کاهش قابل توجه آسیب جانی ناشی از استنشاق منواکسید کربن با نصب صحیح دودکش‌ها

رئیس واحد بهداشت، ایمنی و محیط زیست (اچ‌اس‌ئی) شرکت ملی گاز ایران تأکید کرد که فوت یا مسمومیت ناشی از استنشاق منواکسید کربن با نصب صحیح دودکش‌ها ۸۰ درصد کاهش می‌یابد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، غلامرضا بهمن‌نیا در گفت‌وگو با شبکه سلامت سیمای جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه تعداد گازگرفتگی با گاز منواکسید کربن با آغاز فصل سرما و نصب ناصحیح تجهیزات گازسوز رو به افزایش است، گفت: به‌طور معمول در نیمه دوم سال به‌دلیل رعایت نکردن مسائل ایمنی با یک‌سری حوادث منجر به فوت روبه‌رو می‌شویم که متأسفانه هر سال هم شاهد افزایش این آمار هستیم.

وی ادامه داد: پارسال بیش از ۲ هزار حادثه در مجموعه مشترکان داشتیم که از این تعداد، متأسفانه ۳۹۳ مورد آن منجر به فوت شد که مهم‌ترین عامل مرگ و میری که در این آمار خودنمایی می‌کند، فوت ۲۴۱ نفر از هموطنانمان به دلیل گازگرفتگی با گاز منواکسید کربن، گازی خاموش، بی‌رنگ، بی‌بو و کاملاً خطرناک است که آن هم به‌دلیل احتراق ناقص در وسایل گازسوز اتفاق افتاده است.

رئیس اچ‌اس‌ئی شرکت ملی گاز ایران افزود: این آمارها نشان‌ می‌دهد که جامعه آماری ایران باید دست در دست هم در قالب مسئولیت اجتماعی، همه هموطنان خود را بیش از پیش در استفاده مناسب از دستگاه‌های گازسوز در منازل، آگاه ساخته و اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی و آموزش لازم در این زمینه را افزایش دهیم.

بهمن‌نیا با بیان اینکه بر اساس این آمارها و تحلیل‌های ارائه‌شده در این زمینه، متوجه شدیم که بیش از ۸۰ درصد از علل این حوادث و فوت این عزیزان به‌دلیل استفاده نامناسب از دودکش‌هاست، تصریح کرد: با کمی دقت در چنین تحلیلی، می‌توان به این نتیجه رسید که به‌راحتی می‌توان جلو بیش از ۸۰ درصد این حوادث را که بعضاً منجر به فوت می‌شود، فقط با توجهی ویژه به دودکش‌ها در مجموعه تجهیزات گازسوز منازل گرفت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، ایجاد فرهنگ خوب ایمنی در منازل را راهکاری مؤثر برای جلوگیری از این حوادث دانست و گفت: پیام شرکت ملی گاز ایران در قالب مسئولیت اجتماعی و نه یک وظیفه سازمانی را بار دیگر متذکر می‌شوم که بازدیدی ساده یا توجه ویژه به وضع دودکش‌ها، می‌تواند بیشتر از ۸۰ درصد احتمال خطر فوت یا حادثه ناشی از گازگرفتگی را در منازل کاهش دهد.

به گفته رئیس اچ‌اس‌ئی شرکت ملی گاز ایران، استفاده از بست‌های فلزی، شیلنگ استاندارد و لوله‌های بخاری فلزی در نصب بخاری و لوازم گازسوز، جلوگیری از نصب دودکش‌های آکاردئونی و استفاده نکردن از یک شیر گاز برای چند وسیله گازسوز از دیگر نکاتی است که باید به آنها توجه شود.

بهمن‌نیا در پایان اظهار کرد: بعضی دیگر از عوامل مؤثر در زمینه کاهش این حوادث، توجه به دستگاه‌های تهویه در منازل، استفاده از وسایل مناسب برای گرمایش و دقت در نحوه سوخت و احتراق مجموعه وسایل گازسوز داخل خانه است تا به این ترتیب، بتوان از انتشار گاز منواکسید کربن که منجر به مرگی خاموش می‌شود، تا حد امکان جلوگیری کرد و سال خوبی را با آمار کمتر مرگ و میر در این زمینه پشت سر گذاشت.

کد خبر 328348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =