سامانه کنترل کارخانه «PET یک» پتروشیمی شهید تندگویان روزآمد شد

سامانه کنترل کارخانه «پت یک» پتروشیمی شهیدتندگویان که پیش‌تر انحصار فناوری آن در اختیار شرکت «امرسون» آمریکا بود برای نخستین بار در صنعت پتروشیمی، به همت متخصصان ایرانی روزآمد شد.

به گزارش شانا به نقل از پتروشیمی شهید تندگویان، برای نخستین بار، عملیات روزآمد کردن سامانه کنترل کارخانه «PET یک» مجتمع پتروشیمی شهید تندگویان در کمترین زمان ممکن و بدون توقف واحدهای تولید با موفقیت اجرایی شد.

این سامانه که متعلق به شرکت آمریکایی «امرسون» است با توجه به همکاری نکردن شرکت سازنده، نبود حمایت شرکت‌های تولیدکننده محصولات کنترل و اندازه‌گیری، همچنین قدیمی بودن آن در پایین‌ترین سطح کارآیی قرار داشت و اشکالات اساسی را برای مجموعه به‌ویژه در کمیت و کیفیت تولید ایجاد می‌کرد که به همت متخصصان و کارشناسان داخلی روزآمد شد.

در گام نخست اجرای این پروژه، با توجه به برنامه‌ریزی و تحقیقات انجام‌شده، مقرر شد مطابق روال در پروژه‌های مشابه، برنامه‌نویسی سامانه برای ارتقای آن به‌صورت آفلاین در طول یک سال انجام و سپس با غیرعملیاتی کردن واحدها، عملیات پیاده‌سازی و روزآمد کردن سامانه کنترل انجام شود.

پس از پایان کار برنامه‌نویسی با توجه به تعهدهای پتروشیمی شهید تندگویان و نقش حیاتی و مهم تولیدات آن در صنایع مختلف کشور، در عمل توقف همه واحدها برای اجرای این برنامه ممکن نبود، بنابراین به‌منظور حل این مشکل با انجام فعالیت‌های کارشناسانه و تغییرات مبتکرانه، امکان توقف واحدهای تولیدی به‌صورت مجزا بررسی و تأیید شد تا به این صورت ضمن انجام برنامه، خللی نیز در تعهدهای شرکت به‌منظور حمایت از تولید ملی وارد نشود.

به همین‌ منظور POLY C با توجه به لزوم انجام کارهای تعمیراتی در آن به‌عنوان نخستین واحد در نظر گرفته شد و با متوقف کردن آن، در مدت هفت روز سامانه کنترل آن روزآمد و دوباره عملیاتی شد.

در ادامه و با تجربه به دست‌ آمده از اجرای برنامه در POLY C مجتمع، ایده اجرای عملیات روزآمد کردن سامانه کنترل بدون توقف تولید مطرح و در استعلام از کل منابع به‌ویژه منابع خارجی و شرکت‌های صاحب‌نام این اقدام غیرممکن اعلام شد، اما با توجه به نشست‌های مختلف کارشناسی و بررسی جزئیات، همچنین اصرار و حمایت اعضای گروه اجرایی به‌ویژه بهره‌برداری مقرر شد این عملیات در POLY B مجتمع بدون توقف تولید به‌صورت آزمایشی انجام شود که این مهم با متخصصان پتروشیمی شهید تندگویان در شرایط بد آب‌وهوایی در مدت سه ساعت و بدون ضایعات تولیدی اجرا شد.

اجرای موفقیت‌آمیز این برنامه در POLY B سبب شد در دیگر واحدهای کارخانه PET یک مجتمع هم عملیات روزآمد کردن سیستم کنترل بدون توقف تولید اجرایی شود. روزآمد کردن سامانه کنترل تولید در پتروشیمی شهید تندگویان افزون بر رفع توقف‌های ناخواسته و مشکلات دیگر سیستم قدیمی، مزایای متعددی از جمله افزایش قدرت کنترل و پایش فرآیند، افزایش کمّی و کیفی تولیدات، سهولت تهیه قطعات و وسایل به‌دلیل داخلی بودن آنها را برای مجتمع به ارمغان آورده است.

متخصصان پتروشیمی شهیدتندگویان پیش از این نیز موفق به بومی‌سازی قطعات و تجهیزات دیگر این زنجیره پلی‌اتیلن ترفتالات به‌منظور حفظ و تداوم کمّی و کیفی تولید، حمایت از شرکت‌های تولید داخل و خودکفایی کشور و قطع وابستگی به خارج کشور شده‌اند که از جمله آنها می‌توان به طراحی، ساخت و تعمیرات تجهیزات کمپرسور تأمین ‏هوای اکسیداسیون، ساخت کیبورد صنعتی دستگاه نساجی، طراحی، ساخت و نصب فیلتر دوار تحت خلأ اشاره کرد.

کد خبر 320334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =