سوخت نیروگاه‌ها و صنایع در فصل سرد چگونه تامین می‌شود؟

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با تأکید بر ضرورت مصرف انرژی در کشور، اظهار کرد: تلاش داریم با استفاده از سوخت مایع، نیاز نیروگاه‌ها و صنایع را در فصل سرما تأمین کنیم، هرچند بخش عمده کار با مدیریت مصرف در دو بخش خانگی و تجاری است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، محمدرضا جولایی گفت: مدیریت مصرف، برنامه‌ریزی مناسب، تلاش مضاعف و استفاده از تجربه اندوخته‌شده در شرکت ملی گاز ایران، تأمین پایدار انرژی کشور در آستانه ورود به فصل سرما را امکان‌پذیر می‌کند.

وی افزود: برای آنکه بتوانیم گاز مورد نیاز صنایع و نیروگاه‌ها را تأمین کنیم، نیازمند صرفه‌جویی در مصرف انرژی هستیم و باید این نکته را به‌خوبی بدانیم که رکورد در مقدار تولید، مجوزی برای مصرف بی‌رویه نیست.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: پیش‌بینی ما برای فصل زمستان، شناسایی محدودیت‌های موجود برای تأمین انرژی و ارائه راهکارهایی برای رفع این محدودیت‌ها در نشست‌های کمیته سوخت اضطراری است که این مهم با همراهی و همکاری وزارت نیرو و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی انجام می‌شود تا بتوانیم انرژی مورد نیاز کشور را به‌صورت پایدار و مطمئن تأمین کنیم.

جولایی با بیان اینکه اولویت ما تأمین انرژی بخش تجاری و خانگی است، ادامه داد: تلاش داریم با استفاده از سوخت مایع، مصرف نیروگاه‌ها و صنایع را هم تأمین کنیم؛ هرچند بخش عمده کار با مدیریت مصرف در دو بخش خانگی و تجاری است.

وی تأکید کرد: تنها با مدیریت مصرف انرژی برق و گاز است که می‌توانیم در ۶ ماه دوم سال، انتقال گاز را به‌طور پایدار و مستمر داشته باشیم و زمستانی آرام را تجربه کنیم.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم تولیدی پایدار در زمستان داشته باشیم، تعمیرات اساسی پالایشگاه‌ها، ایستگاه‌ها و تأسیسات را انجام دادیم. هم‌اکنون چهار پالایشگاه در حال انجام تعمیرات هستند و تا پایان مهرماه، تعمیرات همه خطوط انتقال و پالایشگاه‌های کشور تکمیل می‌شود و با حداکثر توان عملیاتی می‌شوند تا بتوانیم انرژی مورد نیاز کشور را تأمین کنیم.

جولایی عرف معمول برای آغاز فصل سرد سال را از انتهای آبان و اوایل آذرماه اعلام و اظهار کرد: پیش‌بینی ما این است که از آبان‌ماه شاهد افزایش مصرف هستیم، به همین دلیل مرحله‌بندی در تأمین گاز و مقدار تولید و مصرف باید انجام شود و به این ترتیب، به استقبال پنج ماه پایانی سال می‌رویم، زیرا حدود ۸۰ درصد مصرف گاز در بخش خانگی است و ما تنها از روی مصرف این بخش، می‌توانیم نیاز دیگر بخش‌ها را تأمین کنیم.

وی تصریح کرد: خوشبختانه روند ذخیره‌سازی در دو میدان شوریجه و سراجه بسیار خوب ارزیابی می‌شود؛ در سراجه فشار گاز بالا و مطلوب است و روند تزریق گاز در شوریجه نیز تا اواسط آبان‌ماه ادامه دارد تا کامل شود.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران درباره مقدار مصرف خانگی نیز گفت: با توجه به پیش‌بینی هواشناسی برای پنج ماه آینده، وضع آب و هوایی به غیر از شمال و شمال‌ شرق کشور، تقریباً مانند همین بازه زمانی پارسال است، بنابراین اگر مردم هم در این زمینه کمک حال باشند، مصرف مانند سال پیش و حتی کمتر خواهد بود.

جولایی در پایان با تأکید بر مصرف بهینه انرژی گاز و برق، توضیح داد: تنها با این همدلی و همیاری می‌توانیم زمستانی آرام و بدون دغدغه را پشت سر بگذاریم. هرچقدر مقدار مصرف برق افزایش یابد، به همان نسبت مصرف گاز نیز شدت می‌گیرد.

کد خبر 321007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =