ظرفیت تولید ادورانت به ۱۱۰۰ تن در سال می‌رسد

معاون وزیر نفت در امور گاز اعلام کرد که ظرفیت تولید ادورانت تا سال ۱۴۰۲ به ۱۱۰۰ تن در سال می‌رسد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، مجید چگنی گفت: ماده بودارکننده گاز مصرفی کشور در همه سال‌هایی که از عمر صنعت گاز ایران می‌گذرد، از طریق واردات از دو کشور تأمین می‌شد و این در حالی است که اکنون با ساخت واحد صنعتی تولید این ماده در پالایشگاه اول پارس جنوبی، ایران به‌عنوان سومین کشور تولیدکننده ماده بودارکننده در دنیا شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: از مزیت‌های مهم طرح تولید واحد بودارکننده گاز طبیعی (مرکاپتان) آن است که در سال‌های اخیر، مشکلات و موانعی را که به‌طور عمده به‌واسطه محدود بودن تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان خارجی، در تأمین مواد بودارکننده گاز ایجاد شده بود با همت و تلاش متخصصان شرکت ملی گاز ایران از سر راه برداشته شد، زیرا بر اساس استانداردهای بین‌المللی، برای استفاده از گاز طبیعی در مصرف‌های عمومی شهری و روستایی، ضروری است که ماده بودارکننده‌ای به آن افزوده شود.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، بر همین اساس و پس از انجام مطالعات امکان‌سنجی تولید این ماده در داخل کشور و گرفتن نتایج قابل قبول در مراحل آزمایشگاهی، پایلوت، توسعه و بومی‌سازی دانش فنی، مطالعات طراحی مفهومی و مهندسی پایه به‌منظور تولید ماده بودارکننده مرکاپتانی با جداسازی این مواد از میعانات گازی ترش در پالایشگاه اول مجتمع گازی پارس جنوبی، با کارفرمایی شرکت ملی گاز ایران و توسط پژوهشگاه صنعت نفت در قالب طرحی پژوهشی اجرا شد.

چگنی افزود: این شرکت با بهره‌مندی از توان متخصصان، پژوهشگران و شرکت‌های داخلی از طریق شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران نسبت به طراحی، تأمین تجهیزات و احداث واحد تولید ماده بودارکننده گاز طبیعی به ظرفیت ۸۰۰ تن در سال اقدام کرد که به‌دلیل اعمال محدودیت‌ها، ظرفیت تولید در نخستین گام ۲۰۰ تن بود.

وی تصریح کرد: اما با تلاش متخصصان و با تغییرات اعمال‌شده در یک سال در خوراک پالایشگاه، ظرفیت تولید اکنون به ۵۵۰ تن در سال رسیده و بر اساس پروژه میان‌مدت، قرار است با تغییر خوراک از پالایشگاه سوم که مرکاپتان بیشتری دارد، مقدار تولید تا نیمه اول سال آینده به ظرفیت طراحی‌شده برسد.

معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان اینکه طراحی بلندمدت این پروژه که باز هم با پژوهشگاه صنعت نفت است، ما را به تولید بالاتری از این محصول راهبردی می‌رساند، گفت: بر اساس این مدل طراحی و با استفاده از تغلیظ خوراک، پیش‌بینی می‌شود ظرفیت تولید این ماده تا دو سال آینده به ۱۱۰۰ تن در سال برسد.

چگنی با اشاره به تولید ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه میعانات گازی طی سال، اظهار کرد: این مقدار میعانات گازی افزون بر تأمین خوراک پتروشیمی‌ها، ما را در بخش بنزین نیز خودکفا کرده است.

وی در پایان، «مرکاپتان» به‌عنوان ماده بودارکننده گاز طبیعی را از پایه‌های اساسی ایمنی در صنعت گاز برشمرد و تأکید کرد: با تزریق ماده بودارکننده، می‌توان از نشتی گاز مطلع و مانع از خسارت‌های مالی و جانی ناشی از نشت گاز شد.

کد خبر 323050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =