برنامه شفاف‌سازی املاک صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت آغاز شد

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت گفت: هر مجموعه یا شرکت نفتی بزرگ و کوچک که از ساختمان‌های متعلق به صندوق‌ها استفاده می‌کند باید وظایف اقتصادی‌اش را انجام دهد، زیرا این ساختمان‌ها از دارایی‌های صندوق است که باید از بازدهی برخوردار باشد.

به گزارش شانا به نقل از صندوق بازنشستگی صنعت نفت، عبدالحسین بیات در «برنامه پایش طرح‌های سرمایه‌گذاری صندوق‌ها» و در نشست با مدیران شرکت مهندسی و ساختمان «صبانفت» اظهار کرد: براساس گزارش ارائه‌شده برخی شرکت‌ها در ساختمان‌های صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت، مستأجر هستند اما اجاره‌بها پرداخت نمی‌کنند، لذا یکی از مصادیق شفاف‌سازی رفع چنین چالش‌هایی است.

 وی با بیان اینکه این اموال متعلق به بازنشستگان و بازماندگان و شاغلان صنعت نفت است، افزود: اینکه شرکتی احساس خودبرتربینی داشته باشد تفکر نادرستی است؛ از این به بعد اجازه نمی‌دهیم مجموعه‌ای در ساختمان‌های متعلق به صندوق‌ها، بدون پرداخت اجاره‌بهای عرف بازار ساکن باشد.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت خطاب به مدیرعامل «صبانفت» و در حمایت از اقدام حقوقی شرکت درباره این موضوع، افزود: فهرستی از این‌گونه ساختمان‌ها تهیه شود تا پیش از نهایی شدن اقدام حقوقی، این مسئله درون خانواده صنعت نفت پیگیری شود، لذا با رویکرد شفاف‌سازی که هم‌اکنون در صنعت نفت تقویت شده است امیدواریم این مسئله حل شود؛ البته بدهی چندساله این مستأجران نفتی نیز باید به صبانفت پرداخت شود.

بیات با بیان اینکه ارزش‌آفرینی از طریق سرمایه‌گذاری در حوزه کاری شرکت ساختمانی صبانفت با استفاده از فناوری‌های نوین و کیفیت برتر، صنعتی سودآور است که در چارچوب رویکرد بنگاه اقتصادی گنجانده می‌شود، گفت: ماهانه دوسوم منابع مستمری و مقرری‌ها از محل سود شرکت‌های صندوق تأمین می‌شود، لذا تقویت سبد سرمایه‌گذاری‌های صندوق برای پایداری جریان نقدینگی پرداخت مستمری‌هاست و سود شرکت‌ها برای این امور صرف می‌شود و خواهد شد. 

وی تصریح کرد: برخی ساختمان‌ها یا زمین‌هایی که به «صبانفت» رسیده است به دلیل تسویه حساب‌های بین دستگاهی بوده است؛ لذا به‌طور جدی باید مانع واگذاری زمین یا ساختمانی به «صبانفت» و صندوق شد که درگیر چالش‌های حقوقی است.

صندوق محل تسویه حساب حقوقی بین دستگاهی نخواهد شد

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت با اشاره به اینکه صندوق، بنگاهی اقتصادی است لذا اجرای طرح‌ها در کمترین زمان ممکن اهمیت فراوانی دارد، تصریح کرد: بنابراین بهره‌مندی از بخش حقوقی کارآمد برای پرهیز از چالش، ضروری است. از این رو، انتظار می‌رود مجموعه‌های حقوقی شرکت‌های تابعه صندوق‌ها از جمله «صبانفت» در سطح ممتاز کشوری فعالیت کنند.

بیات  گفت: هنگامی‌ که توسعه و رشد سرمایه‌گذاری مورد تأکید قرار می‌گیرد به‌ یقین سرمایه‌گذاری کم‌خطر مدنظر است، بنابراین گذشته‌نگری به همراه آینده‌نگری برای تحقق این امر ضروری است.

وی افزود: برای کاهش اثر تورم بر طرح‌ها باید اجرای پروژه‌ها را در کمترین زمان ممکن به سرانجام رساند، بنابراین در این زمینه ضرورت بررسی مباحث گذشته و آینده‌نگری و استفاده از فناوری نمایان می‌شود.

ضرورت استفاده از پیمانکار قوی

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت با بررسی فرآیند انتخاب پیمانکاران در «صبانفت» اظهار کرد: همان‌گونه که استفاده از پیمانکار قوی و دارای صلاحیت با اهمیت است، نحوه انتخاب شفاف آن نیز اهمیت فراوانی دارد و گامی مهم در مبارزه با فساد است.

بیات افزود: مرحله انتخاب پیمانکار، سلامت و کیفیت کار را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در کنار انتخاب پیمانکار، جامعیت محتوای قراردادها از منظر حقوقی نیز اهمیت دارد، زیرا برخی کم‌توجهی‌ها در هنگام تنظیم قراردادها سبب ایجاد چالش و توقف طرح و درنهایت وارد شدن خسارت می‌شود.

وی درباره تدوین سند چشم‌انداز «صبانفت»، تأکید کرد: چشم‌انداز ترسیم شده در گزارش، با بررسی همه‌جانبه مسائل از جمله مطالعات بازار و آینده‌پژوهی مبتنی بر واقعیت‌های اقتصاد کشور، مسائل پیش رو و عملیاتی تدوین شود.

جهش با نیروهای متخصص

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت بر ضرورت آغاز مطالعه طرح‌های جدید تولید ساختمان از سوی «صبانفت» تأکید کرد و گفت: شرکت ساختمانی صبا نفت با سرمایه اجتماعی مطلوب همراه با کشش کارهای ساختمانی در بازار می‌تواند سودآوری خوبی برای صندوق‌ها داشته باشد.

بیات با اشاره به بازدیدهای اخیر از شرکت‌های زیرمجموعه صندوق، افزود: بخش عمده‌ای از بدنه این شرکت‌ها را جوانان متخصص تشکیل می‌دهند و با وجود چنین نیروی متخصصی، امکان جهش در طرح‌ها وجود دارد.

وی موضوع صیانت از منابع انسانی را با اهمیت دانست و تصریح کرد: فرایند جذب و ماندگاری کارکنان به‌ویژه متخصصان و کسانی که با صرف هزینه از سوی شرکت دارای دانش می‌شوند، اهمیت فراوانی دارد.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت ایجاد سیستم پایش طرح‌ها را در «صبانفت»، اثربخش ارزیابی کرد و گفت: راهبرد صندوق تقویت همه‌جانبه شرکت‌های مرتبط از جمله «صبانفت» است. استفاده از فناوری‌های نوین الکترونیکی برای رصد پیشرفت طرح‌ها، زمین و املاک سبب صیانت و بهبود بهره‌وری می‌شود.

بیات تأکید کرد: بازدیدها، گزارش‌گیری‌ها، رصد مستمر طرح‌ها، نظارت دقیق با تمرکز بر شفاف‌سازی و مبارزه با فساد و افزایش بهره‌وری و توسعه سرمایه‌گذاری، با ایجاد فضای اطمینان منجر به تقویت شرکت‌ها خواهد شد.

کد خبر 449398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =