مصرف گاز در ایران با ۱۲ کشور ثروتمند اروپایی برابری می‌کند

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اظهار کرد: ما سومین تولیدکننده گاز جهان و چهارمین مصرف‌کننده آن پس از روسیه، آمریکا و چین هستیم و مقدار مصرف گاز در ایران تقریباً با ۱۲ کشور ثروتمند اروپا برابری می‌کند.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، مجید چگنی در نشست هم‌اندیشی مدیران حوزه انرژی با مدیران رسانه‌ها که با حضور مدیرعامل مدیریت شبکه برق ایران، مدیرکل روابط‌عمومی وزارت نیرو، مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رؤسای روابط عمومی شرکت های گاز، توانیر و آب و فاضلاب (آبفا) در محل سالن نشست‌های معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، گفت: این ارقام نشان می‌دهد چرا دغدغه‌های ما درباره مصرف انرژی در کشور به‌ویژه در حوزه گاز طبیعی افزایش یافته است.

>>> بیشتر بخوانید؛

اوجی: مشترکان پرمصرف گاز جریمه می‌شوند

صرفه‌جویی ۱۰ درصدی گاز طبیعی با ابزار قیمت/ دمای رفاه باید ۲۰ درجه باشد

وی با بیان اینکه عوامل زیادی بر مصرف تأثیرگذار است، افزود: در زمینه سازوکارهایی که در همه جای دنیا برای کاهش مصرف به‌کار گرفته می‌شود، در کشور ما کم‌کاری شده و مردم به‌درستی توجیه نشده‌اند، بنابراین نتیجه این شده که صادرات گاز و توسعه صنایع مهم وابسته به گاز باید متوقف شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با تأکید بر لزوم عزم ملی برای فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف گاز، اظهار کرد: امسال نیز شرایط ما به لحاظ تولید و مصرف مطلوب نیست و برای پایداری شبکه مجبوریم محدودیت‌هایی را اعمال کنیم تا بتوانیم از فصل سرد عبور کنیم. این در حالی است که باوجود پیش‌بینی‌ها، امسال فصل سرما زودتر از پارسال آغاز و همین سبب شد مقدار مصرف گاز افزایش یابد.

کاهش صادرات گاز طبیعی با افزایش مصرف بخش خانگی

چگنی تصریح کرد: امروز مقدار مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری به ۴۸۰ میلیون مترمکعب رسیده که نسبت به مدت مشابه پارسال، حدود ۹۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است و همین موضوع سبب شده محدودیت‌هایی را در حوزه نیروگاهی اعمال کنیم و بخش نیروگاهی به سمت استفاده از سوخت دوم و مایع بروند. به این ترتیب، با افزایش مصرف گازوییل، مقدار صادرات محدود می‌شود و بر همین اساس، صادرات گاز به ترکیه و عراق نیز کاهش می‌یابد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه باید در زمینه مصرف بهینه گاز دقت کنیم تا بتوانیم از زمستان عبور کنیم، ادامه داد: در حوزه مشترکان دولتی بخش‌نامه‌هایی صادر شده که آنها نسبت به مصرف بهینه اقدام کنند و مقدار مصرف گاز خود را کاهش دهند.

معاون وزیر نفت در امور گاز گفت: امیدواریم بتوانیم سوخت مورد نیاز صنایع عمده و نیروگاه‌ها را تامین کنیم، زیرا تأمین نکردن سوخت این دو بخش، تبعات دیگری نیز خواهد داشت، در واقع، هر قدر مصرف خانگی بهینه باشد، به حوزه فعالیت صنایع کمک کرده‌ایم.

چگنی در ادامه تأکید کرد: ما اکنون ۲۵ میلیون مشترک گاز داریم که از این تعداد، ۷۶ درصد در سه پله نخست مصرف قرار دارند و ۵۰ درصد گاز کشور را مصرف می‌کنند.

وی در پایان، میانگین قیمت گاز سه پله نخست مشترکان را هر مترمکعب حدود ۶۳ تومان اعلام کرد و افزود: هر مشترک در ماه حدود ۵۰۰ مترمکعب مصرف دارد که با نرخ ۶۳ تومان، ۳۵ هزار تومان در ماه پول گاز می‌پردازند که اگر همین مقدار گاز را صادر کنیم معادل ارزی آن به نرخ صادراتی، برابر با ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خواهد بود، در حالی که ما با رقم بسیار پایین، آن را در منازل مصرف می‌کنیم.

کد خبر 448749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =