کنترل خوردگی در واحدهای شیرین‌سازی پالایشگاه ایلام

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام از تعیین و پایش IOW مطابق با استاندارد API 584-2014 برای کنترل خوردگی واحدهای شیرین‌سازی در این واحد صنعتی خبر داد و گفت: به‌منظور شناسایی عوامل ریشه‌ای خرابی‌ها، بررسی‌های مختلفی از جمله انجام پروژه پژوهشی «بررسی عوامل خوردگی در واحدهای شیرین‌سازی» در پالایشگاه ایلام انجام شده است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت پالایش گاز ایلام، روح‌الله نوریان افزود: با توجه به نتایج این پروژه عوامل فرآیندی از جمله دما، میزان HSS، کنترل میزان اکسیژن و سایر انحرافات از شرایط طراحی به‌عنوان عوامل اصلی خوردگی و نشتی در واحدهای شیرین‌سازی شناسایی و اقدام‌های عملیاتی و دقیقی برای کنترل این عوامل برنامه‌ریزی و انجام شد که کاهش نرخ خوردگی و کاهش چشمگیر میزان نشتی‌ها را به‌دنبال داشت.

وی گفت: با توجه به اهمیت پایش و کنترل پارامترهای فرآیندی برای پیشگیری از خوردگی، تعیین حدود عملیاتی این پارامترها مطابق با راهنمایی‌های استاندارد API 584-2014، API 945-2008، منوال عملیاتی پالایشگاه، کتاب آمین اکسپرت، گزارش پروژه پژوهشی بررسی و دلایل خوردگی در واحدهای آمین و تجربیات همکاران پالایشگاه از دو سال قبل صورت گرفت و حدود ۳۳ پارامتر به‌عنوان پارامترهای کلیدی مشخص و سپس حدود مجاز، استاندارد و بحرانی، پیامدهای خروج از این حدود، دوره پایش، متولی ثبت و پایش و روش‌های اندازه‌گیری مشخص شدند.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام با بیان اینکه اندازه‌گیری، ثبت مستمر سوابق و پایش وضعیت IOW‌ها از جمله اقدام‌هایی است که باید به صورت مستمر انجام شود، تصریح کرد: در حال حاضر اندازه‌گیری و ثبت سوابق به صورت روتین روزانه توسط بهره‌برداری انجام و توسط مهندسی فرآیند به‌صورت هفتگی و توسط بازرسی فنی به صورت ماهیانه پایش می‌شود.

نوریان با اشاره به اینکه خوردگی در واحدهای شیرین‌سازی به‌صورت مشابه در اغلب پالایشگاه‌ها به‌عنوان یک چالش جدی مطرح است و بعضاً در برخی از پالایشگاه‌ها شدیدتر از پالایشگاه ایلام است و حتی برج‌های جذب و احیا را متأثر کرده است، خاطرنشان کرد: این شرکت آمادگی لازم برای انتقال تجربیات خود به سایر پالایشگاه‌ها و حتی سایر واحدهای صنعتی را دارد.

 مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام گفت: در سال‌های گذشته خوردگی و نشتی‌های مکرر در چرخه Lean آمین واحدهای شیرین‌سازی به‌عنوان یکی از چالش‌های بزرگ پالایشگاه مطرح بود؛ این خوردگی‌ها در سال‌های ۹۲ تا ۹۵ به اوج خود رسیدند، به‌طوری‌ که به‌طور متوسط هر ماه یک نشتی در واحدهای شیرین‌سازی گزارش می‌شد.

نوریان افزود: این خوردگی‌ها افزون بر اینکه به نشتی و بعضاً توقف تولیدهای گاه و بیگاه منجر می‌شد، فشار عملیاتی زیادی به کارکنان تعمیرات و بازرسی فنی برای اصلاح نقاط آسیب دیده وارد می‌کرد.

وی اظهار داشت: تعویض حدود ۳ هزار و ۵۰۰ اینچ پایپینگ شامل تغییر متریال خطوط بخار امین به فولاد زنگ‌نزن، تعویض تیوب باندل هر ۴ ریبویلر، تعویض بدنه یک عدد از ریبویلرها و کیسینگ پمپ‌های شارژ آمین، ناشی از این خوردگی‌ها بود که با تلاش و جدیت همکاران این گونه مشکلات برطرف شده است.

کد خبر 320577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =