فعالیت نفت در تـأمین آب سیستان تداوم خواهد داشت

مجری طرح حفاری چاه‌های آب در سیستان که به‌عنوان کارفرمای شرکت ملی حفاری ایران در حال فعالیت هستند، به تشریح اقدام‌های انجام‌شده از سوی صنعت نفت برای عمل به مسئولیت اجتماعی پرداخته و می‌گوید: اگرچه مشکلات و موانع پرشمار، برای کار نکردن مهیا بود، اما با تلاش شبانه‌روزی کارکنان شرکت ملی حفاری ایران، شاهد نتایج پرثمری بودیم.

محمدجواد بلورچی اشاره می‌کند: حجم فعالیت شگرف انجام شده و استمرار در آماده به کار نگه داشتن دکل ۷۸ فتح به دست و بازوان تناور حفارمردان ملی حفاری، شدنی‌تر از همیشه بود زیرا قرار بود این بار به جای نفت برای صادرات، آب برای آبادانی سرزمین سیستان فراهم شود. در ادامه مسیر حضور اثرگذارتر و پرقدرت‌تر شرکت ملی حفاری برای تأمین آب بیش از پیش نیاز است.

متن این گفت‌وگو در ادامه می‌آید:

 حفاری چاه‌های آب در سیستان با چه عنوان و در قالب چه قراردادی از سوی شرکت ملی حفاری ایران دنبال شد؟

این چاه‌ها به‌منظور اکتشاف منابع ناشناخته آب سازندی یا آب ژرف تجدیدپذیر در دشت سیستان انجام شده و با سرمایه‌گذاری، هدایت و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سرمایه‌گذاری و اجرای یک شرکت دانش‌بنیان و طراحی و نظارت شرکت دانش‌بنیان دیگر و پیمانکاری شرکت ملی حفاری ایران در حال انجام است.

به‌طور مشخص شرکت ملی حفاری ایران چه مأموریتی در انجام این پروژه عهده‌دار بوده است؟

مأموریت شرکت ملی حفاری ایران، مشتمل بر حفاری موفق چاه سیستان (۲) تا ۱۸۸۱ متر و تولید بیشتر از ۲۵ هزار بشکه در روز (۴۲ لیتر در ثانیه) آب از آبخوان آرتزین زابل بوده و اکنون حفاری موفق تا ۱۷۹۲ متری و آرتزین بیش از ۱۲ لیتر در ثانیه آب از این آبخوان از نتایج همدلی، طراحی، نظارت و اجرای بهینه برنامه‌ها در زمان تعیین‌شده را می‌توان از دستاوردهای بزرگ چاه‌های سیستان عنوان کرد که شرکت ملی حفاری ایران و کارکنان متخصص، پرتلاش و کوشای آن، نقشی کلیدی در این موفقیت‌ها داشتند که برای این فعالیت، دکل ۷۸ فتح شرکت ملی حفاری ایران در دشت سیستان استقرار یافته و با ۱۵۰۰ کیلومتر فاصله از مرکز عملیات در اهواز، در اقدامی به‌یادماندنی، دشت تفتیده و خشک سیستان را در پهنه ناشناخته این استان، زمینه ظهور منابع آب تجدیدپذیر زابل قرار داده است.

اگر بخواهیم جزئیاتی از اقدام‌های انجام‌شده از ابتدا تا امروز داشته باشیم، چه مواردی قابل ذکر است؟

ارسال دکل با این بعد از مسافت، همچنین نبود هیچ داده مشابه در این فعالیت، روزآمد کردن، تقویت و تجهیز دکل به همه امکانات مورد نیاز عملیات اکتشاف در سرزمین ناشناخته شرق ایران از جمله تجهیز دکل به ۳ پمپ گل، ۴ ژنراتور، ۳ شیکر، مخازن آب و سیلوی سیمان مورد نیاز و بسیاری موارد دیگر که همگی طی مدت کوتاهی فراهم شد و سپس در شرایط بد و سخت آب‌وهوایی سیستان و با گردوغبار فراوان، دوری مسیر و پروازهای طولانی و ... به ثمر رسید. بدون شک این فعالیت‌ها در اوج شرایط تحریم، امری نشدنی به نظر می‌رسید که به همت مدیران، مهندسان، تکنیسین‌ها و کارگران حرفه‌ای شرکت ملی حفاری ایران محقق شد.

اساساً چه تفاوت‌هایی را می‌توان در زمینه حفاری‌های نفت و گاز با بخش آب قائل شد؟

آب، منشأ زندگی و آبادانی است و نفت و گاز، سرمایه بهتر شدن زندگی. به یقین تلاش برای اکتشاف زندگی، اقدامی به مراتب درخشان‌تر و حیاتی‌تر از هر اقدام دیگر است و به دلیل همین اهمیت، میزان دقت و هوشمندی کارکنان نیز باید افزایش یابد. درست است که برای کشف آب، مطالعاتی انجام و چاه برای رسیدن به آب حفر می‌شود، اما این نکته را نباید از نظر دور داشت که در پهنه شرق ایران و دشت سیستان، پیش از چاه سیستان (۱) در سال ۹۷ هیچ چاهی عمیق‌تر از ۳۰۰ متر حفر نشده بود و حفاری در رسوبات دریاچه هامون می‌توانست خطرهایی جدی در برداشته باشد، بنابراین از ابتدا تمام تجهیزات لازم برای عملیات ایمن و دقیق پیگیری و انجام شد، ضمن آنکه، این فعالیت‌ها درست در ایام بحران همه‌گیری کرونا در حال انجام بوده و هست که بدون شک سلامت و تندرستی کارکنان، به‌ویژه در این شرایط سخت، از نگرانی‌های همیشگی مدیریت پروژه به شمار می رفته است.

در این پروژه، با چه سختی‌ها و مشکلاتی روبه‌رو بودید؟

دوری راه و بعد مسافت، کمبود نقدیندگی، نبود لوازم یدکی، کمبود لوازم بهداشتی و پزشکی، دل‌نگرانی کارکنان و خانواده در شرایط پاندمی، کمبود تجهیزات ارتباطی به‌دلیل کمبود امکانات مخابراتی در سیستان، گردوغبار و بادهای ۱۲۰ روزه سیستان که دکل و پرسنل آن برای مقابله با آن تجهیز نشده بودند، تنها بخش محدود و مختصری از سختی‌ها و مشکلات مسیر بود. برای کوچک‌ترین وسیله، باید منتظر رسیدن محموله‌ای از اهواز می‌بودیم و در این شرایط کار کردن سخت و دشوار بود. در یک کلام تمام شرایط برای کار نکردن مهیا بود.

فعالیت شرکت ملی حفاری ایران شامل چند نفر ساعت در چه مقطعی بوده و از این پس چه مأموریتی را در این حوزه عهده‌دار خواهد بود؟

 از آغاز همکاری شرکت ملی حفاری همواره بیش از ۱۰۰ نفر در دکل مستقر و مشغول به کار بودند. حجم کارهای انجام شده شگرف و استمرار در آماده‌به‌کار نگه داشتن دکل ۷۸ فتح به دست و بازوان تناور حفارمردان ملی حفاری، شدنی‌تر از همیشه بود، زیرا قرار بود این بار به جای نفت برای صادرات، آب برای آبادانی سرزمین سیستان فراهم شود. حال که در دو چاه جدید با فاصله ۷۰ کیلومتر از هم اکتشاف‌ها تکرار شده، در ادامه مسیر، حضور اثرگذارتر و پرقدرت‌تر شرکت ملی حفاری برای تأمین آب بیش از پیش نیاز است.

با توجه به محدودیت‌های دسترسی به آب برای مردم سیستان و بلوچستان، حفاری موفقیت‌آمیز شرکت ملی حفاری ایران با چه واکنشی از سوی مردم و مسئولان محلی همراه بود؟

دعای مردم نجیب و خونگرم سیستان و بلوچستان، پشت سر دست‌اندرکاران پروژه است. همه لحظه‌های همکاری با دوستان ارزشمندم در شرکت ملی حفاری، از مدیر پروژه آقای پوربابادی گرفته تا مدیران شرکت، رؤسای دستگاه‌های دکل ۷۸، کارکنان متخصص، تلاشگر و دوست‌داشتنی این شرکت که همواره مانند انگشت‌های یک دست عمل و با لباس کم در شب‌های سرد زمستانی کارکردند و در روزهای بسیار گرم و غبارآلود خم به ابرو نیاوردند و کمبودها را با دوستی و شفقت پشت سر گذاشته، جزو خاطره‌های خوب من است و همواره از دوستان خوب و اثرگذار من تلقی خواهند شد. خدا یار و یاورشان باد. به امید ایرانی آباد و سربلند.

منبع: هفته‌نامه مشعل

کد خبر 449162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =