خروج از بن‌بست مذاکرات گازی با تغییر رویکرد دیپلماسی در دولت سیزدهم

یک کارشناس مسائل بین‌الملل قرارداد سوآپ گاز را اصلی‌ترین موفقیت راهبردی چهار ماه دولت سیزدهم عنوان کرد.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، حسن هانی‌زاده، با اشاره به نقش راهبردی قرارداد سوآپ گازی سه‌جانبه میان ترکمنستان، ایران و جمهوری آذربایجان گفت: این توافقنامه گازی که در حاشیه پانزدهمین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) در عشق‌آباد ترکمنستان امضا شد، گشایشی اقتصادی درباره کشورهای جنوب قفقاز بود که ایران را به‌عنوان کریدور انتقال انرژی گاز به دیگر کشورهای غرب آسیا و حتی جنوب خلیج‌فارس معرفی می‌کند.

وی افزود: قابلیت اجرای سریع این قرارداد به نحوی است که از اول دی‌ماه امسال و بدون سقف زمانی شاهد انتقال گاز به آذربایجان خواهیم بود که نشان‌دهنده عزم جدی سه کشور به‌ویژه طرف‌ ایرانی برای ترمیم و تقویت روابط اقتصادی میان کشورهای همسایه است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: با امضای این قرارداد با ایران به نظر می‌رسد کشور جمهوری آذربایجان درصدد تغییر رویکرد سیاسی خود نسبت به ایران بوده و سعی کرده است با امضای توافق‌نامه سوآپ گازی به نوعی سیاست‌های گذشته خود را ترمیم کند که این موضوع گام مثبتی برای همکاری میان ایران، جمهوری آذربایجان و کشورهای جنوب قفقاز است.

هانی‌زاده درباره چرایی موفق نبودن دولت روحانی در ادامه همکاری گازی با ترکمنستان نیز گفت: بی‌تدبیری وزیر نفت دولت گذشته یکی از عوامل نبود همکاری گازی بوده است، در دولت دوازدهم متأسفانه رویکرد همکاری با کشورهای همسایه به‌عنوان یکی از اولویت‌های پسینی سیاست‌گذاری دولتمردان مطرح بوده و به همین منظور رابطه با ذیل برجام و با کشورهای اروپایی شاکله روابط بین‌الملل حتی در حوزه اقتصادی و نفتی را شامل می‌شد.

وی عنوان کرد: در دولت سیزدهم رویکرد روابط بین‌الملل اقتصادی با تأکید بر همکاری با کشورهای همسایه حتی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بوده تا از این طریق فشارهای اقتصادی ایجادشده در بستر تحریم‌ها کاهش یابد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: نکته بعدی این است که ما شاهد نوعی عدم درایت در وزارت نفت دولت روحانی بودیم به نحوی که از سال ۹۵ تقریباً همه همکاری‌های گازی ایران با ترکمنستان متوقف شد.

هانی‌زاده با اشاره به نقش قراردادهای تجاری با کشورهای همسایه در توافق‌نامه‌های هسته‌ای و حتی ۱+۴ افزود: به نظر می‌رسد تعدد قراردادهای تجاری و دیپلماتیک ایران با کشورهای آسیایی، روسیه و همچنین همسایگان جنوبی و شمالی سبب شده فهم جدیدی در نظام بین‌الملل شکل گیرد که دیگر تحریم‌ها به‌عنوان ابزار فشار بر ایران اثرگذار نخواهد بود.

کد خبر 449589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =