مبارزه با فساد است، گفت: وزیران باید منافذ فسادخیز را شناسایی و تلاش کنند زمینه‌های فسادزا را اصلاح کنند تا هر روز شاهد یک مشکل و مسئله‌ای تازه در کشور به‌ویژه در حوزه اقتصادی نباشیم.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه (چهارم شهریورماه) در نخستین نشست هیئت دولت سیزدهم، با بیان اینکه مردم باید عدالت در امور و پیشرفت را احساس کنند، اظهار کرد: خدمتگزاران به مردم در دولت باید همه تلاش خود را برای حل مشکلات مردم به‌کار گیرند و در این راه، شب و روز نداشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه امروز بهترین ملاک برای عدالت اجرای قانون است، گفت: قانون‌مداری باید به‌عنوان یک اصل در نظر گرفته شود و اینکه آیا قانون‌مداری با انقلابی‌گری می‌سازد باید گفت بله.

رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه در نظام ولایت‌فقیه هیچ بن‌بستی نداریم، افزود: ما نباید گرفتار دیوان‌سالاری و پیچیدگی‌های اداری شویم. انتظار مردم از دولت مسئله مهم و جدی مبارزه با فساد است.

رئیسی یادآور شد: شرایط کنونی کشور نیازمند برنامه و زنان و مردان با اراده‌ای است که در مسیر تغییر وضع موجود نقش‌آفرینی و گشایش ایجاد کنند.

وی با تبریک به وزیران که با آرای قابل‌توجهی اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی را کسب کرده‌اند، اظهار کرد: این مسئولیت امانتی است که مردم به‌عهده من و شما سپرده‌اند و شکر این نعمت آن است که در مسیر رضای خدا و رفع مشکلات مردم و کشور از آن استفاده کنیم و شب و روز نشناسیم و نیروهای خوب و ارزشمند را برای غلبه بر مشکلات به‌کار گیریم.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه انتظار مردم از دولت مسئله مهم مبارزه با فساد است، گفت: وزیران باید منافذ فسادخیز را شناسایی و تلاش کنند بسترهای فسادزا را اصلاح کنند تا هر روز شاهد یک مشکل و مسئله جدیدی در کشور به‌ویژه در حوزه اقتصادی نباشیم.

رئیسی افزود: در مسیر مبارزه با زمینه‌های فسادزا باید به حوزه‌های اقتصادی به‌ویژه بخش صدور مجوز و امتیازها حساسیت ویژه داشت و سازوکار و مقرراتی وجود داشته باشد که مشکلی ایجاد نشود. در این مسیر پیام هشت ماده‌ای مقام معظم رهبری در سال ۸۰ را که به‌خوبی وظایف قوا و دستگاه‌های نظارتی را در اصلاح زمینه‌های فسادزا ترسیم کردند پیش روی خود داریم.

وی یادآور شد: مبارزه با فساد و رانت از جمله مسائل بسیار مهمی است که به مردم وعده داده‌ام به‌طور حتم در روزهای آغاز دولت به دولتمردان تأکید کنم، بنابراین باید مبارزه با رانت و فساد و اصلاح زمینه‌های فساد در دستگاه‌ها مورد توجه جدی قرار گیرد.

باید دولت صادق‌الوعد باشیم

رئیس‌جمهوری گفت: از دیگر موارد مهمی که به مردم وعده دادیم ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال است که از وزیر مسکن و شهرسازی می‌خواهم با حساسیت و جدیت این موضوع را دنبال کند تا این وعده تحقق یابد.

رئیسی با تأکید بر اینکه باید دولت صادق‌الوعد باشیم، اظهار کرد: وعده‌هایی که به مردم دادیم جنبه رسانه‌ای و تبلیغاتی ندارد و امیدوارم با تلاش شبانه‌روزی به تمام وعده‌های خود عمل کنیم.

وی استفاده از تجربه‌ها و عبرت‌های دولت‌های پیشین را حائز اهمیت دانست و گفت: باید از تجربه‌ها و عبرت‌های دولت‌های گذشته در حوزه مسائل اقتصادی، سیاست خارجی و داخلی، درس بگیریم و استفاده از این عبرت‌ها به‌نحوی باشد که مشکلات و تجربه‌هایی را که پیشینیان داشتند دوباره تکرار نکنیم، زیرا انسان از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: نباید سراغ آنچه سبب ناکارآمدی شده است برویم و در مقابل باید آنچه کشور و انقلاب را کامیاب کرده است با همه وجود دنبال کنیم.

رئیسی، کرونا را مسئله اهم در کنار مسائل مهم کشور دانست و ضمن تأکید بر ضرورت همکاری همه دستگاه‌ها برای غلبه بر آن، گفت: ضمن قدردانی از همه تلاش‌های انجام‌شده معتقدم آنچه تاکنون انجام شده لازم بوده است، اما کافی نیست و باید بتوانیم در مدت کوتاهی واکسیناسیون و سلامت مردم را تضمین کنیم.

وی افزود: درباره ویروس کرونا به‌طور حتم باید از موضع انفعال به موضع پیش‌بینی و پیشگیری و غالب شدن بر شرایط حرکت کنیم. در این زمینه وزارت بهداشت و درمان باید اقدام‌هایی متفاوت و تحولی انجام دهد.

رایزنی‌های لازم برای واردات واکسن کرونا پیگیری شود

رئیس‌جمهوری با اشاره به اقدام‌های انجام‌شده در زمینه واردات واکسن و افزایش تولید واکسن داخلی اظهار کرد: وزیر خارجه باید رایزنی‌های لازم برای افزایش واردات واکسن را با جدیت پیگیری کند.

رئیسی افزود: در مبارزه با کرونا بخش رسانه‌ای و اقناع افکار عمومی اهمیت زیادی دارد، به‌ویژه در شرایطی که در آستانه بازگشایی مدارس هستیم باید اقدام‌های ویژه‌ای در این زمینه انجام گیرد.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود بر اهمیت مهار گرانی و تورم تأکید کرد و گفت: امروز این موضوع از مسائل بسیار مهم و اولویت‌دار کشور است و مردم انتظار دارند در این زمینه آرام ننشینیم و باورم این است که با وجود تحریم و کرونا می‌توانیم به لطف خدا و کمک و مشارکت مردم گام‌های مناسبی در این مسیر برداریم.

رئیس‌جمهوری یادآور شد: امروز مردم از آمادگی خوبی برای کمک به دولت برخوردارند، لذا وزرا با نگاه به مشارکت‌های مردم و استفاده از دیدگاه‌های استادان و نخبگان در حوزه مسئولیت خود، حرکتی جمعی برای برون‌رفت از شرایط کنونی ایجاد کنند.

رئیسی وزیران را به تهیه گزارش شناخت از وضع موجود وزارتخانه خود فرا خواند و گفت: باید در این گزارش شناخت وضع موجود دستگاه، کاملاً ترسیم و معلوم شود روزی که کار را در آن دستگاه آغاز کردید چه شرایط و وضعی داشته است.

وی ضمن تأکید بر برگزاری نشست ستاد هماهنگی اقتصادی و شورای عالی هماهنگی قوای سه‌گانه، تصریح کرد: شورای عالی هماهنگی قوا از جمله ظرفیت‌هایی است که مقام معظم رهبری ایجاد کردند تا بن‌بستی در کارها وجود نداشته باشد و امیدواریم در این شورا با دبیری محسن رضایی برای مسائل مهم اقتصادی چاره‌اندیشی شود.

رئیس‌جمهوری یادآور شد: امروز باید همانند اوایل پیروزی انقلاب اسلامی با روحیه جهادی و بسیجی کارها را دنبال کنیم و به برخی‌ که فکر می‌کنند نمی‌توان در زمان کوتاهی کارها را به سامان رساند، ثابت کنیم می‌توان حتی در زمان کوتاه نیز اقدام‌هایی مؤثر انجام داد.

کد خبر 320170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =