ناتوانی اوپک‌پلاس در تحقق اهداف برنامه عرضه نفت

اوپک‌پلاس نتوانست اهداف خود در زمینه عرضه نفت را برآورده کند و این مسئله عرضه جهانی نفت را محدود کرده است.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (ائتلاف اوپک‌پلاس) دوباره نتوانستند مطابق سهمیه‌های خود نفت عرضه کنند و این مسئله همزمان با احیای فعالیت‌های اقتصادی پس از بحران شیوع ویروس عالم‌گیر کرونا سبب تشدید کمبود عرضه این کالای راهبردی در بازارهای جهانی شده است.

نمایندگان اوپک‌پلاس اعلام کردند: تولیدنفت کشورهای عضو این ائتلاف در ماه سپتامبر ۱۵ درصد کمتر از هدف تعیین شده برای این ماه بود، در حالی که این ائتلاف در ماه اوت ۱۶ درصد و در ماه ژوئیه ۹ درصد کمبود عرضه داشت.

این مسئله بیانگر ناتوانی بعضی از اعضای این ائتلاف از جمله آنگولا، نیجریه و جمهوری آذربایجان برای افزایش تولید خود برای عرضه نفت به مقدار سهمیه توافق‌شده بود و دلیل آن نبود سرمایه‌گذاری، اکتشاف و مسائل دیگر است.

اوپک‌پلاس می‌توانست بر اساس توافق کاهش تولید خود در ماه سپتامبر روزانه ۷۴۷ هزار بشکه نفت بیشتر به بازار عرضه کند.

اوپک و متحدانش از جمله روسیه از سوی مصرف‌کنندگان بزرگ برای تسریع روند افزایش تولید زیر فشار قرار گرفته‌اند، این درخواست‌ها با فراگیر شدن بحران انرژی در اروپا که قیمت‌های برق را به‌طور بی‌سابقه‌ای افزایش داده، بیشتر شده است.

اگر قیمت‌ها تغییر نکند، نشست بعدی اوپک‌پلاس در چهارم نوامبر (۱۳ آبان‌ماه) ممکن است با تشدید فشار سیاسی از سوی کشورهای مصرف‌کننده برگزار شود.

با توجه به همزمانی نشست بعدی وزیران نفت و انرژی اوپک‌پلاس با کنفرانس تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل متحد (COP-26) در گلاسکو و امکان وعده‌های بیشتر ازسوی سران دولت‌ها و کسب‌وکارهای جهان برای اجتناب از فاجعه اقلیمی نشست اعضای اوپک‌پلاس توجه‌های بیشتری را جلب می‌کند.

کد خبر 322790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =