اشکال بزرگ گذشته گره زدن اقتصاد به اراده بیگانگان بود

رئیس‌جمهوری گفت: اشکال جدی که پیش‌تر همه را رنج می‌داد این بود که اقتصاد را به بیگانگان گره زده بودند.

به گزارش خبرنگار شانا، سیدابراهیم رئیسی، امروز (یکشنبه، ۲۱ آذرماه) با حضور در صحن علنی مجلس شورای، ضمن تقدیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، گفت: در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی به برکت مجاهدت‌های مردان و زنان، کار بسیاری برای توسعه یافتگی در آب، برق، گاز، آموزش عالی، کشاورزی، صنعت و معدن شده است، اما با همه این اقدام‌ها با مشکلات جدی در حوزه مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی روبه‌رو هستیم. برای برداشتن این مشکلات از پیش پای مردم نیازمند برنامه و کار جهادی هستیم.

وی با اشاره به اینکه بودجه‌ای باید ارائه شود که کسری بودجه نداشته باشیم، افزود: امیدوارم با دقت نظری که نمایندگان مجلس شورای اسلامی به‌ویژه کمیسیون تلفیق بودجه دارند بر غنای این لایحه و تبصره‌هایش بیفزایند.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه اشکال جدی که در قبل همه را رنج می‌داد این بود که اقتصاد را به بیگانگان گره زده بودند، تصریح کرد: نخستین هدف در بودجه، ثبات اقتصادی است که این ثبات برای بازار اطمینان بخش باشد.

رئیسی عنوان کرد: رشد اقتصادی 8 درصدی ممکن است و این مهم در بودجه هدف‌گیری شده است. باید به بودجه سال ۱۴۰۱ نگاه ملی داشته باشیم، نگاه بخشی به بودجه صحیح نیست، همچنین اصلاح ساختار بودجه از مشخصات بودجه سال آینده است.

وی با بیان اینکه متأسفانه چند ماه آخر دولت گذشته هزینه‌ها و تعهدهایی برای ما ایجاد کرد و از آنجا که کارشناسی نشده بود دولت و مجلس را به زحمت انداخت، گفت: در لایحه بودجه سال آینده کل کشور، تولید و اشتغال محور اصلی خواهد بود.

رئیس‌جمهوری با اشاره به ارقام کلان لایحه بودجه ۱۴۰۱ افزود: کل منابع عمومی دولت در این لایحه نسبت به قانون بودجه امسال، هفت درصد رشد داشته است، درآمدهای عمومی در این لایحه نسبت به قانون بودجه پارسال ۴۶ درصد افزایش داشته است و درآمدهای مالیاتی و گمرکی ۱۳ درصد، منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای ۳ درصد نسبت به قانون بودجه ۱۴۰۰ افزایش داشتند.

رئیسی تصریح کرد: مسئله عادلانه کردن یارانه‌های پنهان و آشکار از نکاتی است که در دست بررسی داریم و با کمک مجلس باید به‌صورت عادلانه آن را ساماندهی کنیم، همچنین نکته مهم دیگر عادلانه شدن نظام جذب، نگهداری و پرداخت حقوق تمامی کارکنان  در قالب رسمی، پیمانی، قراردادی، خرید خدمت و... است.

به گزارش شانا، کاهش انتشار اوراق مالی و تمرکز بر فروش نفت، صادرات یک‌ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای نفت و قیمت نفت ۵۳ یورو معادل ۶۰ دلار و صادرات خالص گاز ۳.۵۸ میلیارد دلاری، در لایحه بودجه سال آینده مدنظر است.

در این بودجه همچنین ۳۰۰ میلیون دلار برای توسعه پالایشگاه آبادان در نظر گرفته شده و ساخت پالایشگاه جدید نفت با ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه در روز هدف‌گذاری شده است.

۲ هزار میلیارد تومان نیز برای گازرسانی به روستاها و مناطق فاقد گاز در بودجه سال آینده پیش‌بینی شده، همچنین ۱۵ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های بهینه‌سازی سوخت در نظر گرفته شده است.

شایان یادآوری است که اعداد و ارقام ذکرشده در لایحه بودجه نهایی نیست و ممکن است در بررسی بودجه و در کمیسیون تلفیق یا صحن علنی مجلس با تغییراتی مواجه شود.

متن لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور در زیر قابل مشاهده است:

https://media.shana.ir/d/2021/12/12/0/320291.pdf

کد خبر 450201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =